شاید شنیده باشید که نسل پنجم شبکه اینترنت بی‌سیم تحت عنوان 5G در راه است. با شبکه 5G سرعت اتصال بی‌سیم می‌تواند به ده‌ها برابر شبکه فعلی برسد. به‌تازگی کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) دو گروه از فرکانس‌های مورداستفاده در سرویس‌های 5G را به مزایده گذاشت. اما برخی دانشمندان از ورود نسل پنجم شبکه بی‌سیم ابراز نگرانی کرده و هشدار داده‌اند شبکه 5G به‌دلیل تداخل با ماهواره‌های هواشناسی تهدیدی جدی برای پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی است.
کد خبر: ۱۲۰۶۰۵۵

ماهواره‌هایی نظیر کاوشگر اروپایی مِتوپ (MetOp) برای دیدبانی سطح انرژی منتشره از زمین و اندازه‌گیری میزان رطوبت اتمسفر از فرکانس 8/23 گیگاهرتز استفاده می‌کنند. این‌دست ماهواره‌ها در ۲۴ ساعت شبانه‌روز حتی در هوای ابری قادرند داده‌های جمع‌آوری‌کرده را به پایگاه‌های هواشناسی مخابره کنند. هواشناسان هم با رجوع به این داده‌ها ما را پیشاپیش از وقوع توفان‌ و سایر سامانه‌های آب‌وهوایی خبردار می‌کنند. اما در حال حاضر مشکل این است که ایستگاه‌های 5G هم فرکانسی نزدیک به همین محدوده تولید می‌کنند. این تشابه موجب می‌شود فرکانس‌های 5Gبا فرکانس‌های منتشره از بخار آب اشتباه گرفته شوند و برای دانشمندان با فرکانس‌های طبیعی قابل‌تفکیک نباشند. در چنین وضعیتی پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی دقیق نخواهد بود.اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا (NOAA) و ناسا برای رفع این معضل با FCC مذاکراتی داشته‌اند. با این حال کمیسیون ارتباطات فدرال دو گروه فرکانس، یکی در محدوده 25/24 و 45/24 گیگاهرتز و دیگری در محدوده 75/24 و 25/25 گیگاهرتز را بدون هیچ توجهی به هشدارهای اخیر به مزایده گذاشت. دانشمندان معتقدند این نخستین باری است که فرکانس طلایی سیستم‌های هواشناسی مورد تهدید جدی واقع شده است.
باتوجه‌به نزدیکی فرکانس‌های 5G به فرکانس مهم 8/23 گیگاهرتز می‌توان پیش‌بینی کرد تجهیزات بی‌سیم در پایین‌تر از این طیف تولید نویز خواهد کرد. میزان نویز با دسیبل وات اندازه‌گیری می‌شود. هرچه عدد منفی بزرگ‌تر باشد، یعنی قانونگذاران کنترل سختگیرانه‌تری اعمال کرده‌اند. کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا برای شبکه 5G محدودیت منفی20 دسیبل وات را درنظر گرفته که به‌اعتقاد هواشناسان باید بیش از این مقدار و چیزی در حدود منفی۵۵ دسیبل وات باشد. هواشناسان تأکید دارند، تداخل و نویز ایجادشده توسط شبکه 5G، داده‌های ماهواره‌های هواشناسی را مختل می‌کند و این اختلال نه‌تنها در پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی داخل آمریکا تأثیرگذار خواهد بود، بلکه کشورهای اروپایی و سایر کشورهایی را هم که باید از این داده‌ها استفاده کنند، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

صدف دژآلود

دانش

منبع: Scientific American

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها