گردشگری مذهبی اگر تا پیش از این فقط در جذب گردشگر به قصد زیارت به اماکن مذهبی کشورمان خلاصه می‌شد، حالا چندسالی است یک شکل دیگر پیدا کرده و حضور 1500 گردشگر خارجی برای تماشای آیین‌های محرم تنها در شهر یزد،‌ نشان از ظرفیت گردشگری معنوی و مذهبی ایران برای تبدیل شدن به قطب گردشگری محرم دارد؛ اتفاقی که با فراهم کردن زمینه‌ها و زیر ساخت‌های لازم می‌تواند علاوه‌بر معرفی معارف و آموزه‌های این ماه به رونق گردشگری نیز بینجامد.
کد خبر: ۱۲۲۸۱۱۸

گردشگری مذهبی موضوع جدیدی نیست و از مدت‌ها پیش به عنوان یکی از انگیزه‌های اصلی سفر مطرح بوده اما تنوع رسوم و آیین‌های عزاداری محرم در کشور ما آن‌قدر زیاد است که این‌موضوع را می‌تواند به یک شاخصه مهم برای جذب گردشگران سایر کشورها تبدیل کند.
ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در همین زمینه به ایرنا می‌گوید: شرکت گردشگران خارجی در مراسم و رویدادهای مذهبی ماه محرم به معرفی فرهنگ و آداب ایران به دیگر ملل کمک می‌کند.
به گفته تیموری، برخی گردشگران خارجی که در سال‌های گذشته در ایام محرم در ایران حضور داشتند و موفق به حضور در مراسم‌ عزاداری شدند تجربیات جالبی پیدا کردند که با انتقال آن به دیگران، سبب حضور تعداد بیشتر گردشگران خارجی در این ایام در ایران شدند.
اما آیین‌های خاص عزاداری مردم یزد در این ایام، همان‌قدر که میان مردم کشور خودمان طرفدار دارد، بین گردشگران خارجی هم طرفدار دارد و نتیجه این علاقه، حضور 1500 گردشگر خارجی در این شهر برای تماشای مراسم عزاداری محرم است. گردشگرانی که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد از 22 کشور دنیا از فرانسه و آلمان و بلژیک گرفته تا هنگ‌کنگ و رومانی و استرالیا به این شهر سفر کرده و به تماشای نخل‌گردانی، کتل بستن و تعزیه‌خوانی یزدی‌ها نشسته‌اند.
سید مصطفی فاطمی، با اعلام این خبر می‌گوید: با توجه به تعداد زیاد آیین‌های مذهبی در استان یزد که شامل ۳۳ آیین ثبت شده و ۱۴ آیین در حال ثبت است، تورهایی برای معرفی این آیین‌ها به گردشگران خارجی طراحی شد؛ ضمن این‌که در محرم امسال سعی شد موضوع گردشگران داخی نیز مدنظر قرار گیرد و برای آنان نیز تورهایی راه‌اندازی شد.
فاطمی هم با اشاره به ظرفیت جذب گردشگر خارجی در آیین‌های مذهبی می‌گوید: حضور گردشگران خارجی در بسیاری از آیین‌های مذهبی می‌تواند از بسیاری از تبلیغات منفی جلوگیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها