زنان، کشاورزان مهم خاورمیانه

تا گذشته‌ای نزدیک زنان کشاورز در کشورهای در حال توسعه تقریبا موجودیتی نامشهود داشتند. آنان نه تنها از لحاظ دستیابی به نهاده‌ها و منابع و برخورداری از راهنمایی و آموزش و ترویج برای پیشبرد مهارت‌های کشاورزی و در نتیجه ارتقای بهره‌وری نادیده گرفته می‌شدند بلکه درباره مشارکت‌شان در نیروی کار کشاورزی هیچ اشاره‌ای به نوع و مقدار و زمان صرف‌شده در کار هم نمی‌شد. در نتیجه سهم و ارزش کار و تولید کشاورزی زنان میسر نبود و به نقش آنان در بخش کشاورزی اهمیت داده نمی‌شد و عوامل مولد این بخش شناخته نمی‌شدند.
کد خبر: ۱۲۲۰۱۱۷

در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در جهان با اقدامات متعدد wcarrd (کنفرانس جهانی اصلاحات ارضی و توسعه روستایی) توجه‌ها به سهم مولد زنان کشاورز و نقش مهم آنها در این عرصه معطوف شد.
امروزه هرچند زنان کشاورز مورد توجه قرار گرفته‌اند و نقش آنها به رسمیت شناخته شده و مطالعاتی نیز برای تعیین میزان اهمیت آنها به عمل آمده است ولی هنوز پژوهش‌های دیگری برای تعیین حدود و نوع فعالیت‌های زنان کشاورز ضرورت دارد تا بر مبنای آن مشخص شود برای افزایش سهم و خدمات زنان کشاورز چه برنامه‌هایی لازم است و این زنان به چه کمک‌هایی احتیاج دارند. چندی پیش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) آماری منتشر کرد که از جمله اطلاعات مربوط به زنان ۱۴ کشور خاورمیانه را در زمینه نیروی کار کشاورزی نشان می‌داد. به موجب این آمار تفاوت‌های زیادی میان کشورها وجود داشت اما در کل سهم نیروی کار کشاورزی زنان در بیشتر کشورها در سطحی بالا و برخوردار از اهمیت قرار دارد. از جمله این نیرو در کشور ترکیه تا ۵۵‌درصد می‌رسد.
براساس آمارهای موجود، مدیران و مسؤولان باید بیش از گذشته نقش زنان در کشاورزی را جدی بگیرند و بدانند که برای افزایش بهره‌وری و بیشینه کردن تولید کشاورزی و تحقق توسعه اقتصادی در کشورهای خاورمیانه به تامین کمک و مساعدت‌های لازم برای رشد زنان کشاورز و حل مسائل و مشکلات آنها از جمله مساله بیمه و... نیازمندند.
فروغ محمدی - کارشناس ارشد مرکز مطالعات برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها