نشست خبری سومین جشنواره «نوایش» و سازوکار جدید رادیو نمایش برگزار شد

تلاش برای تعامل اصولی با همه شبکه‌های رادیویی

رادیو نمایش که از اسمش هم پیداست، از آن شبکه‌هایی است که به دلیل فضای متفاوتش با بقیه، دایره مخاطبانش هم فرق می‌کند و خیلی‌ها با صداهایی که روایتگر داستان‌های کوتاه و بلند شده‌اند، بارها به دنیای آدم‌های واقعی، سرزمین‌های خیالی و احساسات مختلفی که شنونده را با خود می‌کشد، همراه شده‌اند.
کد خبر: ۱۲۲۲۷۴۰

این شبکه هر سال در کنار نمایش‌های مختلفی که پخش می‌کند، سابقه برپایی برنامه‌ها و جشنواره‌های گوناگونی را در این فضا دارد، «نوایش» یکی از این رویدادهاست. جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی که انتخاب آثار آن به‌تازگی انجام شده و نشست آن روز گذشته ۱۹مرداد با حضور حمیدرضا افتخاری، مدیر رادیو نمایش و دست‌اندرکاران این جشنواره در محل رادیو نمایش برگزار شد.
افتخاری در ابتدای این نشست از حضور تازه‌اش در این شبکه و مطالعاتی که این روزها درباره فضای موجود در رادیونمایش مشغول آن است، گفت.
در ادامه او بااشاره به برنامه‌ریزی و رویکرد تازه‌ای که برای این شبکه در نظر گرفته، بیان کرد: از ابتدای مهر رویکرد برنامه‌سازی در رادیو نمایش متفاوت می‌شود و با ساز‌و‌کار جدیدی به حوزه تولید نمایش‌های رادیویی ورود می‌کنیم؛ ما از این به بعد از تهیه‌کنندگان طرح نمایشی دریافت می‌کنیم و آنها با شکل‌گیری تیم‌های نمایشی این فرآیند را پیش می‌برند. پیش از این نویسنده‌ها متن می‌آوردند و حالا تهیه‌کننده است که این طرح را می‌آورد و نویسنده ابتدا باید سراغ تهیه‌کنندگان برود.
مدیر رادیو نمایش درباره گونه‌های نمایشی مختلف در این شبکه گفت: گونه‌های مختلفی داریم که از گونه‌های سنتی نمایش بگیرید تا گونه‌های مدرنی که در دنیای نمایش به آنها پرداخته می‌شود و به‌تدریج به جدول پخش اضافه می‌شوند، اولویت با این مدل از فرم‌های جدید است و شانس تصویب بیشتری به سایر طرح‌ها داریم. ماموریت اصلی اداره کل هنرهای نمایشی، تولید نمایش است. پیش از این هم کار طنز تولید شده، اما اکنون قرار است اتفاقات جدیدی رخ دهد و برای بعد از محرم و صفر یک سریال ۳۰ قسمتی طنز نمایشی داریم که از دهم آبان پخش آن شروع می‌شود.
برنامه‌های غیر نمایشی هم مورد دیگری بود که افتخاری با اشاره به یکی از آنها اضافه کرد: درباره رادیو فیلم در حال بررسی هستیم. باید مزایای برنامه‌های موفقی را که به هر دلیلی تعطیل یا متوقف شده‌اند، بررسی کرد. رادیو نمایش شبکه‌ای جوان است و قدمت زیادی ندارد. سابقه برنامه‌های غیرنمایشی رادیو نمایش در حال بررسی است. به طور کلی رادیونمایش تا حدی عقب‌نشینی داشت که در زمان خود تصمیم درستی بود ولی الان برنامه‌ریزی‌هایی داریم و برنامه‌هایی از ابتدای مهر اضافه خواهند شد. ما اکنون دو برنامه زنده غیرنمایشی داریم که حدود چهار ساعت است و به بیش از ده عنوان و با ده ساعت برنامه خواهد رسید.
او در ادامه سراغ آرشیو نمایش‌های رادیو رفت و گفت: آرشیو رادیو نظم درستی ندارد، موجودی آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده است ولی هنوز قابل استفاده نیست و خود ما باید ساز و کاری طراحی کنیم که از زحمات دوستان بهره بگیریم. برخی از کارها فقط یک بار اما برخی آثار چندین بار پخش شده‌اند که به طور کلی در حال بررسی اینها هستیم. جشنواره «نوایش» هم مساله دیگری بود که افتخاری درباره برگزاری‌اش بیان کرد: رادیو نمایش پیش از این دو جشنواره در حوزه نمایش‌های کوتاه رادیویی اجرا کرده بود که با نام‌های دیگری برگزار شدند. از آنجا که شبکه نمایش نیاز به نوعی شوک داشت نوایش را در سومین دوره آن طراحی کردیم و قرار است سالی یک بار یا دو بار آن را برگزار کنیم.
او درباره آثار دریافتی از داوری کارها خبر داد و گفت: از ۲۵‌تیر دریافت آثار را شروع کردیم، در زیرساخت‌ها مشکلاتی داشتیم با این حال بعد از تغییر سایت آثار را دریافت کردیم که جمع آنها به ۴۸۶ رسید و ۳۶۸ اثر به بخش داوری راه پیدا کرد. ۲۲۴ اثر در بخش حرفه‌ای و ۱۴۴ اثر هم در بخش مردمی کار رسید که این آثار از ۲۰ استان بودند.
افتخاری در پاسخ به خبرنگار جام‌جم درباره علت انتخاب موضوع جشنواره پیرامون دهه ولایت و محدودیت‌هایی که به دنبال این انتخاب می‌آید،گفت: ما محدودیت زمانی داشتیم و اگر موضوع آزاد را انتخاب می‌کردیم، امکان داوری آثار در آن بازه زمانی را نداشتیم، به همین دلیل این چارچوب را با مشخص کردن موضوع و حتی تعداد آثار ارسالی ایجاد کردیم و از هر فرد بیشتر از دو اثر نمی‌گرفتیم. با این حال برای دوره‌های بعدی با توجه به استقبالی که این روزها داشتیم، فکر می‌کنیم در یک دوره شش ماهه یا بیشتر که برای جشنواره صرف می‌کنیم حداقل 5000 اثر به دستمان برسد و آن زمان چون دورخیز مناسبی داریم، می‌توانیم بدون چنین محدودیت‌هایی پاسخگوی آنها باشیم.
او درباره تعامل با دیگر شبکه‌های رادیویی بیان کرد: این تعامل همیشه وجود داشته، اما در طول آن رادیو نمایش مدام کارهایی را می‌ساخت و بعد به آنها می‌داد تا پخش کنند. حال طبق برنامه‌ریزی که داریم می‌خواهیم تا این شیوه را تغییر کنیم و حلقه اتصالی را که لازم است مجددا شکل دهیم تا کار اصولی تر پیش برود. به این شکل که می‌گوییم آقای مدیر فلان شبکه شما بگو در چه زمینه‌ای به نمایش بیشتر نیاز داری تا ماهم در آن فضا پیش برویم.
مدیر رادیو نمایش درباره این‌که چقدر از طریق بخش مردمی جشنواره نوایش کشف استعداد خواهد شد، گفت: بخش مردمی جشنواره نوایش با هدف کشف استعداد طراحی شده و قرار است برگزیده‌های این آثار در دهه ولایت از رادیو نمایش پخش شود و به نوعی به صورت غیررسمی جذب استعداد خواهیم داشت. همچنین ما اینجا فضایی را هم برای کارهای دانشجویی درنظر گرفته‌ایم. در بخش دیگری از نشست وی درباره نبود رادیو تئاتر در جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: جلسه‌ای با برهانی مرند داشتم که چرا رادیو تئاتر در جشنواره تئاتر فجر نیست چون ما به شدت علاقه‌مندیم که بخش رادیو تئاتر در این جشنواره دیده شود خود ما هم برای رادیو تئاتر برنامه‌های زیادی داریم و امیدوارم در جلسات بعدی اتفاقات بهتری رخ دهد.
او در آخر از احیای برنامه «قصه شب» در رادیو ایران با افزایش کیفیت آن خبر داد. در پایان این نشست، خبرنگاران از پشت صحنه تمرین نمایش رادیویی «شب تاریک» دیدن کردند و رضا عمرانی کارگردان این اثر، ضمن بازآفرینی صحنه‌ای از نمایش با هنرمندی بازیگران این مجموعه 15 قسمتی، به سوالات خبرنگاران در خصوص نحوه تولید نمایش رادیویی پاسخ داد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها