42 سال از پرتاب سفینه ویجر2 گذشت

قاصدان زمین برای ساکنان ماورای آسمان‌ها!

در دوران کهن، کشتی‌شکستگانی که از غرق شدن در آب‌های خروشان اقیانوس جان سالم به در می‌بردند و به جزیره‌ای می‌رسیدند، اگر ممکن بود نوشته و مشخصاتی از خود را در بطری قرار می‌دادند و در آن را محکم می‌بستند و به امواج دریا می‌سپردند؛ به امید آن‌که شاید روزی روزگاری، کسی از آنان اثری پیدا کند و به جست‌وجوی آنان بپردازد.
کد خبر: ۱۲۲۴۰۹۷

در دهه 1350/ ۱۹۷۰ سازمان فضایی آمریکا - ناسا - با چنین خیالی، پیام‌هایی برای «ساکنان ماورای آسمان‌ها» فرستاد؛ البته نه در بطری بلکه در دو کاوشگر مجهز به نام‌های ویجر ۱ و ویجر ۲. البته ماموریت اصلی این دو کاوشگر فرستادن عکس و اطلاعات و کاوش و بررسی دقیق سیاره‌های گازی منظومه شمسی بود و بعد از آن باید به سوی دنیا‌های ناشناخته ورای منظومه شمسی پروازشان را ادامه می‌دادند و راهی فضای بین ستاره‌ای می‌شدند.
دیروز چهل و دومین ســـالگرد پرتاب فضاپیمای کاوشگر ویجر2 به دوردست‌های منظومه شمسی بود. این کاوشگر در 29 مرداد 56 و کاوشگر ویجر ۱ در 14 شهریور همان سال به فضا پرتاب شدند. کاوشگران توانستند از سیارات دوردست منظومه شمسی، عکس و اطلاعات بسیار ارزنده‌ای به زمین بفرستند و سپس راهی فضای بیرونی منظومه شمسی شوند. وجود سوخت هسته‌ای به این دو قاصدِ زمینیان اجازه می‌دهد تا سال 1399/ ۲۰۲۰ به فعالیت ادامه دهند و پس از آن به‌تدریج ارتباطشان با زمین قطع خواهد شد.
اما محموله مهم و پیام زمینیان به ساکنان جهان‌های دوردست شامل مجموعه‌ای از نقش و نگار و تصاویر و صداها از زمین و زمینیان در صفحه‌ای مسی با روکش طلا شامل ۱۱۵ قطعه عکس آنالوگ، تصویری از دو انسان (زن و مرد)، نشانی جایگاه زمین در منظومه شمسی و کهکشان راه شیری، اصواتی از زمین از جمله صدای رعد و برق، صدای گریه یک نوزاد، صدای برخورد امواج به ساحل، صدای قلب و گام برداشتن انسان، موسیقی‌های منتخب از فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف جهان، سلام و خوشامدگویی به ۵۵ زبان از جمله فارسی بود.
متن پیام فارسی از این قرار است:
درود بر ساکنان ماورای آسمان‌ها
بنی‌آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چون عضوی به‌درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
کاوشگر ویجر۱ در 14 اسفند 57 به نزدیک‌‌ترین فاصله نسبت به مشتری رسید و توانست اطلاعات و تصاویر جالبی از این سیاره غول‌پیکر و اقمارش به زمین بفرستد. سپس راهی سیاره زحل شد که در آنجا نیز عکس و اطلاعات بسیار ارزنده‌ای را از این سیاره و اقمارش به زمین فرستاد. این کاوشگر در 21 آبان 59 در مسیر خروج از منظومه شمسی قرار گرفت تا رهسپار فضای بیکران میان ستاره‌ها در کهکشان راه‌شیری شود. ناسا در 22 شهریور 92 خروج ویجر ۱ از منظومه شمسی را اعلام کرد.
کاوشگر ویجر ۲ پس از گذر از نزدیکی سیاره‌های مشتری و قمرهایش (در 18 تیر 58)، سیاره زحل (در 3 شهریور 60)، اورانوس (در 4 بهمن 64) به طرف نپتون حرکت کرد. این کاوشگر پس از عبور از کنار نپتون و قمرهایش در 24 مرداد 68 مانند ویجر ۱ راهی فضای بیکران شد.

سیروس برزو

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها