هرچه به زمان برگزاری نشست اقتصادی بحرین در منامه نزدیک می‌شویم درخواست‌ها برای تحریم این نشست بیشتر می‌شود. اگر قبلا برخی گروه‌های فلسطینی خواستار تحریم این نشست بودند اکنون احزاب و گروه‌های سیاسی در بسیاری از کشورهای عربی همین درخواست را تکرار می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۱۳۰۷۱

نشست اقتصادی بحرین قرار است بین روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر) به دعوت آمریکا در منامه برگزار شود. هدف ازاین نشست جذب سرمایه‌گذاری در اراضی فلسطین و مقدمه‌چینی برای اعلام طرح موسوم به معامله قرن اعلام شده است. طرح موسوم به معامله قرن طرحی مشکوک و مجهول است که گفته می‌شود جارد کوشنر، داماد ترامپ به همراه جیسون گرینبلات و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل تهیه کرده‌اند و هدف اصلی آن پایان دادن به مساله‌ای به نام فلسطین است.
به گزارش العالم و به نقل از رسانه‌های مصری، تعدادی از گروه‌ها و احزاب مصری با امضای بیانیه‌ای خواستار تحریم این نشست شدند. در این بیانیه که به امضای ۱۵ حزب برجسته مصری رسیده، آمده است:
ما هر گونه مشارکت نمایندگان رسمی و غیر‌رسمی کشورهای عربی در این کنفرانس را محکوم می‌کنیم. همچنین این مشارکت را نه تنها فراتر از مرز عادی‌سازی روابط با تل‌آویو، بلکه همکاری مستقیم با دشمن صهیونیستی، حمایت از پروژه استعماری آمریکا، توطئه‌چینی علیه حقوق مردم فلسطین و مبارزات مشترک کشورهای عرب می‌دانیم. در پایان این بیانیه آمده است: ما از مردم عرب به‌ویژه از مصری‌ها می‌خواهیم، به مقاومت متعهد بمانند و راه‌های تحریم و مقابله با عادی سازی را به عنوان یک راه استراتژیک تقویت کنند. این کار با پیوستن به فعالیت کمپین‌های مختلف تحریم‌کننده شرکت در این کنفرانس و با هدف مقابله با عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با دشمن صهیونیستی صورت می‌گیرد.
در همین رابطه روز گذشته اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) یک‌بار دیگر از بحرین خواست از میزبانی نشست اقتصادی فلسطین در خاک این کشور انصراف دهد. وی گفت: این نشست با ظاهری اقتصادی ولی محتوای سیاسی برگزار می‌شود و هدف آن محدود کردن خواسته‌های ملت فلسطین به امور اقتصادی است. هنیه تصریح کرد: جنبش حماس نمی‌پذیرد که یک کشور عربی میزبان نشستی باشد که پلی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مسیری برای پایمال کردن حقوق ملت فلسطین است.
هرچند آمریکا، عربستان سعودی، اسرائیل و امارات متحده عربی گفته‌اند در این نشست شرکت خواهند کرد، اما بسیاری از کشورهای جهان اعلام کرده‌اند در این نشست شرکت نخواهند کرد. به غیر از نماینده سازمان ملل و اتحادیه اروپا، برخی کشورهای عربی از جمله لبنان، عراق و مغرب گفته‌اند در این نشست شرکت نخواهند کرد. مقامات اردن و مصر نیز که جزو طرف‌های اصلی این نشست هستند، گفته‌اند هنوز تصمیم قطعی برای حضور دراین نشست نگرفته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها