آمریکا می خواهد فشار بر دولت ایران را افزایش دهد

ایسنا: دکتر پیروز مجتهدزاده اظهارات اخیر جورج بوش در خصوص عراق را تاسفبار خواند و هدف از آن را به تسلیم واداشتن دولت ایران در خصوص مسالهی هستهیی ایران دانست.
کد خبر: ۱۲۲۵۱۲

دکتر پیروز مجتهدزاده، استاد دانشگاه و رییس موسسه یوروسویک لندن با اشاره به اظهارات اخیر جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در مورد عراق و ادعای دخالت ایران در مسایل داخلی این کشور اظهار داشت: این صحبت و سخنرانی، جهان و از جمله جامعه آمریکا را با تاسف بسیار فراوانی مواجه کرد؛ به طوری که منتقدان بر اشتباه بزرگتر آمریکا تاکید کردند که برای رهایی خودش از گودال عراق این مباحث را مطرح میکند؛ در حالی که گودال هر روز عمیقتر میشود.
وی ادامه داد: دولت بوش که در دست صهیونسیتهاست در شرایطی خود را قرار داده که میتواند دست به اقدامات جنون آمیز بزند. برای عراق، ایران، سراسر منطقه و ایالات متحده این وضعیت بسیار خطر آفرین است و با صحبتی که بوش کرد به جهان ثابت شد که به هیچ وجه نمیتوان بر روی وضعیت موجود عراق حساب باز کرد و هر لحظه انتظار هر اتفاقی را باید داشت.
وی تصریح کرد: نکته بسیار جالب در این میان یکسانی شرایط فعلی و وضعیت آمریکا در ویتنام است که امروز نیز آمریکا سعی میکند مانند گذشته گودال عراق را همانند زمان جنگ ویتنام عمیقتر کند.
مجتهدزاده اتخاذ تصمیمات اخیر بوش را عاملی برای اثبات قرار داشتن وی در موقعیت ضعیفترین و بدترین رییس جمهور آمریکا دانست.
این استاد دانشگاه در ادامه اظهارات بوش در خصوص ایران را مورد بحث قرار داد و گفت: بحثها در مورد ایران حیرت انگیز است که این شخص چگونه میاندیشد؛ تفکر او تحت تاثیر نومحافظهکاران دیگر غیرقابل تجزیه و تحلیل است. بوش میگوید قتل و مرگ عمده نیروهای آمریکایی ناشی از حملات گروههای سنی است و این در حالی است که حتی او هم میداند که ایران باید به کلی از مرحله پرت باشد که به گروههای سنی کمک برساند. با این حال به جای اینکه فکر کند که این گروهها چگونه پشتیبانی میشوند نتیجه میگیرد ایران را تحت فشار قرار دهد تا از این طریق مشکل خود را حل کند.
وی تاکید کرد: در این مسیر افرادی مانند تونی بلر، نخست وزیر انگلیس و ملک عبدالله، پادشاه اردن دست در دست رهبران اسراییل توطئهای با هدف بدنام کردن شیعیان دنبال میکنند و تبلیغات گستردهای در مورد هلال شیعی و خطرات آن پدید آوردهاند که جز تخیلات صهیونیستی برای تفرقه در جهان اسلام و در برابر هم قرار دادن شیعه و سنی هدفی ندارد.
وی یادآور شد: بوش میخواهد این بحران عظیم را برای جانشین خودش حفظ کند؛ چون عقب نشینی به معنی اعلام رسمی شکست است و لذا مشخص است که آمریکا تصمیم گرفته بحران را عمیقتر کند تا از این طریق با نام بدترین رییس جمهور آمریکا وارد تاریخ نشود.
مجتهدزاده ادامه داد: در این برخورد جورج بوش با اقدامات خطرناک قصد دارد فشار را به بالاترین حد ممکن به دولت احمدی نژاد وارد آورد و تا حد برخورد نظامی برساند که این وضع مورد انتقاد است و از طرف همگان محکوم شده است.
وی هدف اصلی آمریکا از اعمال فشارها را تسلیم ایران در برابر خواست آمریکا عنوان کرد و افزود: دولت بوش این فشارها را وارد میآورد که احمدی نژاد تسلیم خواستههای آمریکا در بحث هستهای شود؛ ولی در این رابطه تهران کاملا آگاهی دارد که چگونه باید با این وضعیت برخورد کند و دست به چه اقداماتی بزند که خطر برخورد نظامی واقعیت نیابد.
این استاد دانشگاه در خصوص استقلال نیروهای آمریکایی در عراق نیز خاطر نشان کرد: بر خلاف ادعاها آمریکا هیچ برنامهای برای خروج نیروهای خود از عراق ندارد. آمریکا از این طریق ثابت کرد که قصد تاسیس پایگاههای متعدد در عراق را دارد که به طور مستقل عمل و امور را کنترل میکنند.
وی یاد آور شد: برخورد اخیر آنها با دفتر ایران در اربیل گویای همین مطلب است که این نیروها قصد دارند در عملیات مستقل خود دست به هر عمل جنایت آمیز و غیر حقوقی بزنند؛ این کار تمام مقررات را نقض میکند و این مطلب نشان میدهد که عملکرد مستقل چه میباشد.
مجتهدزاده در بخش دیگری از این گفتگو مساله استقرار ادوات نظامی در نزدیکی مرزهای کشورمان توسط آمریکا را مورد بحث قرار داد و گفت: اینها با هدف بالا بردن خطر درگیری نظامی با ایران و به حداکثر رساندن فشار سیاسی به دولت احمدی نژاد برای یک تصمیمگیری مورد نظر آمریکا در برنامه انرژی هستهای اعمال میشود. این تهدید نظامی کامل عیان است و احتمال برخورد نظامی را تا حد زیادی بالا میبرد و وضع را آشفته میکند.
وی تصریح کرد: جای تاسف است که ایران در برابر این تحرکات سکوت کرده است. ایران باید این تحرکات را طی گزارشات روزانه به شورای امنیت انتقال دهد؛ ضمن اینکه ایران باید از طریق دیپلماتیک شکایتش را به گوش دنیا برساند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها