محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در یک اقدام راهبردی اعلام کرد که تمام همکاری‌های سیاسی و امنیتی خود را با رژیم صهیونیستی متوقف خواهد کرد. محمود عباس این تصمیم را در پی نشست فوق‌العاده شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» اعلام و تاکید کرد که سازوکار‌های لازم برای توقف همکاری و تقابل با اسرائیل از سوی ساف تهیه شده است.
کد خبر: ۱۲۱۹۸۰۵



این تصمیم در پی اقدام غیرقانونی اخیر رژیم صهیونیستی در تخریب یکصد منزل مسکونی متعلق به فلسطینیان ساکن منطقه صور باهر در اطراف بیت‌المقدس اتخاذ شد. کابینه رژیم صهیونیستی اخیرا دستور تخریب صد منزل مسکونی فلسطینیان در شرق بیت‌المقدس را به بهانه نداشتن جواز ساخت صادر کرد که طی آن این خانواده‌های‌ فلسطینی بدون مسکن و سرپناه باقی مانده‌اند.
با این‌که شورای امنیت سازمان ملل در گذشته بارها شهرک‌سازی در اطراف بیت‌المقدس شرقی را محکوم کرده بود اما در برابر تخریب منازل مسکونی فلسطینیان سکوت اختیار کرده است.
جنبش‌های مبارز فلسطینی اقدام رئیس تشکیلات خود‌گردان در توقف همکاری با رژیم صهیونیستی را گامی مثبت برای تصحیح مسیر اشتباه‌آمیزی دانست که محمود عباس طی سال‌های اخیر طی کرده بود.
با این اقدام شرایط فلسطین در کرانه غربی و نوار غزه و شرق بیت‌المقدس تغییر خواهد کرد و یک وحدت رویه مبارزاتی در سراسر فلسطین علیه رژیم صهیونیستی حاکم خواهد شد.
محمود عباس از سال 2005 و پس از مرگ یاسر عرفات رهبر سابق تشکیلات خودگردان به عنوان رئیس این تشکیلات انتخاب شد و از آن زمان تاکنون مسیر خود را از جنبش‌های مبارز فلسطینی جدا کرد.
همکاری تنگاتنگ محمود عباس با رژیم صهیونیستی شکاف عمیقی میان تشکیلات خودگردان و جنبش‌های مبارز فلسطینی به وجود آورد که رژیم صهیونیستی به خوبی از اختلافات به‌وجود آمده بین فلسطینیان استفاده کرد.
افزایش شهرک‌سازی اسرائیل در اطراف بیت‌المقدس و کرانه غربی و ادامه حملات هوایی علیه ساکنان غزه برآیند همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی در حوزه‌های مختلف سیاسی و امنیتی بود.
اما سرانجام محمود عباس پس از 14 سال همکاری با رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسید که ادامه این همکاری در نهایت به این منجر خواهد شد که اسرائیل خیز بلندی برای اشغال کامل کرانه غربی برخواهد داشت.
طرح معامله قرن نیز که از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تهیه شده بود، زنگ خطری برای تشکیلات خودگردان فلسطین بود که در سیاست‌های سازشکارانه خود تجدیدنظر کند. سفر اخیر رهبران جنبش حماس به ایران و رایزنی صالح العاروری، نایب‌رئیس دفتر حماس و هیات همراه با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی افق جدیدی فراروی ملت فلسطین در راستای ایجاد وحدت ملی گشود.
گفته می‌شود در این سفر هیات حماس، مقامات جمهوری اسلامی را از بیهوده بودن سیاست‌های تشکیلات خودگردان برای احقاق حقوق ملت فلسطین آن هم در پرتو سازش رژیم‌های مرتجع عرب با اسرائیل مطلع کرده بودند.
در حقیقت نتیجه رایزنی رهبران حماس با مقامات جمهوری اسلامی در تصمیم اخیر محمود عباس برای قطع همکاری با رژیم صهیونیستی بی‌تاثیر نبوده است.
حماس که از زمان تاسیس در سال 1987 میلادی در کنار جهاد اسلامی تاکنون مشی مبارزه را در پیش گرفته بود، همواره با سیاست‌های سازشکارانه جنبش فتح مخالفت می‌کرد و آن را بی‌نتیجه می‌دانست.

حسن هانی‌زاده

کارشناس مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها