پایان فصل فوتبال اسپانیا و آلمان با فینال جام حذفی

بارســا و بـایــرن به دنبال دو گانه

گاهی وقت‌ها بعضی شکست‌ها آنقدر تلخ و سخت است که شاید ده‌ها موفقیت دیگر هم نتواند آن را التیام بدهد. برای هواداران بارسا در دو فصل گذشته، هیچ چیز تلخ‌تر از این نبوده که رویایشان برای قهرمانی در لیگ قهرمانان به‌راحتی از دست رفته است. پس از شکست 4 بر صفر مقابل لیورپول و حذف از لیگ قهرمانان، حالا امشب شاگردان والورده در فینال جام‌حذفی یا همان کوپا دی‌ری به مصاف والنسیا می‌روند تا حداقل بتوانند با کسب یک دوگانه برای دومین سال متوالی، تا حدودی هواداران‌شان را راضی کنند.
کد خبر: ۱۲۰۸۱۸۹

با این حال، گرچه بارسا می‌تواند با پیروزی در بازی امشب برای پنجمین سال متوالی به قهرمانی در جام حذفی اسپانیا برسد، اما وضعیت نیمکت دو تیم تا حد زیادی با هم متفاوت است. ارنستو والورده گرچه در دو سال گذشته دو قهرمانی لالیگا و یک قهرمانی در کوپا دل‌ری کسب کرده، اما به خوبی می‌داند نتیجه این بازی می‌تواند تا حدود زیادی سرنوشت او را تعیین کند. پیروزی مقابل والنسیا شاید بتواند حداقل یک سال دیگر حضورش را نیوکمپ تضمین کند، اما با شکست بارسا احتمال دارد مدیران این تیم از همین فردا به دنبال مربی دیگری باشند. به همین دلیل است که ویکتور آمات، روان‌شناس ورزشی در اسپانیا عقیده دارد تیم والورده برای بازی امشب بیش از روش‌های تاکتیکی، به بازسازی روانی نیاز دارد.
در طرف مقابل، مارسلینیو روی نیمکت والنسیا عملکرد قابل قبولی برای خفاش‌ها داشته است. این تیم که در اوایل سال 2019 جایگاه قابل قبولی در لالیگا نداشت، فصل را با رده چهارمی به پایان رساند تا حضورش در فصل بعد لیگ قهرمانان از همین حالا تضمین شده باشد. این تیم که برای اولین بار در 11 سال گذشته پا به فینال حذفی اسپانیا می‌گذارد، به مراتب فشار و استرس کمتری نسبت به تیم والورده دارد. پیروزی در این بازی می‌تواند آنها را به مهم‌ترین افتخارشان در سال‌های گذشته برساند و شکست هم مقابل قهرمان چهار دوره قبلی کوپا دل‌ری چندان نمی‌تواند بد باشد.
علاوه بر این شرایط روحی و روانی، در بحث بازیکن هم تیم والورده با محدودیت بیشتری رو به روست. لوئیس سوارز و ترشتگن به دلیل مصدومیت قطعا در بازی امشب حضور ندارند. این در حالی است که حضور بازیکنانی همچون عثمان دمبله و نلسون سمدو هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. سمدو در آخرین بازی لالیگا مقابل ایبار مصدوم شد و گرچه طی چند روز گذشته به تمرینات بازگشته، اما پزشکان نظر قطعی در مورد حضور او بیان نکرده‌اند.
کواچ به دنبال تثبیت موقعیت
نیکو کواچ در ابتدای فصل در حالی به عنوان مربی بایرن مونیخ انتخاب شد که سال گذشته در قامت مربی اینتراخت فرانکفورت توانست در فینال جام حذفی همین بایرن را با نتیجه 3 بر یک شکست داده و مانع کسب دوگانه توسط باواریایی‌ها شود. حالا این مربی جوان امشب این فرصت را دارد که با پیروزی در بازی فینال جام حذفی مقابل لایپزیش، برای بایرن یک دوگانه کسب کند. آخرین قهرمانی بایرن در جام حذفی آلمان به سه سال پیش باز می‌گردد و با پیروزی در بازی امشب، تعداد قهرمانی‌های این تیم در این مسابقات به عدد 19 می‌رسد.
کواچ هم مثل والورده شرایط مناسبی در بایرن ندارد و با وجود قهرمانی در بوندس لیگا، برخی بر این باورند که بایرن تحت هدایت او در این فصل نتوانست به صلابت سال‌های گذشته باشد.
حذف از لیگ قهرمانان هم ناکامی دیگری است که منتقدان کواچ به آن اشاره می‌کنند. از سوی دیگر خود کواچ به خوبی می‌داند که مقابل لایپزیش حریف از پیش برنده‌ای نیست. بایرن چند هفته پیش و در روزهایی که به پیروزی برای تثبیت قهرمانی نیاز داشت، در خانه لایپزیش با نتیجه تساوی بدون گل متوقف شد تا قهرمان شدنش به هفته آخر موکول شود.
لایپزیش هم در این فصل عملکرد درخشانی داشته و با کسب 66 امتیاز و قرار گرفتن در رده سوم، جواز حضور در فصل بعد لیگ قهرمانان را کسب کرده است. این تیم که ده سال پیش یعنی در سال 2009 تاسیس شد، در صورت پیروزی در بازی امشب اولین و مهم‌ترین افتخار خود را در یک دهه اخیر به دست می‌آورد.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها