اگر مادری باردار هستید، یک لحظه تأمل کنید! چند ثانیه چشمانتان را ببندید و کودک دلبندتان را تصور کنید که با لباس مدرسه روی نیمکت نشسته و سرش را در دستانش فروبرده و در حل یک مساله ریاضی مانده است. شاید باور نکنید اما اگر تفکر منفی بر شما غالب باشد مسؤول بخشی از آن وضعیت او شما خواهید بود! در واقع قلم‌مو به دست شماست و این شما هستید که تصویر آینده را نقش می‌زنید، زیرا محققان دانشگاه بریستول انگلیس در جریان تحقیقات خود دریافته‌اند «مثبت‌اندیشی مادران باردار باعث تقویت توانایی فهم ریاضیات و علوم در فرزندان آنها می‌شود.»
کد خبر: ۱۲۱۳۶۹۲

حالا بار دیگر از شما می‌خواهم قلم‌ مو را به دست بگیرید و صادق باشید. حتی اگر مادر باردار هم نیستید و در آینده قصد دارید فرزندی داشته باشید. برای لحظاتی به خودتان رجوع کنید و ببینید آیا می‌توانید کنترل نقش بستن اتفاقات بر تابلوی زندگی خودتان را به دست بگیرید؟ آیا فقط این شما هستید که بر این تابلو رنگ می‌پاشید و با شجاعت اثری زیبا خلق می‌کنید؟ یا در نهایت به این فکر خواهید کرد که نقاشی زندگی شما تنها به‌دست شما نقش نمی‌گیرد و قلم‌مو را زمین می‌گذارید؟
این حالتی که از آن سخن گفتیم، موضوعی روانشناختی است که چگونگی تفکرات شخص را درباره چیزهای تحت کنترلشان در زندگی و این‌که عوامل خارجی فراتر از کنترل آنها چه تاثیری بر چگونگی تغییر روند زندگی‌شان دارند مشخص می‌کند. محققان دانشگاه بریستول، شخصیت 1600 زن باردار را مطالعه کردند تا به این یافته برسند که آیا مادران باردار احساس می‌کنند زندگی تحت کنترل آنهاست یا خیر. این ویژگی شخصیتی، جایگاه کنترل (locus of control) نام دارد. در واقع کسانی که جایگاه کنترلشان در «بیرون» از خودشان است تمایل کمتری به تلاش برای کنترل شرایط خود نشان می‌دهند؛ اما در مقابل این گروه، کسانی که کنترل «درونی» قوی دارند، انگیزه‌های بالایی هم برای تلاش دارند زیرا احساس می‌کنند می‌توانند بر آنچه پیرامونشان روی می‌دهد کنترل داشته باشند. سپس محققان توانمندی درک ریاضیات و علوم و مهارت‌های حل مساله را در کودکان متولد دهه90، در سنین هشت، 11 و ۱۳ سالگی این مادران مورد بررسی قرار دادند.
این یافته‌ها که در نشریه روان‌شناسی Frontiers in Psychologyمنتشر شد، نشان داد مادرانی که کنترل داخلی قوی‌تر داشته‌اند و نگاهشان به زندگی مثبت بوده است، در آینده کودکانی خواهند داشت که از نظر ریاضی و درک علوم در مراتب بالاتری قرار دارند. این مادران تمایل بیشتری به خواندن داستان برای کودکانشان دارند و فرزندان آنها به انجام تکالیف در خانه و پیشرفت درسی علاقه نشان دادند.
پروفسور ژان گولدینگ، سرپرست گروه محققان می‌گوید: «جایگاه کنترل» در کودکان با افزایش موفقیت‌های درسی همراه است و «مثبت اندیشی» مادران در دوران بارداری، در ایجاد این حس نقش مهمی دارد. در واقع مثبت‌اندیشی مادران به افزایش سلامت نسل بعدی و
بالا رفتن قدرت اعتماد به نفس و تقویت حس استقلال در آنها کمک می‌کند.
استفان نویکی، استاد روان‌شناسی دانشگاه اموری (Emory) نیز می‌گوید والدین دارای «کنترل درونی» بالا باور دارند که قادرند گزینه‌های رفتاری خود را در زندگی هدایت و کنترل کنند و کودکانی خواهند داشت که بهتر تغذیه می‌کنند، بهتر می‌خوابند و توانایی کنترل هیجان‌ها در آنان بالاست. چنین کودکانی در آینده موفقیت علمی بیشتری کسب می‌کنند و مشکلات اجتماعی و شخصی کمتری در مدرسه خواهند داشت و جالب‌تر این‌که احتمال چاق شدن آنها نیز کمتر از کودکان دیگر است.حالا بار دیگر قلم‌مویی را که بر زمین گذاشتید به‌دست بگیرید. تابلوی زندگی شما و فرزندانتان اکنون در مقابل شماست. مثبت فکر کنید و زیباترین اثر را خلق کنید!

فاطمه نقدی

دانش

منبع: ScienceDaily

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها