روحانی در دیدار وزیر خارجه عمان:

انگلیس در ماجرای نفتکش‌ها قطعا متضرر خواهد شد

رئیس‌جمهور با بیان این‌که اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق غیرقانونی بوده و هیچ سودی هم برای آنها نداشته و قطعاً متضرر خواهند شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان با قدرت در برابر تخلف و هرگونه تخطی از مقررات که امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را به خطر بیندازد، خواهد ایستاد. حسن روحانی در دیدار یوسف بن علوی، وزیرخارجه عمان با بیان این‌که ایران و عمان همواره برای حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه، گام‌های مثبتی در کنار هم برداشته‌اند، اظهار کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران به توسعه مناسبات و همکاری‌ها با عمان در سطوح مختلف و در راستای منافع متقابل دو ملت علاقه‌مند است.
کد خبر: ۱۲۲۰۲۱۴

رئیس‌جمهور با بیان این‌که ایران و عمان مسؤولیت اصلی تأمین امنیت در منطقه تنگه هرمز را بر عهده دارند گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش می‌کند دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز مسیری امن و مطمئن برای کشتیرانی آزاد بین‌المللی باشد.
روحانی تأکید کرد: حضور نیروهای خارجی نه‌تنها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه عامل اصلی تنش خواهد بود.
رئیس جمهور بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان به این کشور و تلاش برای توقف کشتار مردم بی‌گناه یمن را از موضوعات حائز اهمیت در تعاملات منطقه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: باید با همکاری متقابل در راستای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه غذایی و دارویی به مردم بی‌گناه یمن تلاش کنیم.
روحانی تجاوز رژیم صهیونیستی، کشتار و آواره کردن مردم فلسطین و تخریب خانه‌های فلسطینیان را از دیگر موضوعات حائز اهمیت در منطقه برشمرد و افزود: برنامه‌ریزی‌های ناپخته و خطرناک برای آینده فلسطین تحت عنوان معامله قرن نگران‌کننده است.
رئیس‌جمهور با بیان این‌که امروز همه مسائل منطقه به نوعی به یکدیگر پیوند خورده‌ است، تصریح کرد: اگر خواستار پیشرفت و توسعه منطقه هستیم، باید همگان برای برقراری ثبات و امنیت پایدار در سراسر منطقه تلاش کنند.
روحانی با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران در هیچ دوره‌ای آغازگر تنش با دیگران نبوده و نخواهد بود، گفت: اتفاقات ناخوشایند و تنش‌های امروز منطقه، ریشه در خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام و تصورات واهی دولت این کشور دارد.
یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام گرم سلطان قابوس پادشاه عمان به رئیس‌جمهور کشورمان، روابط ایران و عمان را دوستانه و برادرانه دانست و گفت: مناسبات تهران - مسقط در زمینه‌های مختلف بویژه تجاری و سرمایه‌گذاری همواره رو به پیشرفت بوده است.
وزیر خارجه عمان با اشاره به توافقات و برنامه‌ریزی‌های مسؤولان دو کشور برای توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری دوجانبه اظهار کرد: دو ملت از توسعه روزافزون روابط و همکاری‌های ایران و عمان استقبال می‌کنند.
بن‌علوی خاطرنشان کرد: امروز منطقه در حال گذر از بحران‌های ساختگی و نیابتی بوده و مطمئناً ایجاد امنیت پایدار و حقیقی در منطقه بدون حضور ایران، امکان‌پذیر نخواهد بود.
وی اظهار کرد: ایران و عمان با وجود همه چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستند، باید تمام تلاش خود را در راستای برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه به‌کار گیرند.
لاریجانی: راهبرد ایران ارتقای امنیت در منطقه است
رئیس مجلس در دیدار وزیر خارجه عمان با یادآوری مسائل منطقه، تاکید کرد: راهبرد جمهوری اسلامی ایران، ارتقای امنیت در منطقه است.
علی لاریجانی در این دیدار ضمن یادآوری دوستی دیرینه ایران و عمان در شرایط مختلف و جنگ تحمیلی، گفت: نقش عمان در اوضاع منطقه را مثبت می‌دانیم، کما این‌که عمان در مساله هسته‌ای ایران نیز نقش مهمی ایفا کرد.
لاریجانی ادامه داد: توافق هسته‌ای در ایران مخالفانی داشت اما با توجه به مجموع شرایط پذیرفته شد، ولی آمریکا یک سال پیش از این توافق خارج شد و این اقدام توهین به بسیاری از کشورها از جمله ایران و عمان بود، با این حال جمهوری اسلامی ایران یک سال با درخواست روسای جمهور فرانسه و آلمان و البته انگلیسی‌ها، شرایط را تحمل کرد و به آنها فرصت جبران داد.
وی افزود: متاسفانه در این مدت اروپایی‌ها هیچ اقدامی انجام ندادند و به نظر می‌آید نتوانستند یا نمی‌خواستند و خلاف گفته بودند، بنابراین طبق توافق نامه هسته‌ای، ایران عمل متقابل براساس اصل «عمل به تعهدات به میزانی که طرف‌های مقابل به تعهدات عمل کنند» را انجام داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها