زمان احتمالی تحقق این فناوری: ۱۴۰9 شمسی/ ۲۰۳۰ میلادی

کاهش عوارض جانبی داروها با ژنتیک

اگر پزشک باشید، می‌دانید که انتخاب بهترین دارو برای برخی از بیماران، مانند افراد مبتلا به شیزوفرنی، کار چندان ساده‌ای نیست. زیرا بیشتر داروها به‌ویژه داروهایی که برای درمان مشکلات روحی به کار می‌روند، عوارض جانبی متعددی دارند. این داروها معمولا بیماران را به عوارض جانبی مانند لرزش، اسپاسم در بدن و حرکات غیرقابل کنترل صورت مبتلا می‌کنند. اما بیماران را هم نمی‌توان بدون درمان رها کرد.
کد خبر: ۱۲۰۶۰۵۶

یکی از روش‌های کنترل عوارض درمان داروها، شناخت حساسیت‌های ژنتیکی تک‌تک بیماران است تا به این وسیله بهترین دارو برای آنها تجویز شود. در واقع اگر نوعی آزمایش خون وجود داشت که می‌توانست این حساسیت‌های ژنتیکی افراد را نشان دهد، انتخاب داروی مناسب راحت‌تر صورت می‌گرفت. اما متاسفانه چنین آزمایش خونی ابداع نشده است. زیرا محققان هنوز اساس ژنتیکی عوارض جانبی داروها را درک نکرده‌اند. با این‌حال، آنها در تلاشند با درک بهتر سازوکار ژنتیک، داروهایی تولید کنند که عوارض جانبی آنها کم و ناچیز باشد.
در حقیقت محققان مدرسه پزشکی کارولینای شمالی در ایالات متحده، نوعی مدل آماری ایجاد کرده‌اند که دانشمندان با استفاده از آن می‌توانند ژنتیک پیچیده حساسیت به عوارض جانبی داروها را تجزیه و بررسی کنند.
به این ترتیب این دانشمندان می‌توانند معماری ژنتیکی واکنش داروها را تا اندازه‌ای شناسایی کنند. متاسفانه وجود هزاران ژن در بدن، تشخیص این‌که کدام ژن به دارو واکنش بد نشان می‌دهد را سخت می‌کند. همچنین هر فرد ممکن است نسبت به نوع ژنتیک خود به یک دارو، واکنشی متفاوت از دیگری نشان دهد.
اما این مدل آماری ابداعی می‌تواند در این راه، کمک موثری به حساب آید. اگر محققان بتوانند این مدل آماری تشخیص سازوکار ژنتیکی را بهبود بخشند، در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد تولید داروهایی خواهیم بود که با توجه به ژنتیک افراد تولید شده و افراد به عوارض جانبی آن مبتلا نخواهند شد.

نادیا زکالوند

دانش

منابع: Science Daily و quantumrun

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها