سالمندی از جمله مهم‌ترین دوران زندگی افراد است که اگر به سلامت آن توجه شود آنها زندگی بسیار خوبی را سپری خواهند کرد. از این هفته با ما همراه باشید که رازهای طلایی داشتن زندگی ایده‌آل برای سالمندان را برایتان فاش کنیم.
کد خبر: ۱۲۰۸۹۸۷

سالمندی با داشتن وقت‌های آزاد فراوان همراه است و اغلب پدربزرگ‌ها یا مادربزرگ‌ها از بیکاری حوصله‌شان سر می‌رود و کلافه می‌شوند، زیرا بیشتر آنها اهمیت گذران اوقات فراغت را نادیده می‌گیرند، در حالی که با اندکی تغییر می‌توانند از دوران سالمندی خود لذت ببرند و تا پایان عمر شاداب زندگی کنند.
به عقیده بسیاری از کارشناسان، در دوران سالمندی ارتباط سالمندان با اجتماع کمرنگ می‌شود و همین موضوع باعث مشکلات عاطفی فراوان و حتی دامن زدن به اختلافات خانوادگی خواهد شد. با وجود چنین مسائلی، بسیاری بر این باورند اگر سالمندان برای گذراندن ساعت و روزهای زندگی‌شان برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند، اولین گام برای مبارزه با گوشه‌گیری و افسردگی را محکم برداشته‌اند.
مثلا نرمش و ورزش صبحگاهی با هم سن و سالان در پارک‌ها نه تنها باعث بهبود وضعیت جسمانی می‌شود، بلکه به سلامت روانی و پر شدن اوقات فراغت می‌انجامد؛ چون بازنشستگی یعنی زمان آزاد طولانی که اگر فقط در خانه بگذرد می‌تواند زمینه بروز افسردگی سالمندان را فراهم کند.
حتی اگر به دلیل مشکل جسمی نمی‌توانید ورزش کنید باز هم توصیه می‌شود به پارک بروید آن هم برای صحبت کردن با بقیه میانسالان و سالمندها و تنها نماندن در خانه. به این ترتیب با تعریف خاطرات ریز و درشت زندگی و چگونگی گذران آن و مباحث روز به مغزتان هم کمک می‌کنید که می‌تواند روش مناسبی برای پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل باشد. در این بین بسیاری از سالمندان به دلایل مختلف مثل ابتلا به انواع بیماری‌ها، ناتوانی در راه رفتن، کهولت سن، برف و باران و ترس از لیزخوردن و... قادر نیستند از خانه بیرون بروند و در پارک‌ها پیاده‌روی کنند و با هم‌سن و سالان‌شان وقت بگذرانند، اما این موضوع به این معنی نیست که باید در کنج خانه‌هایشان بنشینند و حوصله‌شان سر برود و افسوس گذشته را بخورند. بسیاری از دور هم جمع‌شدن‌ها می‌تواند در محیط خانه باشد. بنابراین اگر جزو سالمندانی هستید که نمی‌توانید وقت خود را در پارک‌ها با دوستان‌تان بگذرانید، می‌توانید از آنها بخواهید به خانه شما بیایند و از بودن کنار هم و مصاحبت با یکدیگر لذت ببرید، با هم چای بنوشید، حرف بزنید و سرگرم شوید.

پریسا اصولی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها