بی‌تردید یکی از برکات انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، احیای شأن و جایگاهی است که اسلام برای زن قائل است؛ چنان که در پرتو نگاه انقلاب و نظام و تعبیر امام خمینی(ره) که فرمودند: «از دامان زن است که مرد به معراج می‌رسد»، شاهد حضور اثرگذار و سرنوشت ساز زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و از همه مهم‌تر دینی ـ مذهبی هستیم؛ حضوری که فقط به مرزهای ما ختم نمی‌شود بلکه آوازه و عمق نفوذش جهانی شده است.
کد خبر: ۱۲۲۷۵۱۱

با همین نگاه و با هدف فرصت‌سازی برای زنان در ساحت نورانی فعالیت‌های قرآنی است که از سال 1396 و همزمان با سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم، مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش بانوان و صرفا در رشته حفظ کل نیز کار خود را رسما آغاز کرد تا پس از آن نه فقط زنان ایرانی بلکه زنان جهان اسلام انگیزه‌ای در سطح بین‌المللی برای فعالیت‌های قرآنی داشته باشند.
این رقابت‌ها گرچه در ایران بی‌سابقه و نوپاست، اما از همان ابتدا با قوت، کار خود را شروع کرد، حضور چهره‌های قوی نه فقط از جهان اسلام بلکه کشورهای غیراسلامی، حضور هیات داورانی ممتاز از جهان اسلام، آیین‌نامه مدون و اصولی داوری، برنامه‌های جانبی برای معرفی فرهنگ و آیین ایرانی - اسلامی و... باعث شده که مسابقات ایران با وجود سابقه کم به سرعت جای خود را در میان رقابت‌های باسابقه و شناخته شده در جهان اسلام باز کند، چنان که به تایید اغلب شرکت‌کنندگان و داوران غیرایرانی که در این سه دوره حضور داشته‌اند، مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم بانوان از نظر معیارها و استانداردها در مقایسه با مسابقات مالزی، اردن، تونس، لیبی و دیگر کشورها در سطح بالاتری قرار دارد و میدانی است که توان و محفوظات قرآنی متسابقین با عدالت کامل در آن به آزمون و قضاوت گذاشته می‌شود.
طی این سه دوره، مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از نظر کمی و کیفی رشد چشمگیری داشته و نوپایی سبب نشده تا از ارتقا باز بماند؛ چنان که در سومین دوره آن که از 20 تا 23 فروردین ماه جاری در هتل همای تهران برگزار شد، 33شرکت‌کننده از 26 کشور جهان در دو بخش دانش‌آموزی و بزرگسال با یکدیگر به رقابت پرداختند.
رقابت این افراد را هیات داوران 14 نفره از کشورهای ایران، عراق، لبنان، کویت و افغانستان در بخش‌هایی همچون صوت، لحن، وقف و ابتدا، تجوید و حسن حفظ قضاوت کرده‌اند. پس از مرحله نیمه نهایی، در بخش دانش آموزی نمایندگان ایران، ترکیه، اردن، الجزایر و تانزانیا و در بخش بزرگسال نمایندگان ایران، لبنان، اندونزی، افغانستان، عراق و الجزایر برای کسب رتبه‌های برتر به فینال که در روزهای پنجشنبه و جمعه، 22 و 23 فروردین ماه برگزار شد، راه یافتند. رتبه‌های برتر مرحله فینال دیروز یکشنبه در آیین اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در مصلای امام‌خمینی(ره) معرفی و تقدیر شدند و امروز نیز طبق روال هر سال در پایان مسابقات به دیدار رهبر انقلاب می‌روند.

آمنه مستقیمی- روزنامه‌نگار قرآنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها