شهردار تهران در برنامه دست‌خط عنوان کرد:

وسایل نقلیه موتوری عامل 80 درصد آلودگی هوای تهران

از اظهارنظر در رابطه با محمدعلی نجفی بگیرید تا ماجرای رقابت بر سر کرسی شهرداری با عباس آخوندی و البته بی‌شمار معضلات ابرشهری به نام تهران را می‌شود در گفت‌وگوی پیروز حناچی، شهردار تهران با برنامه «دست‌خط» پیدا کرد. البته که حواشی خانوادگی شهردار سابق و نوع رای شورا به پیروز حناچی را که کنار بگذاریم باید به همان مشکلات همیشگی پایتخت اشاره کنیم. مشکلاتی که خیلی زود شهردار تهران بحث را در این گفت‌وگو با آنها آغاز کرد.
کد خبر: ۱۲۱۳۱۴۹

پیروز حناچی وقتی از حال و روز پایتخت گفت به نظرسنجی اشاره کرد که در شهریور 96 از مردم تهران صورت گرفته بود. او در این‌باره گفت: «در نظرسنجی که از مردم تهران شد به دو مشکل اصلی آلودگی هوا و ترافیک اشاره کردند. از طرف مردم تهران این دو مورد ذکر شد، اگر الان سوال کنید شاید مسائل اقتصادی اولویت داشته باشد. قطعا هم مسائل اقتصادی اولویت داشت. ولی آن زمان مردم تهران این دو نکته را به عنوان پرمخاطب‌ترین جواب سوالات اشاره کرده بودند.» او به افزایش عرصه‌های عمومی شهر اشاره کرد و گفت: « شهر را برای کسانی می‌خواهیم که در آن زندگی می‌کنند پس باید بهترین کیفیت را برای آن فراهم کنیم. خیلی از ظرفیت‌های دیگر در شهر هست که توانمندی چنین موضوعی را دارد. مثلا خیابان ولیعصر(عج) یکی از اینها است. ما در دنیا کم خیابانی را داریم که نزدیک 20 کیلومتر طول آن باشد و 18 هزار درخت چنار 70-60 ساله در آن وجود داشته باشد. در چند سال اخیر اتفاقا تلاش کردیم آن بخشی را که مریض شده بودند یا از بین رفته بودند احیا کنیم. مهم داشتن این نگاه است. مهم این است کسانی که شهر را اداره می‌کنند این فضاها را به عنوان فضاهای پرظرفیت سرمایه‌گذاری کنند و بهره آن را
بگیرند.»
او کاهش استفاده از خودروهای شخصی را یکی از اصلی‌ترین اهداف شهرداری تهران دانست و گفت: «80درصد آلودگی تهران برای وسایل نقلیه موتوری است. آنهایی که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند. از این میزان آلودگی 40 درصد مربوط به خودروهای شخصی است؛ یعنی افرادی که معمولا تک‌سرنشین سوار ماشین می‌شوند و در خیلی موارد در شهر تردد می‌کنند. این، دلایل مختلفی دارد. این که برآیند تصمیمات ما این طور نبوده که هزینه استفاده از ماشین‌های شخصی را بالا ببرد و البته وسایل نقلیه عمومی ما، حمل و نقل عمومی ما هم به اندازه کافی ظرفیت کشش جمعیت را نداشته است.
حناچی با اشاره به این‌که در حال حاضر چیزی حدود 15‌درصد از بار حمل و نقل عمومی بر روی دوش مترو است، گفت: «اخیرا با حضور معاون اول رئیس‌جمهور از واگن‌سازی تهران بازدید داشتیم که 70 درصد واگن‌های تهران را تاکنون تامین کرده، سه قطار آماده تحویل بود و ان‌شاءا... تا مهرماه هر ماه یک قطار به مجموعه اضافه می‌شود.
او همچنین به وضعیت اتوبوس‌های پایتخت اشاره کرد و گفت: متوسط عمر اتوبوس‌های ما ده سال است. حدود 30 درصد آن دست شرکت واحد اتوبوس‌رانی است و بیش از 60 درصد در اختیار تعاونی‌ها و بخش خصوصی است که تحت مدیریت شرکت واحد بهره‌برداری می‌شوند. حدود 3000 دستگاه اتوبوس نیاز داریم که گپ بین مترو و شهر را بتوانیم حل کنیم.
حناچی همچنین به 50 هزار میلیارد بدهی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: اعتقاد من بر این است که تهران هم به‌دلیل پایتخت بودن و هم به دلیل بزرگ‌ترین کلانشهر ایران و منطقه بودن، مسائل و مشکلاتش را تنها شهردار و نظام مدیریت شهری آن نمی‌تواند حل کند. بخشی از این موضوعات حاکمیتی است.
سوال دیگر از شهردار تهران مربوط به ساخت و ساز برج‌ها روی گسل بود. سوالی که شهردار تهران اعلام کرد از میزان این ساخت و سازها آماری وجود ندارد. او اما در این رابطه گفت: به هر صورت وقتی مجوزهایی داده شود که به این نکات کمتر توجه شود، البته ما پهنه‌های دقیق گسلی تهران را بعدا نقشه‌هایش را ابلاغ کردیم، هرچند قبلا وجود داشت ولی کاملا پهنه‌بندی نشده بود. در اواخر سال‌های 95 و اوایل 96 این نقشه‌ها ابلاغ شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها