آیا آن‌گونه که ریاست جمهوری می‌گوید، برنامه «بدون توقف» دولت را تخریب کرده است؟

این همه توقع، بدون توقف؟

یکی از قسمت‌های برنامه بدون توقف پنجشنبه گذشته روی آنتن رفت و مباحث مطرح شده در آن حاشیه‌هایی را برای برنامه و شبکه سه به دنبال داشت. علی بهادری‌جهرمی، به عنوان مهمان در این برنامه حاضر بود و نکاتی در مورد مسؤولیت اقتصادی رئیس‌جمهور و رهبری مطرح کرد که واکنش روابط عمومی ریاست‌جمهوری را برانگیخت. این روابط عمومی مسائل بیان شده از سوی کارشناس برنامه را کذب و اتهام دانست، اطلاعیه‌ای در سه بند منتشر کرد و پاسخ گفت. پس از این اطلاعیه، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما هم مصاحبه کرد و به اطلاعیه منتشر شده جواب داد. عوامل برنامه نیز در گفت‌وگو با جام‌جم اتهام تخریب چهره دولت را تکذیب کردند و پاسخ دادند. در ادامه نگاهی به این ماجرا انداخته‌ایم و واکنش‌های بعد از آن را مرور کردیم.
کد خبر: ۱۲۲۸۳۷۱

چالش «بدون توقف»
«بدون توقف» یک برنامه ترکیبی - چالشی است که به موضوعات متنوع و مختلف و به بررسی شبهات و معضلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌پردازد و رضا غلامحسین‌نژاد تهیه‌کننده و رحیم صادق‌پور کارگردان آن هستند. 21قسمت اخیر این برنامه با عنوان بررسی مبانی ولایت فقیه روی آنتن رفته است.
قسمت 21 برنامه بدون توقف که پنجشنبه گذشته، 21 شهریور روی آنتن شبکه سه سیما رفت با حاشیه‌هایی همراه بود تا جایی که روابط عمومی ریاست‌جمهوری در خصوص مطالب مطرح شده در این برنامه توضیحاتی را منتشر کرد.

چه گفتند؟
علی بهادری‌جهرمی، رئیس مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه که به عنوان مهمان - کارشناس در برنامه حاضر بود در بخشی از سخنانش بیان کرد: «رئیس‌جمهور منتخب مردم از رهبری اجازه گرفت در حوزه اقتصادی و گفت دست من بسته است، می‌خواهم اصلاحات اقتصادی انجام بدهم. آقای رهبر من برای حل مشکل مردم می‌خواهم شورای هماهنگی اقتصادی تشکیل بدهم. رهبر گفتند تشکیل بدهید. گفت آقای رهبر من می‌خواهم بعضی از قوانین را کنار بگذارم. رهبری دلش این نیست، اما در حکمی بی‌سابقه انجام می‌دهند. رئیس‌جمهور گفت من می‌خواهم در عرصه اقتصادی این مسیر را بروم، حالا هرچه اسمش را بگذاریم، چه لیبرال چه اقتصاد مقاومتی. اگر قوه‌ مقننه، قوه‌قضاییه و سایر نهادهای فعال با این مسیر جلو نیایند دو حرف می‌شود. آقای رهبر شما به همه نهادها اعلام کنید که مسیری که من می‌روم همه بیایند. رهبر گفتند باشد. این فرااختیارات رئیس‌جمهور بود.»

ماجرا چه بود؟
موارد گفته شده در این اطلاعیه را می‌توان با استناد به چند مورد به دیده تردید نگاه کرد:
رئیس‌جمهور اسفند 97 در جمع مردم گیلان با اشاره به مشکل‌آفرینی‌های دشمن و شرایط حساس و مهم کشور گفت: من از اردیبهشت خدمت مقام معظم رهبری هم در یک جلسه خصوصی دونفره و هم در جلسه‌ای که مسؤولان عالی‌رتبه هم حضور داشتند، گفتم، شرایط امروز ما شرایط جنگ روانی دشمن و جنگ اقتصادی است و در مرحله جنگ کشور نیاز به یک فرمانده دارد و همه مسؤولان و همه ارکان و همه مردم در کنار هم با یک فرماندهی واحد باید کار خویش را پیش ببرند تا دشمن را وادار به شکست کنند. پیشنهاد من این بود که خدمت ایشان گفتم خود جنابعالی به عنوان رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی فرماندهی این جنگ را به عهده بگیرید و همه ما یعنی دولت و سایر قوا و مسؤولان در خدمت شما خواهیم بود و راه را و مسیر را آن‌طور که شما هدایت می‌کنید، ادامه می‌دهیم و معظم له در جواب فرمودند که هم شرایط، شرایط جنگ است و من قبول دارم و هم این جنگ نیاز به فرمانده دارد. فرمانده این جنگ باید رئیس‌جمهور کشور باشد و بر این مبنا ایشان دستور دادند دو قوه دیگر با همه توان در چارچوب مقررات در کنار دولت باشند. من آمادگی خود را در آن جلسه اعلام کردم؛ دولت و رئیس‌جمهور به عنوان نماینده ملت ایران؛ چون حسن روحانی بدون نمایندگی ملت ایران یعنی هیچ، اما حسن روحانی با نمایندگی ملت ایران یعنی قدرت ملت ایران.
محمدرضا پورابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی در نشریه خط حزب‌ا... نوشته است: «رهبر انقلاب، در هشتم اردیبهشت‌ماه، در جلسه‌ای محرمانه با مسؤولان سه قوه، بر ضرورت تشکیل این جنگ اقتصادی تأکید کرده بودند. در آن جلسه، رهبر انقلاب مطرح کردند که رئیس‌جمهور و قوه مجریه، مسؤول شورای هماهنگی اقتصادی قوا هستند، به همین دلیل دبیر آن از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شده و جایگاه دبیرخانه آن نیز در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری قرار گرفت.»
رئیس‌جمهور شش تیر 97 در جمع مدیران ارشد دولت اظهار کرد: مقام معظم رهبری دیروز به بنده گفتند «شما که مصوبات جلسه سران سه قوه را می‌فرستید تا من تصویب کنم، دیگر منتظر تصویب من نمانید، هرچه تصویب کردید را ابلاغ کن! من حمایت می‌کنم.»
بدون توقف یک کرسی آزاداندیشی است و در فصل جدید آن به شبهات حقوقی پرداخته می‌شود. این بحث نیز در راستای مبانی ولایت فقیه مطرح شد و ارتباطی به جبهه‌گیری علیه دولت ندارد. در واقع متناسب با فضای برنامه، شخصی در مورد مسؤولیت رهبری در حوزه اقتصادی سؤال کرد و کارشناس برنامه پاسخ داد مسؤولیت اقتصادی و اجرایی کشور بر اساس قانون اساسی به عهده رئیس جمهور و قوه‌مجریه است. همچنین این موارد بر دغدغه‌های رهبری درباره اقتصاد مردم و حمایت ایشان از دولت تاکید می‌کند.
به گفته عوامل برنامه در فصل قبل، به اقتضای موضوع پاسخگویی نهادهای مختلف را خواسته شده بود و بسیاری به برنامه آمدند و پاسخ دادند اما دولت نیامد. حتی پیشتر معاون اول رئیس جمهور را به برنامه دعوت شده بود، اما حضور در برنامه را نپذیرفت. بدون توقفی‌ها از حضور دولتی‌ها در قسمت‌های بعدی برنامه و گفت‌وگو با کارشناسان برنامه استقبال می‌کنند.

دولت اطلاعیه داد
پس از پخش برنامه، شنبه ۲۳ شهریور روابط عمومی ریاست‌جمهوری درباره مطالب بیان شده در بدون توقف توضیحاتی را منتشر کرد. منتشرکنندگان اطلاعیه، مطالب ذکر شده در این برنامه را دروغ و اتهام خوانده و در سه محور پاسخ‌های خود را به مطالب مطرح شده بیان کردند.
در این اطلاعیه آمده است: «برنامه بدون توقف حدود ساعت ۲۰ تا ۲۰ و ۳۰ دقیقه شامگاه پنجشنبه بیست و یکم شهریور از شبکه سه سیما پخش شد.
اطلاعیه روابط عمومی ریاست جمهوری در خصوص مطالب کذب مطرح شده در برنامه فوق، تصریح کرده است:
1ـ گفته شد که «شورای عالی هماهنگی اقتصادی» با پیشنهاد رئیس‌جمهور به رهبری تشکیل شده که صحت ندارد. پیشنهاد از طرف رئیس‌جمهور یا دولت نبوده، بلکه رهبری معظم انقلاب شخصا در مورد ایجاد چنین تشکیلات جدیدی تصمیم‌گیری کردند.
2ـ گفته شد که در «شورای عالی هماهنگی اقتصادی» دو قوه مقننه و قضاییه به دولت کمک می‌کنند و هرچه نظر رئیس جمهور باشد، آن دو قوه هم حمایت می‌کنند که به هیچ عنوان واقعیت ندارد. مطالب لازم در شرایط تحریم فعلی مطرح می‌شود و هر مورد که نظرات سه قوه به اتفاق تصویب شود و مخالف قانون نباشد اجرا می‌شود و در سایر موارد نیز در صورت موافقت رهبر معظم انقلاب ابلاغ می‌شود.
3ـ گفته شد که در این شورا طرح دادگاه‌های جدید علیه اخلال اقتصادی بدون درنظر گرفتن قوانین مربوط به آیین دادرسی به رهبری پیشنهاد داده شد و ایشان موافقت کردند که این هم کاملا برخلاف واقع است.
رئیس قوه قضاییه وقت طرحی را در جلسه مطرح کردند که ایرادهای فراوانی به آن طرح در همان جلسه مطرح شد.
پس از آن جلسه، رئیس قوه قضاییه وقت، طرح‌شان را مستقیم برای رهبری فرستادند و معظم‌له نیز تأیید کردند.»

واکنش مدیرکل روابط‌عمومی صداوسیما
محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط‌عمومی صداوسیما درخصوص صدور بیانیه اخیر دولت و اعتراض به رسانه ملی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: حمله به دولت و الفاظ این‌چنینی را قبول ندارم، رسانه به اقتضای زمان و فراخور موضوع باید به مباحث ورود و کنکاش کند و به روشنگری ابعاد مختلف ماجرا بپردازد.
مدیرکل روابط‌عمومی صداوسیما با اشاره به این‌که آستانه تحمل دستگاه‌ها نباید پایین باشد، بیان کرد: در برنامه مورد اشاره دولت که با ساختار‌شکنی سراغ موضوع‌های پایه‌ای رفته، ممکن است نظرات دیگری نیز وجود داشته باشد که حتما مدیران شبکه در ادامه برنامه آن را مورد توجه قرار خواهند داد. این‌که برخی افراد در جریانات مختلف سیاسی همزمان به صداوسیما هجمه می‌کنند و آن را به رفتار جناحی متهم می‌کنند خود تضاد جالبی است و حکایت از آن دارد که رسانه مستقل به ماموریتش می‌پردازد و مردم در آن جریان غالب هستند.
وی ادامه داد: قطعا ورود به برخی مباحث مهم روز و مورد سؤال مردم و روشنگری درخصوص آن خوشایند برخی نیست، اما سازمان صداوسیما تنها منافع ملت را درنظر می‌گیرد و تسلیم فشارها و سهم‌خواهی‌ها نخواهد شد.
رنجبران با بیان این‌که صداوسیما یک سازمان فراقوه‌ای و فراجناحی است، افزود: برخی با وارد کردن فشار و بسیج رسانه‌های همسوی خود قصد امتیازگیری دارند و می‌خواهند رسانه ملی دربست در اختیارشان باشد که این به مصلحت کشور نیست و تجربه نیز نشان داده با نزدیک شدن به انتخابات باید منتظر بی‌انصافی‌ها و هجمه‌های بیشتر به رسانه باشیم.
او گفت: وجود 80 درصد مخاطبان تلویزیون طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما با سابقه بیش از نیم‌قرن گواه خوبی از دستاوردها و تلاش خانواده بزرگ صداوسیما در همراهی با مردم به‌عنوان سرمایه اصلی این رسانه است.

لیلا باباصفری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها