دستخط امام‌رضا(ع) در موزه آستان قدس رضوی

این روزهایی که از ماه ذی‌القعده پشت سر می‌گذرانیم، منسوب هستند به روزهای زیارتی امام رضا(ع). هموطنان بسیاری هم از راه‌های دور و نزدیک برای زیارت راهی مشهدالرضا شده‌اند، اما چرا حالا که می‌شود به زیارت رفت، از قرآن منسوب به دستخط امام‌رضا(ع) در گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی بازدید نکرد؟
کد خبر: ۱۲۱۹۸۸۷

این قرآن که به گفته مهدی قیصری‌نیک، معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی هم‌اکنون در معرض نمایش عموم قرار گرفته، به خط کوفی 16سطری و روی پوست کتابت شده است. اوراق این نسخه از قرآن کریم 27 برگ است که قسمت‌هایی از سوره‌های نور، قصص، عنکبوت، روم، لقمان، سجده، احزاب، مومنون، فصّلت، جاثیه، احقاف، واقعه و حدید را در بردارد.
قیصری‌نیک می‌گوید: این قرآن در قطع بیاضی و در ابعاد 25× 18 سانتی‌متر است که با اواسط آیه 60 سوره مبارکه «نور» آغاز شده و با اواخر آیه 5 سوره مبارکه «حدید» پایان یافته است.
در این قرآن، هفت سوره عنکبوت، لقمان، سجده، احزاب، فصّلت، احقاف و حدید به زر تحریردار، مزین به نقشی زرین به طرح اسلیمی است که در پایان هر سوره خطی مستقیم وگره‌دار به تحریر و زر تا آخر سطر کشیده شده و در فاصلة هر 10 آیه، یک ترنج کوچک به تحریر و زر منقش شده است.
معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی همچنین به زیارت طوماری از امام‌رضا(ع) اهدایی استاد محمود فرشچیان هم اشاره کرده و می‌گوید: این زیارت‌نامه با خط نسخ خوش روی کاغذ نخودی آهارمهره و با پشتوانه پارچه نوشته شده که در این گنجینه در معرض دید عموم قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها