فارس: خبرگزاری فرانسه گزارش داد، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی قرار است درباره امکان کمک فنی این آژانس به ایران، به شورای حکام این نهاد ناظر هستهای گزارش دهد.
کد خبر: ۱۲۱۷۳۲

خبرگزاری فرانسه با اشاره به اسناد و مدارکی که در وین این خبرگزاری رسیده، نوشت: «محمد البرادعی قرار است درباره این که کمکهای آژانس به ایران به خاطر تحریم برنامه هستهای این کشور باید قطع شود یا خیر، گزارش ارایه کند.»
این خبرگزاری امروز به نقل از دیپلماتها گزارش داد: «گزارش میتواند به نشست اضطراری اواخر ماه جاری میلادی و یا اوایل فوریه در میان 35 عضو شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی در مقر این آژانس در وین اتریش منجر شود.»
شورای حکام در نشست ماه نوامبر خود تصمیمگیری درباره ارایه کمک فنی به ایران در راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را مسکوت گذاشت.
شورای امنیت سازمان ملل نیز در 23 دسامبر قطعنامهای تصویب کرد که تحریمهایی بر ایران در صورت متوقف نکردن فعالیتهای حساس تهران در زمینه سوخت هستهای، اعمال میکند.
قطعنامه 1737 همچنین خواستار بررسی کمک فنی آژانس به ایران در 20 پروژه غیرنظامی شده که شامل کیتهای درمانی، درمان سرطانها و توسعه مرکز دفن زبالههای هستهای خواهد بود.
برخی از کشورها از جمله اتحادیه اروپا اعلام کردهاند، بهتر است نشست اضطراری برگزار نشود و تا زمان دیدار فصلی شورای حکام آژانس در ماه مارس بحثی درباره این کمکها مطرح نشود.
این گزارش به نقل از مقامات ارشد اروپایی حاکی است که اعضای مهم در شورای حکام از جمله آمریکا ظاهرا9 تمایل دارند تا زمانی منتظر بمانند که البرادعی گزارش خود را درباره همکاریهای فنی در ماه فوریه و چند هفته قبل از نشست 5 مارس شورای حکام ارایه خواهد کرد.
یکی از این دیپلماتها با اشاره به اختلاف کشورهای در حال توسعه و آمریکا و اروپا بر سر اعمال محدودیت بر ایران و مخالفت آنها با قطع کمک فنی به ایران و رویکرد آمریکا و اروپا در اعمال محدودیت گفت: «ما به دنبال این امر نیستیم تا به اوضاعی گرفتار شویم که تفرقه در شورای حکام بیفتند.»
این دیپلمات تاکید کرد: «من گمان نمیکنم که این دوره دشواری باشد. ماه مارس، دوره دشوار خواهد بود. ما شاهد واکنشی از سوی ایران در زمینه تعلیق فعالیتهای تولید سوخت هستهای نبودهایم.»
بنا بر این گزارش، البرادعی همچنین گزارش دیگری برای نشست ماه مارس تدوین خواهد کرد.
بنا بر نامهای که به دست خبرگزاری فرانسه رسیده، "کارول کلیف" دیپلمات انگلیس در آژانس از جانب استرالیا، کانادا، فرانسه و آمریکا به دبیرخانه آژانس، از این نهاد خواست به اقدامات حساس ایران توجه بیشتری داشته باشند. در نامه کلیف با اشاره به مراکز هستهای نطنز و اصفهان آمده است: «آیا کارشناس و یا متخصصی از سوی آژانس برای اعزام به نطنز و اصفهان آموزش دیده است.»
این گزارش به نقل از یکی از دیپلماتهای نزدیک به آژانس حاکی است: «هیچ یک از این پروژهها توانایی هستهای ایران را افزایش نخواهند داد؛ از این رو قطع همکاری فنی اقدامی سمبلیک خواهد بود.»
یکی دیگر از دیپلماتهای اعلام کرد: «ارزیابی درباره این که کمک انساندوستانه به ایران چه معنی دارد، پیچیده است. اما البرادعی تمایل دارد که نشست شورا برگزار شود تا حکم سیاسی برای مجوزی باشد که او برای کمک به پروژههای ایران صادر میکند.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها