عراقچی پس از نشست کمیسیون مشترک برجام:

کاهش تعهدات برجامی ادامه می‌یابد

نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی، دیروز در هتل کوبورگ وین برگزار شد. سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را به‌عهده داشتند.
کد خبر: ۱۲۲۰۲۲۲

عراقچی پس از پایان نشست دیروز در جمع خبرنگاران با بیان این‌که این جلسه برای رسیدگی به شکایاتی که هر دو طرف نسبت به یکدیگر در اجرای برجام داشتند برگزار شد گفت: بحث‌های خوب و مفصلی صورت گرفت و منطق‌ها ارائه شد و جمع‌بندی این بود که همه کشورهای باقیمانده در برجام به تعهدات خود برای حفظ برجام پایبند هستند. وی با بیان این‌که تعهدات زیادی در این جلسه داده شد، افزود: البته ایران تاکید کرد تا وقتی خواسته‌هایش به صورت کامل تامین نشود به روال کاهش تعهدات ادامه خواهد داد.
عراقچی بار دیگر فضای حاکم بر جلسه را فضایی خوب و سازنده خواند و البته گفت: مشکلات ما جدی است که باید برای رفع آن تلاش کنیم.
معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: تصمیم گرفته شد گروه‌های کاری در دو حوزه مختلف اقتصادی کار خودشان را برای رسیدن به راه‌حل های عملیاتی در اجرای برجام آغاز کنند. عراقچی پیش از آغاز نشست دیروز هم گفته بود: در یک ماه گذشته تحولات بسیاری در حوزه برجام اتفاق افتاده که ضرورت ایجاب می‌کرد یک دوره دیگر جلسه کمیسیون مشترک را به صورت فوق‌العاده داشته باشیم؛ در این مدت کاهش تعهدات ایران وارد مرحله عملیاتی شد و در عمل خود را نشان داد و گزارش‌های آژانس در این خصوص منتشر شد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این آمریکا به شورای حکام مراجعه کرد و خواست این موضوع را در این شورا مطرح کند که کشورهای اروپایی موضع معقولی را در شورای حکام گرفتند و گفتند جای بررسی موضوعات برجام در شورای حکام نیست بلکه در سازوکارهای داخلی برجام هست و از نظر آنها این موضوع باید در کمیسیون مشترک رسیدگی می‌شد.
معاون وزیر خارجه اضافه کرد: همزمان تحولاتی مانند توقیف نفتکش حامل محموله نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق اتفاق افتاد که از نظر ما نقض برجام است، چرا که نباید کشورهای عضو برجام هیچ مانعی در راه صادرات نفت ایران ایجاد کنند.
عراقچی گفت: برخی تحولات دیگر نیز از نظر ما نقض تعهدات کشورهای باقیمانده در برجام یا قصور آنها در انجام تعهدات خودشان است و هم ما و هم اروپایی‌ها متقاضی برگزاری جلسه امروز بودیم و نتیجه این بود که جلسه فوق‌العاده برگزار شود.
وی بیان کرد: ما در جلسه گذشته تصمیم گرفتیم جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو برجام را داشته باشیم، یعنی کمیسیون مشترک در سطح وزیران خارجه -این موضوع هنوز در دستور کار است و امیدواریم بتوانیم سریع‌تر یک دستور کار ملموس و تعیین‌کننده و نتایج روشن برای این جلسه وزرا آماده کنیم تا جلسه برگزار شود.
تاکید اتحادیه اروپا بر عملیاتی‌شدن اینستکس
اتحادیه اروپا نیز پس از نشست دیروز در بیانیه‌ای بر اهمیت حفظ برجام برای ثبات و امنیت منطقه تاکید کرد. فرانسه، انگلیس و آلمان در این بیانیه با تاکید بر اینکه رفع تحریم‌ها، بخش ضروری برجام است افزودند: اینستکس عملیاتی شده و اولین تراکنش آن در حال انجام است. آنها اعلام کردند در تلاشند عملیات‌های اقتصادی اینستکس را به روی کشورهای ثالث نیز بگشایند.بر اساس این بیانیه، در جلسه دیروز همه اعضا بر لزوم تکمیل پروژه‌ مدرن‌سازی رآکتور اراک
تاکید کردند.
پیش از برگزاری نشست دیروز، دیدارهای جداگانه‌ای میان عراقچی و هلگا اشمید و نمایندگان روسیه و چین برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها