برزیل و پرو، فیفایی که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد

سلسائو به‌دنبال نهمین قهرمانی در کوپا

هفته پیش که برزیل در مرحله گروهی کوپا امه‌ریکا با نتیجه 5 بر صفر پرو را پشت سر گذاشت و خودش به‌عنوان تیم اول و پرو به عنوان تیم سوم همان گروه به مرحله حذفی صعود کرد، اگر از هر کارشناسی در مورد فینالیست‌های کوپا 2019 برزیل سوال می‌شد خیلی‌ها به نام میزبان به عنوان یک پای فینال اشاره می‌کردند؛ شاید آن روز خوشبین‌ترین دوستداران فوتبال در پرو هم فکر نمی‌کردند تیم ملی کشورشان با وجود تیم‌های بزرگی همچون آرژانتین، اروگوئه، شیلی و کلمبیا بتواند به فینال برسد. فینال امشب در ورزشگاه معروف ماراکانا در ساعت 30 دقیقه بامداد بین برزیل و شیلی بار دیگر ثابت کرد که فوتبال به واسطه همین غیرقابل پیش‌بینی بودن جذاب‌ترین رشته ورزشی در دنیا‌ست.
کد خبر: ۱۲۱۵۹۹۳

برزیلی‌ها که آخرین قهرمانی‌شان در کوپا به سال 2007 باز می‌گردد به هیچ وجه نمی‌خواهند این فرصت تاریخی را از دست بدهند. شاگردان تیته می‌توانند با پیروزی در بازی امشب تعداد قهرمانی‌های سلسائو در کوپا امه‌ریکا را به عدد 9 برسانند. شکست تحقیرآمیز مقابل آلمان در جام‌جهانی 2014 برزیل، عدم موفقیت در دو کوپا قبلی و حذف در جام جهانی روسیه، شکست‌هایی بود که برزیلی‌ها طی پنج‌سال گذشته تجربه کردند و مطمئنا پیروزی در بازی امشب می‌تواند مرهمی بر این ناکامی‌ها باشد.
این بازی برای تیته، مربی 58 ساله برزیلی‌ها هم اهمیت فراوانی دارد. او که از سه سال پیش هدایت این تیم را به‌عهده دارد، تاکنون با تیم ملی کشورش در ورزشگاه بزرگ ماراکانا بازی نکرده است. حالا این ورزشگاه می‌تواند به خاطره‌ای ماندگار در ذهن او تبدیل شود. او که به خوبی به جو و اهمیت بازی در این ورزشگاه آگاه است، بعد از شکست دادن آرژانتین در نیمه نهایی گفت: این جمله بین بازیکنان برزیلی معروف است که فقط زمانی به یک بازیکن فوتبال تبدیل می‌شوید که در ماراکانا بازی کنید. این وضعیت برای مربیان برزیلی هم دقیقا صدق می‌کند.
بازی‌های کوپا امسال به خوبی نشان داد تیم تیته فاکتورهای لازم برای قهرمانی در این جام را دارد. با مصدومیت نیمار پیش از آغاز این جام، برخی تصور می‌کردند که قدرت تهاجمی سلسائو کمتر شود. اما بازیکنانی همچون کوتینیو، فرمینیو و گابریل ژسوس به خوبی بار تهاجمی این تیم را به دوش کشیدند. در کنار این بازیکنان نمی‌توان به راحتی از کنار نام دنی آلوس هم گذشت. دفاع راست 36 ساله برزیلی‌ها در بازی مقابل آرژانتین به خوبی نشان داد می‌تواند به عنوان کاپیتان نقش مهمی در کسب نهمین قهرمانی تیم ملی کشورش داشته باشد.
در طرف مقابل، شاید تنها چهره یا ستاره تیم ملی پرو، ریکاردو گارکا، مربی آرژانتینی این تیم باشد. او که از سال 2015 هدایت این تیم را بر عهده دارد، بعد از پیروزی 3 بر صفر مقابل شیلی در بازی نیمه نهایی و رفتن به فینال گفت: من نمی‌دانم چطور باید برزیل را شکست بدهیم و در حال حاضر هم جوابی برای این سوال ندارم، اما می‌دانم بازیکنانی در اختیار دارم که می‌توانند این سوال را پاسخ بدهند. گارکا که سال‌ها استاد دانشگاه بود و حتی سابقه نظامی‌گری دارد، از آن نوع مربیانی است که با یک پیروزی و رسیدن به بازی فینال هیجان زده نمی‌شود و همچنین اجازه نمی‌دهد این هیجان به بازیکنانش منتقل شود. این تیم فقط دو‌بار قهرمان کوپا شده و آخرین بار 44 سال پیش به فینال رسید و گارکا در صورت به دست آوردن پیروزی می‌تواند به اسطوره‌ای برای مردم این کشور تبدیل شود.

سوت در دستان یک داور پر حاشیه

روبرتو توبار شیلیایی که به‌عنوان داور دیدار برزیل و پرو در فینال کوپا آمه ریکا ۲۰۱۹ انتخاب شد گذشته سیاهی دارد. در سال ۲۰۱۲ یک رسوایی در فوتبال شیلی اتفاق افتاد. مدیر سابق کمیته داوران به دلیل هدایت یک باشگاه قمار اخراج شد. در این کلوپ علاوه بر مصرف مشروبات الکلی و قمار، داوران نیز انتخاب می‌شدند و توبار عضوی از این باشگاه بود. به همین دلیل فدراسیون فوتبال شیلی او را برای هشت ماه از قضاوت در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ محروم کرد. پس از پایان محرومیت، دوباره جزو داوران مورد تایید فیفا قرار گرفت و یکی از داورهای محبوب Conmebol (کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی) شد. یکی از بازی‌هایی که قضاوت کرد دیدار رفت آخرین فینال کوپا لیبرتادورس بین دو تیم بوکاجونیورز و ریورپلاته بود.

حسین خلیلی
ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها