اسناد منتشر شده از سوی گروه‌های مقاومت عراقی نشان می‌دهد سرویس اطلاعاتی آمریکا (سیا) از مدت‌ها پیش مشغول توطئه علیه نیروهای حشد الشعبی بوده و با استفاده از عوامل داخلی‌اش در عراق اطلاعاتی درباره مقرهای این نیرو به‌دست آورده است.
کد خبر: ۱۲۱۵۹۲۶

به گزارش فارس، چند روز پیش، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق فرمان ده‌بندی خود را درباره سازمان حشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق صادر کرد. در این فرمان، حشد الشعبی بخشی جدانشدنی از نیروهای مسلح عراق توصیف و گفته شده بود گروه‌هایی که تمایل ندارند به نیروی مسلح عراق‌ بپیوندند، می‌توانند جدا شده و به کار سیاسی بپردازند. این فرمان گرچه مورد استقبال گروه‌های مقاومت عراق قرار گرفت، اما همزمان برخی از این گروه‌ها دست به انتشار اسنادی زدند که نگاه‌ها را به خود جلب کرد‌. در این اسناد که بخشی از آن را روزنامه الاخبار لبنان چاپ کرد، حزب‌ا... عراق فایل‌های صوتی متعددی منتشر کرد که نشان می‌دهد محمود الفلاحی، فرمانده عملیات الانبار در ارتش عراق از طریق واتس‌اپ و تلگرام با یکی از عناصر سرویس اطلاعاتی مرکزی آمریکا در ارتباط بوده است‌. به گفته حزب‌ا...، این فایل، توطئه وی علیه امنیت و سلامت نیروهای ارتش عراق، نیروهای امنیتی و حشد الشعبی و گروه‌های مقاومت را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد به خاطر مخابره با سرویس جاسوسی مرکزی آمریکا و موساد اسرائیل، امنیت ملی [عراق] در معرض خطر قرار گرفته است.
در این فایل‌ها مشخص است عنصر سیا از الفلاحی می‌خواهد مختصات مقرهای نظامی موجود در منطقه مرزی عراق با سوریه را در اختیار وی قرار دهد تا حملاتی از سوی نیروهای هوایی آمریکا و اسرائیلی به این مقرها صورت گیرد. وی همچنین از این افسر ارتش عراق می‌خواهد با فرماندهان ارتش و سرویس اطلاعاتی آمریکا در اربیل مرکز منطقه کردستان یا در اردوگاه نیروهای آمریکایی در الحبانیه واقع در غرب عراق دیدار کند. در این گفت‌وگوها، الفلاحی، مختصات مفصلی درباره نیروهای نظامی الانبار ارائه می‌دهد، ولی مسأله قابل توجه، عجله وی برای بمباران این مواضع است و تأکید دارد برخی از فرماندهان این گروه‌ها به آمریکا وابسته هستند. در بخشی از فایل‌های منتشر شده معلوم می‌شود این عنصر وابسته به سیا اطلاعات مهمی را از مواضع گردان‌های حزب‌ا... عراق در شهر مرزی القایم در اختیار آمریکایی‌ها قرار داده است. در یکی از این پیام‌ها الفلاحی به عامل نفوذی آمریکا می‌گوید: «سلام علیکم . همه مختصات [مناطق استقرار] مخصوص الحشد به‌ویژه گردان‌های حزب‌ا... را در اختیار شما قرار خواهم داد؛ زیرا آنان در منطقه من هستند، ولی آنان (آمریکایی‌ها) از من [مختصات] موضع حشد در القائم را خواستند که در بخش جزیره و صحرا قرار دارد. طی روزهای آتی، جزئیات را در اختیارشان قرار خواهم داد. امیدوارم از آنان (حزب‌ا...) و همه [نیروهای] حشد الشعبی که در مناطق غربی حضور دارند، خلاص شویم؛ زیرا آنان، صلاحیت ندارند. به آنان (آمریکایی‌ها) اعلام می‌کنم از طرف ارتش، خیالشان راحت باشد؛ شما را در جریان حوادث و مواضع قرار خواهم داد.»
فاش شدن این گفت‌وگوها، هیاهوی بسیاری را در عراق به ویژه در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد و همین مسأله باعث شد نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق، کمیته‌ای برای مشخص شدن واقعیت این ماجرا تشکیل دهد. در بیانیه وزارت دفاع عراق آمده است، دستور تشکیل کمیته تحقیقاتی برای روشن شدن واقعیت و بررسی اطلاعات منتشر شده در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای وابسته به حشد الشعبی در جهت خدمت به منافع ملی و شفاف‌سازی و روشن ساختن واقعیت برای حفظ امنیت کشور صادر شده است.
منابع نزدیک به حزب‌ا... می‌گویند اسناد بیشتری در اختیار دارند که ممکن است طی روزهای آینده آنها را افشا کنند‌. گفته می‌شود فرماندهان حشد‌الشعبی، به‌ویژه دایره اطلاعات این سازمان نیز اطلاعات زیادی مشابه اینها در اختیار دارند، ولی قصد ندارنددر حال حاضر آنها را افشا کنند،

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها