تورقی بر مجموعه 5 جلدی «خانه عنکبوت»

سایه‌به‌سایه شکارچی

کار هرکسی نیست، این‌را به جرات می‌توانم اقرار کنم. دفاع از میهن و شریعت برحق؛ اما در همه ادوار هستند مردانی که ایثار سرمشق تمام روزمرگی‌هایشان است.
کد خبر: ۱۲۲۳۲۰۰


شاهد آن هستیم که در قرن اخیر هجمه‌ها علیه اسلام به صورت تصاعدی بالا می‌رود و دشمنان خوش خیال جهان اسلام، روزها و ساعت‌ها زمان صرف می‌کنند تا نقشه‌ای بچینند و به خیال خام خودشان، اسلام را ریشه‌کن کنند. سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از آغاز تشکیل درصدد آن بودند تا با بیان داستان‌هایی از قدرت اطلاعاتی‌شان، اعتماد به نفس جوانان جهان اسلام را از بین برده و بذر ترس را در دل‌هایشان بکارند.
«مجموعه خانه عنکبوت» مجموعه‌ای از چند داستان واقعی با محوریت رخنه اطلاعاتی اسلام در رژیم صهیونیستی است. این مجموعه داستان مقاومت جوانانی را روایت می‌کند که در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی ایستادگی کرده، از جان و مال و ناموس‌شان گذشتند و خود را در چنگال اهریمن جهان رها کردند تا خللی به اسلام و مسلمانان وارد نشود. آنها با ایستادگی‌شان ثابت کردند ادعاهای مبتنی بر شکست‌ناپذیری سرویس‌های امنیت اسرائیلی پوچ و خانه‌هایشان سست‌تر از خانه عنکبوت است.
به مناسبت «روز مقاومت اسلامی» سراغ این مجموعه پنج جلدی منتشر شده در انتشارات شهید کاظمی رفته‌ایم. جلد اول این مجموعه با عنوان «نفوذ در موساد» ماجرای مردی مصری را روایت می‌کند که هویت مشخصی ندارد. حتی همسر او تا پایان عمرش از هویت واقعی او مطلع نمی‌شود. داستان با دریافت نامه مرگ «دیوید شارل سمحون» به سازمان اطلاعات مصر آغاز می‌شود و «هلن» همسر دیوید، برای یافتن هویت واقعی او معاشرت‌هایی را آغاز می‌کند.
«رافت علی الهجان» نام اصلی دیوید است. او که در کودکی والدین خود را از دست داده و برادرانش حضانت او را نپذیرفتند، بالاجبار دست بر زانوی خود گرفته و هر شغلی را امتحان می‌کند. جثه ریز و نحیفش تحمل هر کاری را ندارد و طبیعتا اکثرشان را رها می‌کند.
او برای گذران زندگی‌اش تصمیم به مهاجرت می‌گیرد اما پولی برای تهیه گذرنامه ندارد. مجبور به دزدیدن گذرنامه دیگران می‌شود. به کمک یک دوست عکس خودش را جایگزین عکس گذرنامه‌ها کرده و بدون دردسر مهاجرتش را آغاز می‌کند. این رویه دزدیدن گذرنامه چندبار و در چند کشور تکرار می‌شود تا زمانی‌که پلیس او را با پنج هویت مجزا و سه ملیت متفاوت دستگیر می‌کند.
ابتدای امر فکر می‌کنند رافت علی الهجان یک جاعل حرفه‌ای و خِبره است اما در بازجویی‌ها و تحقیقات انجام شده تا حدودی از موضع خود پایین می‌آیند و به صداقتش اعتماد می‌کنند. پس از یک دوره فشرده آموزش‌های امنیتی، مسیر ورود او را برای نفوذ در سازمان جاسوسی موساد، مهیا می‌کنند. راه و روش‌های تبادل اطلاعات، رمزنویسی، دریافت و ارسال اطلاعات در موقعیت‌های حساس بخش کوچکی از حجم وسیع آموزش‌ها بود.
رافت که معتقد به موازین شرعی اسلام است تمام حواس و نیرویش را متمرکز بر عملکرد خود کرده تا خطایی هرچند ناچیز را مرتکب نشود. آموزش‌های امنیتی - اطلاعاتی او پیوسته ادامه داشت تا زمانی که به یک عضو حرفه‌ای در سازمان تبدیل شد.
او از افراد کوچک و متصل با سازمان ارتباطش را آغاز کرد تا به مقامات و سران اصلی موساد رسید. همنشینی و هم‌غذایی با یهودیان را تحمل کرد تا کوچک‌ترین آسیبی به اسلام وارد نشود. در میان هجوم کار و اطلاعات امنیتی، رافت با «شارل سمحون» آشنا می‌شود. او یکی از اعضای اصلی سرویس اطلاعاتی است و علاقه ویژه‌ای به رافت پیدا می‌کند تا جایی‌که او را به سرپرستی خود می‌گیرد و اموالش را در اختیار او می‌گذارد و هلن را به عقد او درمی‌آورد.
شخصیت چند وجهی داستان به قدری نقش خود را خوب ایفا کرده است که اسرائیلی‌ها پس از فاش شدن هویت اصلی‌اش، جاسوس بودن وی را انکار می‌کنند و حاضر به پذیرش حقیقت نمی‌شوند.
جلد دوم این مجموعه با عنوان «سکوی پنهان» روایت دیگری است از یک جوان مسلمان مصری که سازمان امنیتی را حیرت زده در اوایل دهه 70 میلادی رها کرد. «در روزهای نخست دهه 70 با وجود همه خطرهایی که کشور را دربرگرفته بود، افکار عمومی مصر آکنده از خوشبینی بود. هرگاه گروهی از فداییان به سینا می‌رفتند یا آتش ضد هوایی‌ها در کنار کانال زبانه می‌کشید یا هواپیمایی از دشمن سرنگون شد، نسیمی از حماسه درون مردم می‌وزید.»
«اشک دشمن» سومین عنوان از همین مجموعه است. عنوان جذابی است. تصورش هم در انسان حس غرور را پدید می‌آورد. پس از مطالعه این جلد متوجه خواهید شد،
مردان مردی که وجودمان را به ایثارشان مدیون هستیم، اشک دشمن را به واقع درآورده‌اند.
«شکار شکارچی» آخرین عنوان این مجموعه، مستقلا دو جلد را به خود اختصاص داده است. در این دو جلد روایتی را می‌خوانیم از شکار به موقع شکارچیان جهان اسلام.
این مجموعه داستان‌هایی واقعی مردانی است که از دهه 50میلادی تا همین زمان، مشغول تامین امنیت و حفظ حریم و حرمت اسلام هستند. «صالح مرسی» این مجموعه روایات را جمع آوری کرده، به آنها پر و بال ادبی داده تا مخاطبان هم از حماسه پدید آمده شگفت‌زده شوند. عبدالمهدی آگاه منش این روایات را از عربی به فارسی ترجمه کرده است.
هرچه درباره حس پدید آمده بعد از مطالعه این مجموعه بگویم، حق مطلب را ادا نمی‌کند. بخوانید و غَرّه شوید از این همه ایثار!

زینب آزاد

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها