دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به این‌که فیستول رگ‌های خون رسان قلب می‌تواند در بزرگسالان، تنگی نفس، درد قفسه سینه و علائمی شبیه سکته قلبی ایجاد کند، گفت: امروزه با استفاده از روش‌های غیر جراحی و اینترونشن (نیمه‌تهاجمی) می‌توان مبتلایان به این بیماری مادرزادی قلب و عروق در بزرگسالان را با موفقیت بالا در کشور درمان کرد.
کد خبر: ۱۲۲۴۳۵۷

دکتر عطا فیروزی اظهار کرد: فیستول رگ‌های خون‌رسان قلب در کودکان نیز می‌تواند سبب نارسایی قلب شود و در بزرگسالان هم علائم سکته قلبی را تقلید کند .البته مشکل چندان شایع نیست ولی اختلال‌های زیادی را می‌تواند به همراه داشته باشد. نارسایی قلبی جدی‌ترین عارضه فیستول شریانی بزرگ است. از آنجا که جریان خون با سرعت بیشتری از طریق فیستول شریان وریدی نسبت به یک مسیر عادی جریان خون از شریان‌ها، مویرگ‌ها و وریدها عبور می‌کند، پمپ‌های قلب برای جبران این افت فشارخون سخت‌تر کار می‌کنند و با گذشت زمان، افزایش شدت و پمپاژ قلب می‌تواند عضله قلب را ضعیف کرده و منجر به نارسایی قلبی شود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در گذشته تنها روش درمانی برای افرادی که مبتلا به فیستول رگ‌های خون‌رسان قلب بودند، جراحی باز بود که این جراحی کم‌خطر نبود، ولی سال‌های اخیر روش اینترونشن و غیر جراحی در این زمینه استفاده می‌شود.
دکتر فیروزی تاکید کرد: هرچند مشکل فیستول رگ‌های خون‌رسان قلب شیوع بالایی ندارد، ولی افراد در سنین جوان و پایین را می‌تواند درگیر کند که اگر درمان خوبی صورت گیرد، بیمار عمر طبیعی خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: امروزه استفاده از روش‌های غیرجراحی اغلب با موفقیت همراه بوده و احتمال مرگ و میرها در بیماران بسیار کمتر از روش‌های جراحی باز است. / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها