از قدیم یک رابطه خاص بین عروس ها و مادرشوهرها وجود داشته است، گاهی این رابطه آن‌قدر تند و تیز می شده است که ادامه زندگی زن و شوهر را هم تحت تاثیر خود قرار داده و حکایت‌ها و ضرب‌المثل ها برای آن ساخته شده است.
کد خبر: ۱۲۱۳۲۲۶

احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که ستون گلخانه چه ربطی به ارتباط عروس و مادر شوهر دارد؟ این هفته برای شما معرفی و شرایط نگهداری گیاهی را انتخاب کرده ایم که یکی از نام‌های آن «زبان مادر شوهر» است. گیاهی که البته نام های دیگری از جمله شمشیری و سانسوریا هم دارد. این که چرا برخی آن را زبان مادر شوهر می‌نامند احتمالا به تیزی و برندگی برگ های این گیاه که مثل شمشیر و خنجر است. بر می‌گردد. اگرچه ما در چاردیواری معتقدیم مادرشوهر مثل خود مادر می ماند و اگر هم زمانی از زبانش حرفی خارج می‌شود که عروس خانم ها چندان برایشان خوشایند نیست بهتر است به حساب دلسوزی آنها بگذاریم و کدورتی به دل نگیریم.
بگذریم، برگ های این گیاه اغلب سبز تیره است و اصالتش به قاره سیاه و به‌خصوص کشور نیجریه می رسد، سانسوریا دارای برگ های بلند و کشیده است و در گروه گیاهان تصفیه کننده هوا هم آن را قرار داده اند و برای نگهداری در خانه و محیط کار گیاه بسیار مناسبی است.
قبل از این که وارد جزییات نگهداری آن شویم حواستان باشد اگر دنبال گیاهی می‌گردید که سریع رشد کند بی خیال زبان مادر شوهر شوید چون رشد آن بسیار آهسته است.

شرایط نگهداری

خاک: سانسوریا به خاک قلیایی نیاز دارد، برای آنها که نمی دانند باید بگویم به ترکیب خاک کاکتوس و کمپوست، خاک قلیایی می‌گویند.
نور: شمشیری به نور کامل و البته غیر مستقیم نیاز دارد در مجموع جزو گیاهانی است که در آپارتمان‌های کم نور هم به رشد آرام خود ادامه می دهد، همین جا یک پرانتز باز کنم و بگویم اگر برگ های گیاه تان رنگش پریده می شود به دلیل نور کم است.
تغذیه: اگر دوست دارید گیاه تان همیشه سبز و سرحال باشد در شش‌ماهه نخست سال به‌خصوص بهار ماهی یک بار آن را با کود‌های تقویتی تغذیه کنید.
آبیاری: از نظر نیاز به آب، سانسوریا را جزو گیاهان کم توقع به حساب می آورند، در پاییز و زمستان هر ده روز یکبار و در بهار و تابستان هر هفته یکبار آبیاری کنید.
دما: بین ده تا 25 درجه از نظر دمایی برای سانسوریا عالی است.
گلدان: ریشه های سانسوریا درهم تنیدگی را دوست دارد و درست به همین علت گلدان کوچک برای آن مناسب‌تر است. پس نیازی نیست هر چندماه یکبار گلدان برای آن تعویض کنید، با توجه به رشد اندک آن، در بهترین حالت هر‌دو سال نیاز به تعویض گلدان پیدا می کند.

نسیبه سادات میرباقر/ مهندس کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها