در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اما در فضای شرکتهای نوپا، فقط داشتن مهارتهای تخصصی کافی نیست و لازم است افراد تواناییهای دیگری داشته باشند تا بتوانند کارها را هر چه بهتر پیش ببرند. به این تواناییها، مهارتهای نرم (soft skills) میگویند. در یک دستهبندی کلی میتوان این مهارتها را به گروههای زیر تقسیم کرد:
توانایی ارتباط برقرارکردن: این توانایی شاید اصلیترین ویژگی مورد نیاز در یک تیم باشد. شفاف و مودبانه صحبتکردن با دیگران یا مکاتبه محترمانه یکی از این موارد است. این شفافیت در عملکرد همه اعضای تیم تاثیر خواهد گذاشت و ارتباط محترمانه به پیشروی بدون چالشِ روابط میانجامد. خوب گوش کردن و گوش کردن موثر هم یکی دیگر از مهارتهای الزامی است. خوب شنیدن دیگران باعث پاسخگویی بهتر خواهد شد و به استحکام روابط و همدلی بیشتر کمک میکند.
تفکر نقادانه: خلاق، کنجکاو و منعطف بودن از ویژگیهای مورد نیاز در تیمهای شرکتهای نوپاست. توانایی فهم مسائل، تفکر نقادانه و رسیدن به راهحل در پیشبرد بهتر کارها ضروری است. خلاقیت عاملی است که تیم را چابک نگه میدارد و تفکر نقادانه در شناخت بهتر اولویتها و واکنش دقیق به موقعیتها موثر است.
کار گروهی: کار کردن پر بازده با افراد -حتی اگر همکار دورکار باشد - از الزامات است. انجام به موقع کارها، کمک گرفتن در زمان نیاز و مشورت با اعضای تیم در تصمیمگیریهای گروهی میتواند به بهبود کلی عملکرد تیم کمک کند. هر چقدر روحیه کار تیمی تقویت شود، کارها با کیفیت بهتری انجام خواهد شد.
مثبتگرایی: مثبتنگری حتی در محیط کاری پر استرسی مثل شرکتهای نوپا مهم است. امید به آینده، کارکردن با انرژی و نگاه مثبت به مسائل در بهبود شرایط اثرگذار است. البته این مثبتنگری نباید در تمام مسائل باشد و مثلا بررسی آمار فروش باید واقعگرایانه پیگیری شود. این نگاه مثبت بهتر است در تعامل با مشتریان و افراد تیم تقویت شود.
رهبری: توانایی مدیریت موقعیتها، افراد و تصمیمگیری در شرایط حساس و بحرانی از مهمترین مهارتهایی است که افراد باید کسب کنند. باید انتظارات فردی و تیمی افراد شفاف باشد و فرد باید بتواند آنها را بهدرستی مدیریت کند. مدیریت این انتظارات به جذب فرصتها کمک میکند و حمایت تیمی بهتری را برای افراد به ارمغان خواهد آورد.
اخلاق حرفهای: انجام کارها در زمان تعیینشده، تکمیل کارهای محوله و مدیریت زمان و متمرکز بودن در کارها از مواردی است که در اخلاق حرفهای لحاظ میشود. اینکه فرد بتواند خود و کارهایش را سازماندهی کند و نظم منعطفی در کارهایش وجود داشته باشد بر پیشبرد بهتر کارها اثر میگذارد. بخش دیگری از اخلاق حرفهای حفظ اسرار و توجه به محرمانگی اطلاعات است. طبعا در یک محیط کسب و کار نوپا، اطلاعات اهمیت زیادی دارد و درز آنها ممکن است کار با رقبا را سختتر کند. برای همین افراد باید چه در محیط کار و چه خارج آن، اخلاق حرفهای را رعایت کنند.
نگین یشمی
دانش
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در گفتوگوی اختصاصی با «جامجم» مطرح کرد
رضا بدرالسماء هنرمند پیشکسوت عرصه نگارگری در گفتوگو با «جامجم»:
وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگوی اختصاصی با «جامجم» مطرح کرد: