در سراسر دنیا بسیاری از افراد به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند.
کد خبر: ۱۲۲۰۵۰۸

طبق آمار، از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند؛ زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون مثل تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی، خانم‌های باردار در حین زایمان، نوزادان و بخصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، نیاز به خون دارند.
از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی یا اشعه‌درمانی قرار دارند هم از مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های خونی هستند. بسیاری از دیگر بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی هم برای بهره‌مندی از یک زندگی نسبتا طبیعی برای تمامی عمر به شکل منظم باید فرآورده‌های خونی دریافت کنند.
جالب است بدانید در هر ثانیه یک‌نفر از ساکنان کره زمین از همه سنین و تمام نژادها برای ادامه حیات به انتقال خون نیاز دارند. موضوع مهم این است که با وجود پیشرفت‌های بسیار چشمگیری که در علم پزشکی اتفاق افتاده، هنوز هیچ جایگزینی برای خون ساخته نشده و فقط خونی که توسط مردم اهدا می‌شود، می‌تواند جان انسان‌های دیگر و نیازمند به خون را نجات بدهد.
در واقع در زمان خونریزی در بدن، دستگاه خون‌ساز فعال می‌شود و خون از دست رفته را جایگزین می‌کند، اما در خونریزی‌های خیلی شدید، حتی سیستم خون‌ساز هم قادر به جبران این خونریزی
نیست.
در این مواقع، فقط خون‌های سالم داوطلبان اهدای خون می‌تواند چاره‌ساز ماجرا باشد. اما این‌که چه کسانی با چه ویژگی‌هایی می‌توانند خون اهدا کنند هم نکته‌ای نیست که بشود از آن چشم‌پوشی کرد. افراد با حداقل 18 سال سن و حداکثر 60 سال می‌توانند خون اهدا کنند.
برای اهدای خون لازم است که حداقل 50 کیلوگرم وزن داشته باشیم و فواصل اهدای خون هر هشت هفته یکبار به شرط آن‌که تعداد دفعات آن در طول یک سال برای آقایان از چهار بار و برای خانم‌ها از سه بار بیشتر نشود.
ضمن این‌که در صورت وجود سابقه بیماری حتما باید به پزشک اطلاع داده شود. آلرژی‌ها، مصرف دارو، سابقه بیماری‌های قلبی - عروقی، ریوی، کلیوی، کبدی، سابقه غش و صرع و تشنج، سابقه اعتیاد به مواد مخدر، سابقه اعمال جراحی، سابقه رفتارهای پرخطر، سابقه خالکوبی، حجامت، تاتو، زردی یا یرقان و ... همگی از مواردی است که بهتر است قبل از اهدای خون بررسی شده و بعد این کار انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها