مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی پویانمایی و نخستین دوره برنامه‌های عروسکی تلویزیونی برگزار شد

آغاز بازی عروسک‌ها در کرمانشاه

دیروز دیگر خبری از زلزله، غم، مرگ و ... نبود. خیابان‌های اصلی شهر کرمانشاه مملو از شور و اشتیاق مردم بود. انگار نفس تازه‌ای به شهر دمیده شده بود. بچه‌ها در کنار بزرگ‌ترها شادی می‌کردند و نبض‌هایشان تند تند می‌زد. آنها خوشحال بودند گروه‌های رنگین کمان، خاله شادونه، مل مل و ... را می‌دیدند که روزی آرزوی دیدن آنها را از نزدیک داشتند. گروه‌های شادیانه در سطح شهر برنامه اجرا می‌کردند و برای بچه‌ها از زندگی، شادی و ... می‌گفتند و همراه با آنها می‌گفتند و می‌خندیدند. هر کدام از خاله‌ها به سهم خودشان سعی می‌کردند که امید به زندگی را در بچه‌ها زنده کنند تا آنها غم زلزله‌ای که سال 96 خانه و زندگی‌شان را ویران کرده بود، فراموش کنند. بچه‌ها نسبت به بزرگ‌ترها اضطراب بیشتری برای برپایی برنامه داشتند، به همین دلیل محکم دست والدین شان را گرفته بودند تا هر چه زودتر در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیون و نخستین دوره برنامه‌های عروسکی تلویزیونی شرکت‌کنند. عوامل اجرایی این جشنواره تدارک دیده بودند که مردم در کنار هنرمندان در این جشنواره ملی شرکت کنند. به همین دلیل ورود برای مردم آزاد و همه با اشتیاق وارد سالن همایش‌های شهر کرمانشاه شدند. فضای مراسم افتتاحیه بسیار گرم و صمیمانه بود و در بخش‌های مختلف برنامه از خانواده‌های شهدا، مدیران سابق صدا و سیمای مرکز کرمانشاه و برخی هنرمندان ملی و استانی تجلیل شد.
کد خبر: ۱۲۱۶۶۴۹

شادی پیمایی هنرمندان و مردم
امسال مسؤولان جشنواره ملی پویانمایی و نخستین دوره برنامه‌های عروسکی تلویزیونی دست به ابتکار جالبی زده بودند تا هم برای هنرمندان جالب و جذاب باشد و هم این که مردم از چنین اقدامی لذت ببرنند. به همین دلیل بخشی با نام شادی پیمایی طراحی شد و این بخش روز گذشته با اقبال گرم هنرمندان و مردم رو به رو شد.قبل از شروع مراسم افتتاحیه، هنرمندان همراه مردم مسیری را تا سالن انتظار که محل برگزاری جشنواره بود، پیاده رفتند و پیاده روی در این مسیر با شادی مردم همراه بود. در واقع این ابتکار جالب مسؤولان جشنواره نه تنها منجر به تعامل صمیمانه میان هنرمندان و مردم شد، بلکه میان مردم شهر کرمانشاه همدلی بیشتری به وجود آمد که هنرمندان هم علاقه‌مند هستند با آنها این جشنواره ملی را برپا کنند.

تشویق خاله شادونه
ملیکا زارعی همان خاله شادونه معروف تلویزیون است که همه بچه‌ها با او خاطرات زیبایی دارند، خاطراتی که برایشان ماندگار و عزیز است. او در برنامه‌های تلویزیون نکات زندگی را با زبان کودکانه به بچه‌ها انتقال می‌دهد تا آنها یاد بگیرند همیشه بخندند و شادی کنند. خاله شادونه یا همان ملیکا زارعی از کسانی بود که در مراسم افتتاحیه با تشویق گرم حاضران و جیغ و هورای بچه‌های حاضر در سالن وارد سن شد و با همان لحن کودکانه همیشگی خودش با بچه‌ها چند دقیقه‌ای کوتاه صحبت کرد و از آنها خواست که همیشه شاد باشند و از زندگی‌شان لذت ببرند.

حضور گرم صداپیشه جناب خان
وقتی نام محمد بحرانی به زبان می‌آید، اکثر مردم ناخودآگاه به یاد جناب خان، عروسک با نمک برنامه خندوانه می‌افتند که محمد بحرانی با صداپیشگی بسیار حرفه‌ای اش باعث شده تا این عروسک به عنوان یک شخصیت مستقل در میان مردم شهره باشد. علاوه بر جناب خان از دیگر شخصیت‌های عروسکی که بحرانی به آنها جان ویژه‌ای داده می‌توان به عروسک ببعی و آقوی همساده در مجموعه پرطرفدار کلاه قرمزی اشاره کرد.در واقع بحرانی تا به امروز کارهای زیبایی در حوزه صداپیشگی عروسک‌های ماندگار ایران داشته است و همین خصیصه او باعث شد مسؤولان جشنواره پویانمایی در مراسم افتتاحیه از او تجلیل کنند. او با تشویق گرم بچه‌ها و بزرگ‌ترهای حاضر در وارد سالن شد و لوح اش را دریافت کرد. همچنین در هنگام دریافت جایزه بخش‌هایی از کارهای او در قالب کلیپ پخش شد.

نمایش رایگان فیلم‌های جشنواره پویانمایی

همزمان با رویداد فرهنگی دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران، اداره کل کانون پرورش فکری استان اقدام به نمایش فیلم‌های منتخب پویانمایی این جشنواره کرده است. بنابراین سالن‌های اختصاصی کانون پرورش فکری استان در مراکز ۲، ۳، ۴ شهر کرمانشاه و همچنین، در شش شهر محل برگزاری جشنواره پویانمایی به نمایش فیلم‌های منتخب می‌پردازند. تماشای این فیلم‌ها برای کودکان و نوجوانان به صورت رایگان است.

گروه‌های شادیانه در کرمانشاه

یکی از اتفاقات جالب جشنواره این است که مردم کرمانشاه فقط میزبان هنرمندان نبودند، بلکه گروه‌های شادیانه هم در سطح شهر و دیگر شهرهای استان کرمانشاه برای بچه‌ها برنامه‌های شادیانه پخش کردند، برنامه‌هایی که به آنها امید بدهد تا بتوانند روحیه آنها را برای زندگی بهتر مضاعف کند. بنابراین خاله شادونه و مل مل همراه گروه رنگین‌کمان برنامه‌های شادیانه برای بچه‌ها اجرا کردند. آنها در کرمانشاه، سر پل ذهاب، گیلان غرب و... برنامه‌های متنوع و شادی بخش اجرا کردند که با استقبال بسیار زیاد از سوی بچه‌های این منطقه از ایران رو به رو شد. در واقع گروه‌های شادیانه لبخند را به لب بچه‌های کرمانشاه آوردند.

هنرمند‌ی از دل کرمانشاه

زنده‌یاد عارف لرستانی از هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون بود که در کرمانشاه به دنیا آمده بود. او در حالی که چهل و چهار بهار را پشت‌سر گذاشته بود، سال 96 جامعه هنری را به سوگ نشاند. این هنرمند سختکوش فعالیت‌اش را در عرصه بازیگری با مجموعه جنگ 77 مهران مدیری آغاز کرد.
لرستانی چندی پیش از مرگش با قرار دادن تصویری از پدربزرگش عبدالحسین لرستانی در اینستاگرام خود نوشت که مایل است در روستای پدری خود، سیمینه در نزدیکی سرآب نیلوفر کرمانشاه و در کنار پدربزرگش دفن شود. با توجه به این‌که عارف لرستانی هنرمندی از دل کرمانشاه بود، مسؤولان جشنواره تصمیم گرفتند از خانواده او تجلیل کنند. در هنگام تقدیر از او بخش‌هایی از بازی‌ها او در قالب کلیپ پخش شد.

تجلیل از خانواده شهدا و مدیران

در بخشی از مراسم افتتاحیه از خانواده‌های شهدا و پیشگامان انقلاب تجلیل شد. در این برنامه لوح تقدیر به خانواده‌های شهید حسن ادبیان، شهید نجیب پیران ویسه، شهید شاهرخ دایی پور، شهیده فوزیه شیردل و سردار جانباز سرافراز آسیابانی اهدا شد. همچنین بخشی از این مراسم اختصاص به تقدیر از مدیران سابق صداوسیمای مرکز کرمانشاه (حبیب‌ا... مازندرانی و رضا رحیمی و همچنین خانواده مرحوم هادی شریفی) داشت. همچنین تجلیل از مفاخر ملی و استانی و هنرمندان که در این باره می‌توان به مرحوم احمد عزیزی، محمدجواد محبت، محمدحسن محبی، محمد بحرانی، مرحوم عارف لرستانی، ملیکا زارعی، مریم هاشمی، وحید خسروی و عبدا... علیمراد اشاره کرد از دیگر بخش‌های جشنواره بود. در فواصل مختلف مراسم افتتاحیه صحبت‌های امام جمعه و نمایندگان مجلس در قالب کلیپ‌های چند دقیقه‌ای پخش شد. علاوه بر آن بخشی از برگزیدگان پویانمایی و برنامه‌های عروسکی در این مراسم با اهدای تندیس و جایزه مورد تجلیل قرار گرفتند.

معرفی برگزیدگان

وریا نیک‌منش و مریم هاشم‌نژاد دیپلم افتخار وجایزه ویژه هیات داوران برای شهر هزار کبوتر سعید گایینی، دیپلم افتخار و تندیس بهترین کارگردانی برای داود و جالوت عباس جلالی‌یکتا، دیپلم افتخار وتندیس بهترین اثر برای پسر دریا محمودرضا سلطان‌‌پور، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی برای مشهد دوست داشتنی حامد عزیزی، دیپلم افتخار و تندیس بهترین اثر هویت بصری برای مجموعه آثار (مَفازا، هویت بصری پرس‌تی‌وی و برنامه مناظره) در بخش موشن گرافیک امیر مهران، دیپلم افتخار و تندیس بهترین اثر عنوان‌بندی برای مجموعه آثار تیزر مسابقه تلویزیونی فازر، کودک‌شو حسین مظلوم، دیپلم افتخار جایزه ویژه هیات داوران، برای بهترین اثر تبلیغاتی، راه و شهرسازی عباس عباسی‌وزین، دیپلم افتخار بهترین اثر تبلیغاتی، برای اثر رایتل در بخش موشن گرافیک هادی امیری، دیپلم افتخار و تندیس بهترین اثر آموزشی برای مجموعه آثار (آموزش‌های ایمنی، عصر وارونه، پر، مکتب‌خانه) در بخش موشن گرافیک سپیده معلم، دیپلم افتخار و تندیس بهترین اثر موشن گرافیک برای مجموعه آثار(یلدا، نوروز 96،کالای ایرانی) در بخش موشن گرافیک هادی امیری و زهرا قربانی و ملیحه زحمتکش، دیپلم افتخار و تندیس طراحی و ساخت عروسک برای روزی بود روزی نبود در بخش مجموعه و سریال‌ عروسک نگار شهبازی، دیپلم افتخار و تندیس بهترین بازی دهندگی عروسک برای پیم و پم در بخش مجموعه و سریال‌ عروسکی بهاره غنی‌زاده دیپلم افتخار صداپیشگی عروسکی برای بیرکله قند در بخش مجموعه و سریال‌ عروسکی

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها