هنرمندان برگزیده بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها معرفی شدند

هــــدهــــد جایــــزه ‌بـــه‌ ســــر!

جایزه، یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز زندگی هر فردی محسوب می‌شود که از کودکی این اتفاق میمون شروع می‌شود و تا پایان زندگی ادامه پیدا می‌کند. حال این جایزه بنا به موقعیت شغلی و اجتماعی هر فردی تفاوت دارد. اما در میان هنرمندان همیشه رنگ و لعاب خاصی دارد، چون جایزه‌هایشان نه‌تنها متفاوت است، بلکه با تشویق مردم هم روبه‌رو می‌شوند. شب گذشته یکی از سالن‌های شهر بجنورد محل این اتفاق شیرین بود، زیرا میزبان حاضران شرکت‌کننده در مراسم اختتامیه بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها بود. در این مراسم هنرمندان، مدیران، برنامه‌سازان و مردم حاضر بودند و همه از ابتدای مراسم در انتظار بودند که امشب قرار است هدهد جایزه به سر، جوایز را به کدام یک از هنرمندان تقدیم کند و بعد از شهر بجنورد کوچ کرده و به سمت اردبیل برود تا سال آینده در این شهر برگزار شود که پیشینه قدیمی دارد. البته هدهد جایزه به سر شب گذشته در مراسم اختتامیه‌ای حضور داشت که با تدبیر عوامل اجرایی آن بسیار گرم و صمیمانه برگزار شد و شامل بخش‌های متنوع اعم از صلوات خاصه ثامن‌الحجج (ع)، پخش نماآهنگ و اجرای نمایش موسیقی بومی استان، تجلیل از خانواده معظم شهدا، شعرخوانی، طنز ناخونک، صحبت‌های رئیس سازمان صدا و سیما و معاون امور استان‌ها، تجلیل از هنرمندان و مفاخر ملی بود. برای اطلاع یافتن از بخش‌های جشنواره برای خواندن گزارش همراه ما باشید.
کد خبر: ۱۲۲۳۹۶۱

از آثار فاخر، عالی و ماندگار هنرمندان کشور حمایت می‌کنیم
رئیس رسانه ملی دیروز در نشست هم‌اندیشی با هنرمندان در سالن اجتماعات شبکه استانی اترک با اشاره به شکل‌گیری جریان سریال‌سازی در مراکز استانی صداوسیما، بر افزایش کیفیت تولیدات تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علی‌عسکری با بیان این‌که از آثار فاخر، عالی و ماندگار هنرمندان حمایت می‌کنیم، گفت: در طرح ملی سلمان فارسی به‌خوبی از ظرفیت استان‌ها استفاده شده و کار شناسایی حدود 20 هزار بازیگر در 29 استان کشور، پیش رفته است.
رئیس سازمان صداوسیما با بیان این‌که از هنرمندان و افراد بااستعدادی که به دلایلی مهجور مانده‌اند، حمایت می‌کنیم گفت: در پروژه ملی سلمان فارسی به‌خوبی از ظرفیت استان‌ها استفاده شده و کار شناسایی حدود 20 هزار بازیگر در 29 استان کشور برای ایفای ١٥٠٠ نقش، پیش رفته است.
در این نشست، هنرمندان و برنامه‌سازان رادیو و تلویزیون به بیان دغدغه‌ها و مشکلات و پیشنهادهای خود، از جمله حمایت و توجه بیشتر به مستندها و آثار نمایشی، استفاده از پژوهش در آثار تولیدی، حفظ استعدادها و لهجه‌های محلی در شعر فارسی برای گسترش زبان فارسی و کمک به زایایی آن، ضرورت برنامه‌ریزی برای توزیع مطلوب آثار تهیه و تصویب‌شده در شورای‌عالی شعر و موسیقی پرداختند.

حضور مجری برنامه‌های معارفی
مجری، ویترین یک جشنواره محسوب می‌شود و مسلما انتخاب او کار ساده‌ای نیست، چون باید کسی انتخاب شود که هم تپق نزند و هم این‌که بتواند به خوبی سکانداری مراسم را به عهده داشته باشد. به همین دلیل کار ساده‌ای نیست و امسال بیست و دومین دوره جشنواره مراکز استان‌ها دست به ابتکار جالبی زد و برخلاف این‌که در دوره‌های گذشته معمولا اجرای مراسم را به مجریانی می‌سپارد که برنامه اجتماعی را اجرا می‌کنند، اما امسال این قاعده را به هم زد و سکانداری را به یک مجری برنامه معارفی و مذهبی به نام مجید یراق بافان سپرد که اتفاقا از مجریان باسابقه در تلویزیون محسوب می‌شود. اجرای خوب او در مراسم اختتامیه، رونق ویژه‌ای به مراسم اختتامیه داد و دیگر عوامل اجرایی جشنواره‌ها را به فکر انداخت که مجریان معارفی هم می‌توانند همچون مجریان برنامه‌های اجتماعی در چنین جشنواره‌هایی خوش بدرخشند!

طنز عصر جدیدی‌ها در اختتامیه!
شاید برایتان جالب باشد و دوست داشته باشید بدانید چه مهمانانی در مراسم اختتامیه حضور داشتند؟ باید بگوییم که عصر جدیدی‌ها از جمله مهمانان این مراسم بودند، البته نه عصر جدیدی‌های واقعی، بلکه در شکل و شمایل متفاوت و طنازانه حضور داشتند. لطفا گیج نشوید! و بگذارید برایتان توضیح بدهیم.
از چندی پیش مجموعه طنز ناخونک از شبکه شما شروع شده است. این مجموعه با نگاهی طنز و با استفاده از بخش‌های نمایشی کوتاه چند دقیقه‌ای تلاش دارد تا ضمن فرهنگ‌سازی و نقد عادت‌های ناپسند شهروندی و اجتماعی فضایی شاد را به بیننده القا کند. یکی از بخش‌های سرگرم‌کننده این مجموعه، تولید بخش طنز عصر جدیدی‌هاست و داوران نشان داده می‌شوند که رفتارهای طنازانه دارند. حال گروه سازنده این مجموعه در بخشی از مراسم اختتامیه به شکل زنده روی صحنه آمدند و به مدت ده دقیقه نمایشی را بازی کردند که طنز برنامه عصر جدید بود. دیالوگ‌های نمکی بازیگران در این بخش خنده را به لب حاضران آورد. بازیگران این مجموعه بعد از تمام شدن نمایش با تشویق زیاد حاضران روبه‌رو شدند.

تجلیل از خانواده شهدا با حضور هنرمندان
در بخشی از مراسم افتتاحیه از خانواده معظم شهدا تجلیل شد. در این برنامه لوح تقدیر به خانواده‌های سردار شهید رجبعلی محمدزاده، سردار شهید مهدی وحیدی، شهید مصطفی کریمی، شهید محمدعلی صفا، شهید خلیل‌ا... بهاری اهدا شد. همچنین بخشی از این مراسم اختصاص به تقدیر از مفاخر استانی داشت که از دکتر محمودرضا اکرامی‌فر تقدیر شد. در مراسم اختتامیه هنرمندان ملی و بومی حاضر بودند که از هنرمندان ملی می‌توان به پروانه معصومی، حمیرا ریاضی، عمار تفتی، فریبا متخصص، الهام چرخنده، رضا رفیع، مهدی سلطانی، پیمان یوسفی، مریم امیرجلالی، داود نماینده، امیرحسین شریفی، محمود گبرلو، پرویز شیخ‌طادی، اردشیر منظم و ... اشاره کرد. قبل از شروع مراسم با توجه به این‌که شرکت برای عموم آزاد بود، مردم با هنرمندان محبوب که همیشه آنها را در قاب جعبه جادویی و روی پرده سینما می‌دیدند، می‌توانستند عکس یادگاری بگیرند که همین شور زیادی به مراسم داده بود.

تولیدات مشترک مراکز
دکتر علی دارابی، معاون امور استان‌های صدا و سیما در بخشی از این مراسم به دستاوردهای برگزاری جشنواره بیست و یکم اشاره کرد و گفت: دومین جشنواره پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تیرماه سال جاری با شکوه هرچه تمام در کرمانشاه برگزار شد. مطالعه، برنامه‌ریزی، هماهنگی و اقدام برای تولید 2000 مستند تاریخی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در یک بازه سه ساله که از امسال اجرایی شده است، پدیده بزرگ و منحصر به‌فرد نهضت مستندسازی در مراکز محسوب می شود. تشکیل ستاد و کارگروه‌هایی در مراکز استان‌ها در حوزه «بیانیه گام دوم، شعار سال - رونق تولید، زبان و ادب فارسی»، تشکیل ستاد انتخابات در همه مراکز، تدوین و ابلاغ نظام‌نامه پژوهش برنامه‌ای صداوسیمای مراکز و ... از دستاوردهایمان است.
وی ادامه داد: مراکز تولیدات مشترک را دو سالی است با هم آغاز کرده‌اند؛ هم در رادیو و هم تلویزیون. استان‌های همجوار تجربه خوبی از این کار کسب کرده‌اند و این تجربه مفید سرآغاز تولیدات مشترک با کشورهای همسایه در نوار مرزی است. امسال تعداد آثار باکیفیت و جذاب به حدی بود که کار داوری بسیار سخت و رقابت تنگاتنگ و دشوار بود و کاملا رشد آثار نمایشی در سه سال اخیر را بیان می‌کرد. تولیدات امسال در حد نسبتا زیادی از ظرفیت‌های بومی مثل گویش و زبان، لباس، جغرافیای انسانی، موضوعات منطقه‌ای و هنرمندان مراکز استان‌ها استفاده کرده‌اند.
دکتر دارابی با اشاره به کیفیت تله‌فیلم‌ها توضیح داد: کیفیت فیلم‌ها به حدی بالا بود که اگر در هر جشنواره‌ای شرکت کنند بدون شک برترین جوایز را نصیب خود خواهند کرد و جای پخش آنها در بهترین ساعات و طلایی‌ترین زمان در شبکه‌های سراسری است. در بخش سریال‌ها و مجموعه‌های نمایشی آثار درخشانی را شاهد بودیم که نشان از رشد سریال‌سازی دارد. قطعه گمشده، روزهای بی‌قراری، نشانی، شمبل و شاهی، جلال و بانوی سردار شش سریال فاخر، جذاب و کم‌نظیر از این دست است که همه شایسته تقدیر ویژه هستند.
معاون امور استان‌ها درباره دو رخداد در حوزه رادیو گفت: جشنواره استانی چلچراغ توسط صدا و سیمای مرکز فارس و آستان احمدی و محمدی در حوزه تولیدات مرتبط با حضرت شاهچراغ احمدبن موسی (ع) و برگزاری نخستین جشنواره استانی در خراسان رضوی در زمستان سال جاری با مشارکت آستان قدس رضوی برای تولیدات رادیویی «رادیو زیارت» که نقش مهمی در افزایش تولید برای حوزه زیارت و شناسایی و کشف استعدادهای جدید برای برنامه‌سازی در این حوزه محسوب می‌شود، دو رویداد مهم در حوزه رادیوست. در حوزه فضای مجازی اگرچه تا رسیدن به نقطه مورد انتظار فاصله داریم اما تولیدات خوب، تلاش‌های ارزنده و به خصوص آموزش‌های کاربردی مناسبی برای همکاران صورت گرفته و افق بیش رو در این حوزه بسیار امیدوارکننده است.
وی عنوان کرد: خوشحالیم بیست و دومین دوره جشنواره مراکز را هم برگزار کردیم. بیش از صد نفر از استادان، صاحب‌نظران و کارشناسان خبره امر بررسی و داوری آثار را برعهده داشته که از همه آنان تشکر می‌کنم و آنچه که مورد قضاوت و داوری آنان درباره 9479 اثر بوده است با حفظ امانتداری و بی‌کم و کاست به عنوان «برگزیدگان جشنواره» معرفی شده‌اند. جشنواره بیست و سوم به میزبانی استانداری و صدا و سیمای اردبیل در تابستان سال 99 برگزار خواهد شد.

چهره هایی که برگزیده شدند

نامش محمودرضا اکرامی‌فر است، اما همه او را با عنوان یا علی گفتیم و عشق آغاز شد می‌شناسند، حتی برخی فامیلی او را کمتر به ذهن می‌سپارند اما امکان ندارد این شعر او را از یاد ببرند که از سروده‌های دکتر است و تا به امروز بارها تیتر رسانه‌ها شده است

یک مجری گرم و پر از اطلاعات، اما چه اطلاعاتی! معلوم است اطلاعات در حوزه ورزش. او کسی نیست جز پیمان یوسفی که تا امروز اجرای برنامه‌های متفاوت ورزشی را داشته و بعد از فوت بهرام شفیع او سکانداری برنامه ورزش و مردم را در شبکه یک به عهده دارد

واقعا سخت است هم شاعر باشید و هم طنزپرداز، اما رضا رفیع هر دوی این ویژگی‌ها را دارد و در این باره اشعار متنوعی هم سروده است. البته او دستی هم در اجرا دارد و برنامه قندپهلو را اجرا کرده است که اتفاقا با اقبال مخاطبان رو‌به‌رو بوده است

تا امروز تهیه فیلم‌ها و سریال‌هایی در گونه‌های متفاوت را به عهده داشته است. علیرضا جلالی در بین کارهایش آثار دفاع مقدس هم در سینما و در تلویزیون تهیه کرده است که از کارهایش می‌توان به فیلم روز سوم و از سریال‌هایش در این گونه به دولت مخفی اشاره کرد

اگر به دنبال شعرهای عاشقانه و مذهبی می‌گردید، باید سراغ مرتضی امیری‌اسفندقه بروید که هم شاعر مهربانی است و هم این‌که خیلی با طمأنینه رفتار می‌کند. می‌توان در یک جمله گفت که او جزو شاعران آرام است که شعرهایش هم به دل می‌نشیند

یک مادر عصبانی و کمی هم خشن که همیشه جیغ و داد می‌کشد. او کسی نیست جز مریم امیرجلالی که همیشه در سریال‌های تلویزیون نقش مادرهای عصبانی را بازی می‌کند که وقتی متوجه می‌شود فرزندش اشتباه کرده شروع به داد و فریاد می‌کند، اما قلبا مهربان است و بازیگر محترم

واقعا نام هوشنگ جاوید با پژوهش در حوزه موسیقی نواحی گره خورده است. او موسیقیدان واقعی است، زیرا مرتب اهل مطالعه و خواندن کتاب است. او اهل سفر است و درباره موسیقی نواحی پژوهش‌های ارزنده‌ای را جمع‌آوری می‌کند که موسیقی غنی ایران را نشان می‌دهد

اگر می‌خواهید مجموعه‌های طنز آیتمی ببینید حتما باید سراغ بازی‌های یزدان فتوحی بروید. با این‌که چهره جدی دارد، اما بخش‌های طنز را خیلی خوب بازی می‌کند. ضمن این‌که نویسنده طنز خوبی هم است و نوشته‌هایش لبخند را به لب مردم می‌آورد

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها