وزیر خارجه کشورمان در ادامه برنامه‌های خود در استکهلم دیروز در موسسه سیپری (موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح) سخنرانی کرد و در جلسه پرسش و پاسخ به سؤالات حاضران جواب داد.
کد خبر: ۱۲۲۴۵۱۶

به گزارش خبرنگار جام‌جم، محمدجواد ظریف در سخنرانی خود با اشاره به گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: این گام قطعا محکم‌تر از گام‌های قبلی خواهد بود. ما گزینه‌های خود را به اروپا اعلام کرده‌ایم.
وی با بیان این‌که جزو تنها کشورهایی هستیم که حامی خارجی نداشته‌ایم، ادامه داد: آیا ما به آمریکا، روسیه، غرب و چین اتکا کردیم؟ آنها بارها علیه ما در شورای امنیت قطعنامه صادر کردند، خیلی از کشورها در زمان جنگ تحمیلی در کنار عراق قرار گرفتند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران و نفتکش استینا ایمپرو گفت: کشتی ما در جبل‌الطارق هیچ اقدام غیرقانونی‌ای صورت نداده بود، اما نفتکش انگلیسی قواعد بین‌المللی را نقض کرده بود. ما درباره خدمه نفتکش استینا ایمپرو با نگاه بشردوستانه برخورد می‌کنیم.
وزیر خارجه گفت:‌ از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد هنوز اروپایی‌ها به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند در حالی که ایران همچنان بر تعهداتش باقی مانده است.
وی ادامه داد: ایران رفتار پیش‌بینی‌شده‌ای دارد؛ در مقابل باید رفتار پیش‌بینی‌شده نیز دریافت شود اما دولت ترامپ چنین رویکردی ندارد. رفتار نابخردانه آمریکا پیش‌بینی‌شده نیست و آنها خارج از چارچوب رفتار می‌کنند.
از حاشیه‌های جالب این نشست این بود که یکی از سؤال‌کنندگان از ظریف در جلسه پرسش و پاسخ، یک مرد عضو پارلمان سوئد بود که فرزند خردسال خود را در آغوش داشت.
وزیر خارجه کشورمان بعد از سخنرانی در سیپری به پارلمان این کشور رفت و با نورلین، رئیس مجلس سوئد دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین با استفان لوون، نخست‌وزیر سوئد دیدار و گفت‌وگو کرد.
البته با توجه به حضور منافقین و لحاظ کردن شرایط امنیتی، خبرنگاران را به محل برگزاری این دو دیدار نبردند و طی ساعاتی که ظریف در حال دیدار بود به سفارت ایران در استکهلم رفته و همان‌جا مستقر شدند. ظریف همچنین با اریک هونل، رئیس شرکت بولک، مالک کشتی توقیف‌شده ملاقات و همچنین در برنامه دیگری با تجار سوئدی دیدار کرد که البته بنا به مشکلات تحریمی قرار شد این جلسات رسانه‌ای نشده و پوشش داده نشود.
تلاش منافقین برای ضربه به ایران
ابتکار سفر وزیر خارجه کشورمان به سوئد از سوی سوئدی‌ها بود، اما اعضای گروهک تروریستی منافقین از هر فرصتی برای وارد‌کردن ضربه به کشورمان استفاده می‌کنند و در این سفر نیز تمام تلاش خود را برای تحت‌الشعاع قرار دادن این سفر انجام دادند.
تقریبا دیداری نبود که شاهد حضور تعداد اندکی از آنها در محل برگزاری مراسم نباشیم؛ از وزارت خارجه گرفته تا موسسات بین‌المللی. سوئد کشوری است که منافقین بسیاری در آن حضور دارند به همین دلیل نیز مسؤولان وزارت خارجه تاکید زیادی مبنی بر در نظر گرفتن شرایط خاص استکهلم داشتند.
دیروز نیز همزمان با حضور ظریف در موسسه سیپری موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح، تعداد اندکی از منافقین اطراف این موسسه تجمع کردند.
در نهایت وزیر خارجه کشورمان عصر دیروز استکهلم را به مقصد اسلو پایتخت نروژ ترک کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها