تفاهمات بین المللی محدود به ملاقات 2 نفر نیست

مصالح کشورها و سیاست خارجی هیچ‌گاه میان افراد در هیچ دوره تاریخی نه شکل گرفته و نه امکان شکل‌گیری آن وجود دارد. چون تفاهمات خارجی براساس خواست متقابل دولت‌ها و ملت ها شکل می گیرد. این همان اشتباهی است که قبلا از سوی آقای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در رابطه با برجام انجام شد.
کد خبر: ۱۲۲۵۲۵۰

بر مبنای توافقی که صورت گرفت برخی در رسانه‌ها تیتر زدند که تضمین این قرارداد امضای جان کری وزیر خارجه ایالات متحده است و دیدیم این موضوع با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا زیر سوال رفت و این کشور از برجام خارج شد.
این مساله نشان از ابطال این اندیشه و تفکر دارد. چون اساسا هیچ وقت میان دو کشور ارتباطات و تفاهمات و مسائل مرتبط میان دو نفر محدود نمی‌شود. چون هر کشور از ساختار و تشکیلاتی برخوردار است و همچنین سه قوه مقننه، ‌مجریه و قضاییه در راس حوزه‌های تصمیم‌گیری قرار دارند. همچنین شوراهای تصمیم‌گیر هم در مورد مسائل مختلف باید موضوع را بررسی و به توافقاتی برسند. این مساله در مورد ایران هم وجود دارد و براساس این تجربه جهانی است که تفاهمات و تعاملات بین المللی شکل می‌گیرد. معتقدم رئیس‌جمهور نباید اختراعی کند که خاص خودش باشد.

محمد سلیمانی

وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها