پس از سخنرانی اخیر فرمانده کل قوا درباره اهرم‌های فشاری که جمهوری اسلامی ایران در اختیار دارد، کارشناسان داخلی و خارجی، بحث درباره نوع این اهرم‌ها را آغاز کرده‌اند. رهبر حکیم انقلاب اسلامی، چند هفته قبل در دیدار هزاران نفر از استادان و اعضای هیات‌های علمی دانشگاه‌ها، به ترفند آمریکا با استفاده از راهبرد فشار و تاکتیک مذاکره اشاره کردند و تنها راه مقابله با این ترفند را استفاده از اهرم‌های فشار در مقابل آمریکایی‌ها دانستند و افزودند: اگر از اهرم‌ها و ابزارهای فشار به‌درستی استفاده شود، فشار آمریکایی‌ها یا کم یا متوقف خواهد شد اما اگر فریب «دعوت به مذاکره»‌ آمریکایی‌ها خورده شود و از اهرم‌های فشار استفاده نشود، نتیجه، لغزیدن و باخت قطعی است.
کد خبر: ۱۲۱۲۳۱۰

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای برخی از این اهرم‌های فشار را کاهش تعهدات هسته‌ای و توانایی‌های علمی و فناوری اعلام کردند. در روزهای اخیر، دشمنان و رسانه‌های آنان تلاش کرده‌اند برخی اقدامات ناامن‌کننده مانند انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان را به‌عنوان اهرم فشار ایران جلوه دهند، حال آن‌که فرمانده کل قوا تأکید کرده‌اند که ابزارهای ایران برخلاف آنچه آنها تبلیغ می‌کنند، نظامی نیست البته اگر زمانی لازم باشد آن ابزارها نیز وجود دارد. از سوی دیگر، سازمان انرژی اتمی دیروز از اقدامات جدید ایران برای کاهش تعهدات برجامی خبر داد؛ اما سؤال اینجاست که مهم‌ترین اهرم فشار ایران برای مقابله با این ترفند آمریکا چیست؟
طی سال‌های گذشته، آمریکا سلسله‌اقداماتی را برای همسوسازی دشمنان دیرین خود با سیاست‌های این کشور به کار گرفت که مهم‌ترین آنها ابزار مذاکره بوده است. آمریکایی‌ها با این ابزار، دشمنی مانند ژنرال معمر القذافی، رهبر معدوم لیبی را با تاکتیک مشغول‌سازی به مذاکره، از میدان به در کردند و قدرت هسته‌ای این کشور را در فرآیندی نرم، جمع‌آوری کرده و چندی بعد با حمله نظامی به این کشور خلع قدرت شده، حکومت آن را سرنگون کردند. دولت کوبا روز هفدهم دسامبر ۲۰۱۴ میلادی پس از مدت‌ها مذاکره با دولت آمریکا، پس از 55 سال اختلاف، به توافقی تقریباً جامع دست یافت. این توافق نیز مانند برجام، تنها سه سال بعد، با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، از بین رفت و رائول کاسترو چندسالی است در مجامع مختلف، از پشیمانی و بی‌اعتمادی به آمریکا سخن می‌گوید. مذاکرات بدون پیش‌شرط ترامپ با کیم جونگ اون هم بعد از مدت‌ها به جایی رسیده که همین دیروز رسانه‌ها از تازه‌ترین آزمایش بمب اتمی در کره شمالی خبر داده‌اند. همه این تجربیات به این معناست که کارآمدترین اهرم فشار ایران در مقابل آمریکای ترامپ، صبر راهبردی بر عدم مذاکره است و این مهم‌ترین ابزاری است که می‌تواند محاسبات هیات‌حاکمه آمریکا را به هم بریزد؛ آمریکا که تاکنون موفق شده تک‌تک مخالفان خود را با ترفند مذاکره از میدان به در کند اکنون به سدی برخورد کرده که با هیچ ترفندی نمی‌تواند او را به پای میز بکشاند و ابزارهای قدرتش را با این روش از او بگیرد. تداوم راهکار عدم مذاکره، اکسیری است که می‌تواند کشور را از این گردنه سخت عبور دهد و دشت وسیع ایران به‌عنوان تنها قدرت مستقل بین‌المللی را مقابل چشمان همگان قرار دهد.

حمید قاسمی

کارشناس مسائل سیاسی


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها