خوآن گوآیدو، رئیس‌جمهور خودخوانده و رهبر مخالفان ونزوئلا می‌گوید نمایندگانش در دور جدید مذاکرات در ژنو شرکت نخواهند کرد. ماه گذشته به دنبال شکست مخالفان در سرنگونی دولت قانونی نیکلاس مادورو آنها قبول کردند با میزبانی نروژ با نمایندگان دولت ونزوئلا وارد گفت‌وگو شوند. با وجود آن‌که دو دور از این مذاکرات برگزار شد اما اکنون مخالفان می‌گویند قصد ادامه کار را نداشته و دیگر حاضر به شرکت در این مذاکرات نیستند.
کد خبر: ۱۲۱۰۴۸۷

اعلام این خبر به معنای شکست مذاکرات ژنو خواهد بود و با این وصف تحولات ونزوئلا به کدام سمت و سو خواهد رفت؟
به گزارش خبرگزاری رویترز، مذاکرات ژنو به این دلیل شکست خورد که هیات‌های اپوزیسیون مرتبا در آن خواستار استعفای نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا بودند و می‌گفتند باید یک دولت انتقالی تشکیل و انتخابات جدید ریاست جمهوری در کشور برگزار شود. کارشناسان دخالت‌های آمریکا را در شکست این مذاکرات موثر می‌دانند کما این‌که گفته می‌شود کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده بود در این مذاکرات باید بر خلع مادورو از قدرت متمرکز شود. این در حالی است که دولت مادورو گفته بود حاضر است در این مذاکرات شرکت کند. مادورو پیش از برگزاری این مذاکرات نیز خواستار انتخابات زودهنگام پارلمان شده بود لیکن مخالفان آن را نپذیرفتند .
کشور نروژ از دیرباز میانجی درگیری‌ها بوده و از جمله می‌توان به توافق صلحی در کلمبیا اشاره کرد که میان دولت و گروه چریکی فارک به امضا رسید. با این حال از همان ابتدا امید به موفقیت مذاکرات ونزوئلا اندک بود. اپوزیسیون ونزوئلا سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ نیز با نیکولاس مادورو مذاکره کرده بود اما این مذاکرات نیز هیچ توافقی در پی نداشت.
ونزوئلا از زمستان گذشته با مداخلات خارجی و اقدامات تنش‌زای «خوان گوایدو» در داخل روبه‌رو شد و تا آستانه یک جنگ داخلی پیش رفت. از آنجا که خوآن گوایدو خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند و از سوی تعدادی از کشورهای متحد آمریکا نیز به رسمیت شناخته شد فضایی دو قطبی بر ونزوئلا حاکم گشت. به دنبال این تنش‌ها بود که هر طرف اقدام به اردوکشی خیابانی کرد و از طرفدارانش خواست با آمدن به صحنه علیه طرف مقابل دست به اعتراض بزند. خوآن گوایدو فکر می‌کرد از این راه موفق خواهد شد با یک اجماع داخلی دولت نیکولاس مادورو را سرنگون کند اما طرح او که با پشتیبانی آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی غرب همراه بود شکست خورد و نتوانست اجماعی ملی را پدید آورد .
اکنون شکست مخالفان در مذاکرات را باید دومین شکست بزرگ آنان تلقی کرد. نتیجه این دو شکست به طور قطع منجر به فروپاشی جبهه مخالفان در داخل خواهد شد. واقعیتی که در نهایت به نفع نظام حاکم بر کاراکاس ختم خواهد شد. چند روز پیش مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا طی اظهاراتی گفته بود بین مخالفان تشتت زیادی وجود دارد و هرکدام از آنها می‌خواهند رئیس‌جمهور آینده ونزوئلا باشند. وی اعتراف کرد: مخالفان نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا بسیار متشتت هستند و تلاش‌های واشنگتن برای متحد کردن آنان تا کنون ناموفق‌تر از آن چیزی بوده که در اظهارات عمومی گفته می‌شود. وزیر خارجه آمریکا همچنین با نا امیدی گفته بود: مادورو در نهایت مجبور به کناره‌گیری از قدرت می‌شود، اما نمی‌توانم زمان آن را بگویم!!
شکست‌های پی در پی مخالفان در ونزوئلا یک بار دیگر بدعهدی آمریکایی‌ها را به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد کسانی که بر روی حمایت‌های آمریکایی بخصوص از جنس ترامپی آن حساب باز می‌کنند چه سرانجام و سرنوشتی خواهند داشت .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها