هفته که به روزهای آخرش می‌رسد، بخشی از پایتخت نشینان اسباب و اثاثیه لازم برای گذران یک پیک‌نیک یکروزه خانوادگی را در سبد و زنبیلشان می‌گذارند و راهی ییلاقات اطراف تهران می‌شوند؛ جاهایی مثل لواسانات، کن، سولقان و... .
کد خبر: ۱۲۱۸۱۵۱

امروز اما سولقان حال و هوای دیگری دارد؛ سرخ است و شاد و دوست داشتنی به رنگ و طعم شاتوت. برگزاری دومین جشنواره شاتوت و محصولات باغی و سنتی روستایی، عامل حال خوش امروز سولقان است. دهستان سولقان بخش کن و روستاهای همجوارش شامل سنگان، کیگا، کشار، وردیج، واریش، رندان و طالون و... از قطب‌های تولید و عرضه میوه‌های باغی و محصولات سردرختی تهران هستند که در بیش از هزار هکتار از باغ‌های منطقه، میوه‌هایی از جمله گیلاس، شاتوت، آلبالو، هلو، خرمالو، گردو و... تولید و عرضه می‌شوند که اشتغال‌زا‌یی نسبتا مطلوبی هم برای مردم منطقه، باغداران، کارگران دائم و فصلی و... ایجاد کرده است.
براساس آمارهای موجود جهاد کشاورزی، سالانه بیش از ۹۵۰ تن میوه شاتوت در سولقان برداشت و به بازار مصرفی تهران عرضه می‌شود.
یک مشارکت شاد همدلانه
ابراهیم عسگری، دهیار دهستان سولقان تهران با اشاره به این‌که این جشنواره برای دومین بار و با هدف معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و کشاورزی دهستان سولقان و روستاهای همجوار برگزار می‌شود، به جام‌جم می‌گوید: جشنواره شاتوت به همت دهیاری سولقان و مشارکت شهرداری منطقه ۲۲، بخشداری کن، جهاد کشاورزی تهران، سازمان میراث فرهنگی استان تهران، اداره کل ورزش‌های همگانی تهران و نیروهای انتظامی برگزار می‌شود که این همکاری خود یکی از مصادیق مشارکت مطلوب و همدلانه برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی گردشگری و کشاورزی است.
عسگری می‌افزاید: این جشنواره با محوریت میوه خوش‌طعم و پرطرفدار شاتوت عصر امروز پنجشنبه 27 تیر در قالب بیش از ۳۰ غرفه در فضایی به مساحت بیش از هزار مترمربع و با عرضه شاتوت و محصولات محلی، سنتی و تولیدات خانگی اعم از مرباجات، عرقیجات گیاهی و عسل سولقان گشایش می‌یابد.
از شاتوت گرفته تا آیین و رسوم محلی
به گفته وی، در این جشنواره علاوه بر معرفی میوه خوش طعم شاتوت که خودش خواص درمانی موثری در کنترل فشار خون دارد و برگش خواص درمانی و بهداشتی و همچنین مشتقات آن مثل مربا، شربت، کیک و بستنی، سایر محصولات خانگی اعم از عرقیجات گیاهی، خشکبار، عسل، مربا و میوه‌های سردرختی فصلی این منطقه هم معرفی می‌شود. در کنار اینها آیین و رسوم محلی، پیشینه تاریخی و برخی آثار تاریخی و هویتی منطقه هم به بازدید‌کنندگان معرفی خواهد شد. دهیار سولقان تاکید می‌کند: این جشنواره با هدف رونق تولید و اشتغال، حمایت از مشاغل خانگی و تولیدات بومی و توسعه اقتصادی منطقه و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی برگزار می‌شود.
جشنواره شاتوت امروز از ساعت 17 تا 21 و فردا 28 تیر از ساعت 9 تا 21 پذیرای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان تهرانی و غیرتهرانی است؛ جشنواره‌ای که در سایه آن لحظات شاد و فرحبخشی برای گردشگران منطقه سولقان رقم زده خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها