حسن خوشپور، کارشناس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز در این باره گفت: درآمدهای مالیاتی تابعی است از رونق فعالیت‌های اقتصادی و این فعالیت‌ها نیز خود وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی دارد.
کد خبر: ۱۲۱۳۷۹۲


وی افزود: اگر درآمدهای نفتی با توجه به تشدید تحریم‌های آمریکا و دیگر کشورهای غربی کاهش یابد اثر مستقیمی روی بازارهای کسب‌وکار و رونق فعالیت‌های اقتصادی گذاشته و موجب کاهش سوددهی و بازدهی آنها می‌شود که طبیعتاً با این امر درآمدهای مالیاتی کاهش می‌یابد. بنابراین می‌توان گفت درآمدهای مالیاتی در صورت عدم‌اصلاح ساختار بودجه دولت یا ترکیب درآمدهای دولت قابل جایگزینی با درآمدهای نفتی نیست.
این کارشناس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار کرد: در صورتی که ساختارها اصلاح شود، می‌توانیم درآمدهای مالیاتی‌مان را از طریق مالیات بر عایدی سرمایه یا خانه‌های خالی افزایش دهیم، به عبارت دیگر ظرفیت‌های بالقوه‌ای در بخش مالیات داریم منتها باید قانون مدنظر آن به تصویب رسیده و اجرا شود.
وی افزود: کاهش معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی نیز موجب افزایش مالیات می‌شود، لکن منجر به ایجاد ظرفیت‌های مالیاتی جدید نمی‌شود، مساله مهم این است که قابلیت سودآوری کسب‌وکارها کاهش پیدا می‌کند.
خوشپور در پاسخ به این‌که آیا کسری بودجه موجب افزایش نرخ مالیات برای مالیات‌دهندگان خواهد شد، گفت: به‌هیچ‌وجه چون این امر نیازمند قانون است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها