ایران به دلیل قیمت پایین تعرفه برق، بهشت استخراج (ماینینگ) بین‌کوین در جهان به حساب می‌آید، به‌طوری که گاوداری‌ها و سوله‌های متروکه کم‌کم و بی‌سر‌و‌صدا در سراسر کشور به محلی برای استخراج ارز دیجیتال تبدیل شده‌اند.
کد خبر: ۱۲۱۷۱۷۲

همین استقبال باعث شده مسؤولان واکنش نشان دهند: به‌عنوان مثال آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌تازگی گفته برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین، پروانه قانونی صادر خواهیم کرد تا ابهامات این حوزه تاحدی رفع شود. این در حالی است که طبق مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی، معامله رمز ارزها در کشور ممنوع است، اما هنوز قانون مدون و مصوبه‌ای رسمی درباره استخراج آنها وجود ندارد. از سوی دیگر، علی بخشی، رئیس سندیکای صنعت برق هفته گذشته در نشستی خبری اعلام کرد قیمت هر کیلووات ساعت برق فارم‌های استخراج رمز ارز، هفت سنت خواهد بود که البته این تعرفه هنوز به‌صورت رسمی ابلاغ نشده است. این رقم را اگر با توجه به قیمت فعلی دلار تبدیل کنیم، حدود ۹۰۰ تومان خواهد شد. به گفته سپهر برزی‌مهر، دبیر سندیکای برق به ازای استخراج هر واحد بیت‌کوین، ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود که با احتساب نرخ واقعی برق، استخراج‌کنندگان باید ۳۶ میلیون تومان پرداخت کنند.
او توضیح می‌دهد: «یارانه هر کیلووات ساعت برق ۵۰۰ تومان است، یعنی تولید یک واحد بیت‌کوین حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان برای صنعت برق هزینه دارد. در حالی که در حال حاضر استخراج‌کنندگان برای تولید یک واحد بیت‌کوین حدود پنج تا شش میلیون می‌پردازند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها