قرعه‌کشی مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 امروز انجام می‌شود

برگ اول از داستان ششمین صعود

سیدبندی تیم‌های آسیایی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی مشخص شد و این یعنی نقطه آغاز رسیدن به جام جهانی 2022 قطر. تورنمنتی که برای اولین بار بیخ گوش خودمان و در 500 کیلومتری بندرعباس برگزار می‌شود و احتمالا حال و هوایی متفاوت با همه جام‌های جهانی قبلی خواهد داشت برای ما.
کد خبر: ۱۲۱۸۰۸۶

مسیر رسیدن به ششمین جام جهانی برای فوتبال ایران با قرار گرفتن در سید یک قرعه‌کشی مرحله مقدماتی آغاز می‌شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا دیروز سیدبندی تیم‌های این قاره را بر اساس آخرین رده‌بندی اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرد و نام ایران با توجه به داشتن بهترین رنکینگ فیفا، بین تیم‌های آسیایی اول قرار گرفت. سید بندی تیم‌های آسیایی به شرح زیر است:
سید یک: ایران، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، قطر، امارات، عربستان و چین
سید دو: عراق، ازبکستان، سوریه، عمان، لبنان، قرقیزستان، ویتنام و اردن
سید سه: فلسطین، هند، بحرین، تایلند، تاجیکستان، کره شمالی، فیلیپین و
چین تایپه
سید چهار: ترکمنستان، میانمار، هنگ کنگ، یمن، افغانستان، مالدیو، کویت و مالزی
سید پنج: اندونزی، سنگاپور، نپال، کامبوج، بنگلادش، مغولستان، گوام، ماکائو یا سریلانکا
طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، در دوره نخست انتخابی جام ملت‌های آسیا و
جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، ۴۰ تیم حضور دارند که در ۸ گروه 5 تیمی به رقابت خواهند پرداخت. این رقابت‌ها از 14 آذر 1398 (5 دسامبر ۲۰۱۹) آغاز می‌شود و قرار است از هر گروه تیم نخست و چهار تیم دوم برتر به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند تا در مجموع ۱۲ تیم در دو گروه مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را برگزار کنند.
با توجه به این سیدبندی سخت‌ترین گروهی که شاید امروز ایران در آن قرار بگیرد، همگروهی با عراق، ترکمنستان و سنگاپور باشد. که البته باز هم زیاد سخت نیست. قرعه آسان هم این است که مثلا با قرقیزستان، فیلیپین و گوام همگروه شویم.
آنچه مسلم است تیم ملی ایران با مارک ویلموتس، از الان باید به فکر دور دوم مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 باشد؛ جایی که از
هر گروه شش تیمی دو تیم اول، مجوز صعود به جام جهانی را به دست می‌آورند و برنده جدال تیم‌های سوم این دو گروه نیز مستقیما به قطر می‌رود.
تعلیقی در کار نیست
در مسیر صعود به ششمین جام جهانی، شاید بزرگ‌ترین نگرانی هواداران همین اخبار و شایعاتی است که درباره احتمال تعلیق فوتبال ایران به گوش می‌رسد.
روز دوشنبه وقتی فقط برای دقایقی نام ایران از فهرست رده‌بندی باشگاهی آسیا حذف شد، همه قبل از آن‌که آن را یک اشتباه نرم‌افزاری بدانند، ناشی از تعلیق احتمالی فوتبال ایران دانستند، اما در واقع خبری از تعلیق نیست.
آنچه این‌بار بهانه‌ای شده برای بالا رفتن چماق تعلیق، بحث مهیا نبودن شرایط حضور بانوان در استادیوم‌های فوتبال ایران است.
ظاهرا فیفا هم در این زمینه نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران نوشته تا مشخصا عنوان شود، آیا بانوان اجازه دارند در بازی‌های خانگی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی، به ورزشگاه بیایند یا خیر؟ که ظاهرا مهدی تاج هم جواب این نامه را دو روز پیش به مقر فدراسیون جهانی فوتبال ارسال کرده و در آن نوشته فدراسیون پیگیر میزبانی از بانوان در بازی‌های خانگی تیم ملی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ است.
اما از نظر حقوقی تعلیق فوتبال یک کشور به یکباره رخ نمی‌دهد و یک پروسه طولانی‌مدت است.
این پروسه از زمانی که یک کشور از فیفا اخطار می‌گیرد تا تعلیق می‌شود دست‌کم 8 تا 9 ماه طول می‌کشد و می‌توان گفت در این برهه از زمان، خطری ایران را تهدید نمی‌کند.

خاطره‌بازی AFC با دیدار کلاسیک ایران - ژاپن
صفحه توییتر کنفدراسیون فوتبال آسیا به دیدار خاطره‌انگیز دو قدرت برتر آسیا در سال ۱۹۹۷ اشاره کرد. تیم ملی فوتبال ایران ۱۶ نوامبر ۱۹۹۷ و در مرحله مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ به مصاف تیم ژاپن رفت که این دیدار در وقت‌های معمولی با نتیجه ۲-۲ به پایان رسید اما در وقت‌های اضافه تیم ژاپن توانست با گلی که در دقیقه ۱۱۸ به ثمر رساند، ایران را شکست دهد. این بازی یک دیدار حساس و تاریخی در قاره آسیا بود که با قانون گل طلایی سرنوشت آن معلوم شد. بزرگانی چون کازو، ناکاتا، دایی، خداداد عزیزی و مهدوی‌کیا در آن دیدار درخشیدند. ژاپن برای اولین بار در آن سال به جام جهانی رسید و تیم ملی ایران نیز با شکست استرالیا در پلی‌آف به عنوان آخرین تیم، راهی جام جهانی شد.

رضا پورعالی
ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها