مسابقات جهانی رباتیک فیراکاپ به میزبانی کره‌جنوبی از جمعه 18 مرداد آغاز خواهد شد. هر سال برگزیدگان دانش‌آموزی و دانشجویی، از سراسر کشور برای شرکت در این رویداد مهم در حال آماده‌سازی هستند.
کد خبر: ۱۲۲۱۴۳۹

اما متاسفانه یکی از چالش‌هایی که تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات جهانی رباتیک هر سال با آن روبه‌رو هستند، نبود روال حمایتی مشخص برای تأمین هزینه‌های اعزام این تیم‌ها به مسابقات جهانی است که موجب می‌شود برخی تیم‌ها با وجود توانمندی‌هایشان در این مسابقات شرکت نکنند.
به گفته دکتر سروش صادق‌نژاد، رئیس کمیته ملی رباتیک ایران فیرا، برخی دانشگاه‌ها به طور معمول قسمتی از هزینه مورد نیاز (حدود 30 تا 40درصد) را برعهده می‌گیرند و باقی هزینه‌ها را حامیان مالی یا در نهایت اعضای تیم باید تأمین کنند. اما همین حمایت نسبی نیز تا روزهای نزدیک به مسابقات به طور دقیق مشخص نمی‌شود. وی به جام‌جم می‌گوید: «با توجه به میزبانی ایران در سال آینده برای برگزاری مسابقات جهانی فیرا، بهتر بود می‌توانستیم با حداکثر توان خود در این مسابقات شرکت کنیم و شایستگی خود را برای میزبانی در سال آینده نشان دهیم. با وجود این همچنان سعی ما این است که بتوانیم از این مسابقات با دست پر برگردیم.»
رئیس کمیته ملی رباتیک ایران فیرا با تأکید بر اهمیت نقش پژوهش و همچنین توسعه دانش رباتیک بر پیشبرد فناوری‌های روز دنیا و راه‌اندازی شرکت‌های نوپا می‌افزاید: «نباید رباتیک را فقط به مسابقات محدود کنیم. در سراسر جهان بسیاری از فناوری‌های جدید و شرکت‌های نوپا بر مبنای استفاده از این علم شکل گرفته و در حال توسعه است. بنابراین حمایت از رباتیک در کشور باید علاوه بر فراهم کردن شرایط مساعد شرکت در مسابقات برای پژوهشگران و تثبیت جایگاه جهانی کشور با هدف توسعه کاربردی این دانش صورت بگیرد.» صادق‌نژاد تأکید کرد: « امیدواریم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نگاه ویژه‌‌ای به نقش ریشه‌ای پژوهش و تحقیقات در فضای دانشگاهی در رشد و توسعه موفق کسب‌وکارهای نوپا داشته باشد. در حال حاضر بیشتر حمایت‌های این نهاد به شرکت‌های فعال معطوف شده است در حالی که مجموعه‌های پژوهشی دانشجویی در صورت حمایت صحیح شرکت‌های فعال و اقتصادی آینده را تشکیل خواهند داد.»
وی در ادامه افزود: «وزارت آموزش و پرورش نیز در ایجاد و پرورش خلاقیت در سنین دانش‌آموزی و آشنایی و توسعه علم رباتیک می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد. اکنون وقت آن رسیده است که با بسترسازی مناسب، برای رشد هرچه بهتر این دانش در جهت‌دهی آن به سمت کسب‌وکار و فناوری‌های کاربردی بهره ببریم.»
آریا صبوری، عضو کمیته اجرایی فدراسیون جهانی رباتیک فیرا نیز کمبود شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های نوپای سخت‌افزاری را از مهم‌ترین خلآهای فضای کسب‌وکار در کشور می‌داند و تصریح می‌کند: «با توجه به شتاب بسیار بالای توسعه فناوری‌های سخت‌افزاری جدید مانند رباتیک، مکاترونیک و هوش مصنوعی، این روزها بخش قابل توجهی از بازار فناوری جهانی به این فناوری‌ها اختصاص یافته و به‌زودی بازار کشور تشنه این محصولات فناورانه خواهد بود. در اینجا اگر نتوانیم به موقع این محصولات را به سبد خانوارهای ایرانی اضافه کنیم، با تمام تلاش‌ها و دانش‌اندوزی‌هایی که طی این سال‌ها در کشور انجام شده است، خیلی زود به کشوری مصرف‌کننده و وابسته به فناوری‌های نوین خارجی تبدیل خواهیم شد. بنابراین باید نهادهای مربوط توجه ویژه‌‌ای به حمایت از فعالان حوزه فناوری سخت‌افزاری داشته باشند تا بتوانیم حلقه‌های مفقود در حوزه رباتیک را بیابیم و آن را از دانشی صرفا برای شرکت در مسابقات به فناوری کاربردی برای رفع نیازهای کشور تبدیل کنیم.»

عسل اخویان طهرانی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها