جام‌جم از پخش یک مجموعه نمایشی تازه از شبکه 3 گزارش می‌دهد

محــرمــانـه‌ای برای نوجـوانـان

با به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان، جدول پخش شبکه‌های مختلف تلویزیون دوباره به روال سابق بازگشته و مجموعه‌های نمایشی و برنامه‌های زنده و تولیدی، دوباره به جدول پخش و روی آنتن بازگشته‌اند. حالا که مناسبت‌هایی چون افطار و سحر و پخش سریال‌های مناسبتی این ماه را نداریم، برنامه‌سازان دوباره به تکاپو افتاده‌اند تا در سرگرم‌سازی و پر کردن بخشی از ایام فراغت مخاطبان نقش ایفا کنند. در همین راستا شبکه سه سیما بلافاصله پس از پایان پخش سریال برادرجان (که سریال مناسبتی ایام ماه رمضانش بود) حالا سریال «گاندو» را با موضوعی متفاوت و پلیسی، به کارگردانی جواد افشار برای پخش تدارک دیده است؛ اما گاندو تنها مجموعه نمایشی این شب‌های شبکه سه نیست و مجموعه دیگری هم از دیشب پخشش را روی آنتن این شبکه شروع کرده است؛ «محرمانه» به کارگردانی مسلم تهرانی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی. این سریال موضوعی ویژه گروه سنی نوجوانان دارد و هر شب حوالی ساعت 19 و 15 دقیقه روی آنتن می‌رود. جام‌جم در گفت‌وگو با تهرانی، کارگردان این مجموعه از مختصات و داستان آن گزارش می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۱۰۴۷۵

بر مبنای سبک زندگی
به گفته مسلم تهرانی کارگردان مجموعه محرمانه، این مجموعه سریالی بر مبنای سبک زندگی سالم ایرانی و اسلامی است که با تاکید و نگاهی ویژه به موضوع خانواده ساخته شده است. تهرانی می‌گوید: پیش از این دو فصل دیگر این مجموعه تلویزیونی با نام‌های محرمانه خانوادگی 1 و 2 توسط دوستان دیگر ساخته شد بود؛ همچنین مجموعه‌ای با نام محرمانه همسرانه هم در دستور ساخت قرار دارد. با این حال تاکید ما در این مجموعه، موضوع نوجوانان است و مباحثی چون کودکان و پدرها و مادرها را هم در دستور کار اتاق فکرمان داریم.
این کارگردان تاکید می‌کند: محرمانه مجموعه‌ای از مسائل و نکاتی است که برای خانواده‌ها مفید و قابل قبول خواهد بود. مسائلی که بایدها و نبایدهایی که خانواده‌ها باید از آنها آگاهی داشته باشند را به نمایش می‌گذارد. این مجموعه‌ها با فصل‌های متفاوتی تحت عنوان کلی محرمانه، می‌کوشد رازها و محرمانه‌های مهم زندگی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.
همراه با کارشناسی
تهرانی با اشاره به ویژگی‌هایی که معتقد است می‌تواند محرمانه را برای مخاطبان نوجوان رسانه ملی جذاب کند، می‌گوید: ما در ساخت این مجموعه نمایشی خیلی سعی کردیم از فرم‌های معمول تلویزیون فاصله بگیریم. حتی طراحی دکور و صحنه‌مان متفاوت بود. در واقع با توجه به محتوایی که داشتیم، به دنبال ایده جدیدی بودیم. دکوری که در و پنجره دارد ولی دیوار ندارد. یعنی ما با شهری مواجه هستیم که دیوار ندارد. همه‌چیز خیلی شفاف و روشن است و پیام آن به طور صریح در مقابل ما نمایان است. ما در کلاس، خانه را می‌بینیم و در خانه، خیابان مشخص است.
تهرانی می‌افزاید: این اتفاقات چندلایه، بخشی از تجربیات دکورمان در صحنه خواهد بود و ممکن است در نگاه اول کششی ایجاد کند. در وهله بعدی سعی کردیم از حضور یک تیم روان‌شناسی مجرب در پشت صحنه تولید این سریال بهره ببریم که با نکته‌سنجی و دقتشان به جلو رفتن کار ما کمک کنند.
او همچنین با اشاره به موضوعاتی که در این سریال به آنها پرداخته خواهد شد هم می‌گوید: ما در فصل اول 24 موضوع متفاوت داریم. این سوژه‌ها در فصل اول بیشتر روان‌شناسی هستند و بر اساس سوژه‌های واقعی نوجوانان هم طراحی شده‌اند؛ چرا که ما با تیم روان‌شناسی‌مان مشورت کردیم و سریال بر اساس کارشناسی جلو رفت.
وی ضمن تاکید بر طراحی درست شخصیت‌های مجموعه توضیح می‌دهد: طراحی شخصیت‌های مجموعه ما از دل همین سوژه‌ها بیرون آمده است. آدمی که در مجموعه ما خشونت‌طلب است، نمونه‌های عینی در جامعه نوجوانان دارد. نوجوانانی که درگیر مصرف سیگار و اعتیاد شده، غرغرو، متوقع، لجوج، کمال‌گرا و ... هستند و حتی آدمی که شایعه‌پراکنی می‌کند یا با دنیای مجازی درگیر است، همه از روی روان‌شناسی انتخاب شده‌اند. مسائل دیگری چون انتخاب رشته، کنکور و مسائل اجتماعی هم در فصل دوم مجموعه مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در واقع موضوعات فصل اول روان‌شناسی و در فصل دوم بیشتر اجتماعی است.
نوجوانان، مهره‌های مغفول برنامه‌سازی
نوجوانی، سن حساسی در زندگی هر فرد محسوب می‌شود. مقطعی که در آن فرد با فاصله گرفتن از دوران کودکی، تازه‌تازه سنین آغازین بزرگسالی و پا گذاشتن به مقطعی جدید از زندگی را تجربه می‌کند و در واقع نوجوانی مقطع آزمون و خطای زندگی هر فردی به حساب می‌آید. کارگردان مجموعه نمایشی محرمانه در پاسخ به این سوال که چرا این مقطع سنی را به عنوان محور و موضوع اصلی داستانش برگزیده، می‌گوید: اتفاقا موضوع نوجوانی برای من دغدغه بود و خیلی به آن فکر می‌کردم. زمانی که تصمیم به ساخت محرمانه گرفتم، به مصداق‌های نمایشی نوجوانانه‌ای که خودم در سنین نوجوانی می‌دیدم و یا حتی اکنون ساخته می‌شوند، نگاهی انداختم و به این نتیجه مهم رسیدم که مصادیق آثار نمایشی نوجوانانه امروزمان بسیار انگشت‌شمار هستند.
این کارگردان خاطرنشان می‌کند: کار برای نوجوانان بسیار سخت است؛ چرا که نوجوانی دوره حساسی است و سرشار از موقعیت‌های استرس‌زا و نگرانی‌های بی‌مورد و هیجانات خوب و بد است. مجموع این اتفاقات، شخصیت نوجوان را شکل می‌دهند و در واقع به منزله یک دوره گذار است که باید با دقت و کمک بزرگ‌ترها حتما این دوره جدی گرفته شود.
او همچنین با اشاره به این‌که چرا نوجوانان کمتر موضوع اصلی ساخت آثار و برنامه‌ها قرار می‌گیرند، معتقد است: شاید این ویژگی‌های سخت روحی و روانی نوجوانان است که موجب می‌شود بسیاری از فیلمسازان و نویسنده‌ها سراغ این مقطع سنی نروند و در نتیجه آثار خیلی کمی در این زمینه تولید می‌شود. هرچند این کم‌کاری نهایتا پذیرفته نیست و ما موظف هستیم کاری در این راستا انجام دهیم. چنین امری حتما سخت است، ولی باید سختی آن را به جان خرید. خوشبختانه ما به سهم خود قدممان را برداشتیم و خیلی هم تلاش کردیم تا به لحاظ علمی و هنری، تا جایی که ممکن است مسیر درستی را طی کنیم.
به گزارش جام‌جم حسین رفیعی، افشین سنگ‌چاپ، مهدی ابراهیمی، احمدرضا اسعدی، مسعود رهنما، ساناز سماواتی، فاطمه هاشمی، سوسن مقصودلو، جواد خواجوی، یزدان کاظمی و سحر شفیعی از جمله بازیگران اصلی این مجموعه نمایشی هستند.

زهرا غفاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها