جنایات مکرر عربستان سعودی در مناطق شیعه‌نشین حتی روحانیون اهل سنت را هم به اعتراض واداشته است. در پی گردن ‌زدن 37 نفر از شهروندان بی‌گناه عربستانی بیش از ۲۰۰ نفر از علمای شاخص اهل سنت کشور طی نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد، ضمن محکومیت شدید این اتفاق خواستار موضعگیری مؤثر سازمان ملل متحد شدند.
کد خبر: ۱۲۰۶۰۱۵

این در حالی است که نیروهای امنیتی عربستان با شروع ماه مبارک رمضان حملات ایذایی خود علیه مناطق شیعه‌نشین را ازسر گرفته‌اند. به گزارش تسنیم، روز شنبه اعلام شد نیروهای امنیتی رژیم سعودی با یورش به استان عمدتا شیعه‌نشین القطیف در شرق عربستان، هشت نفر را به شهادت رساندند. سخنگوی دستگاه امنیت عربستان سعودی نیز با اذعان به قتل هشت شهروند، گفته است نیروهای امنیتی با یورش به شهرک السنابس، حدود 15 ساعت این شهرک را تحت محاصره قرار دادند.
در بخشی از نامه علمای اهل سنت کشور خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است: «همان‌گونه مستحضرید متأسفانه در چند روز اخیر ده‌ها نفر از شهروندان بی‌گناه عربستانی به بهانه اتهامات واهی تروریستی توسط دولت عربستان به شیوه قرون وسطایی گردن زده شده‌اند! دولت این کشور مدعی شده که این افراد، افکار تروریستی داشته و باندهای ترور را با هدف ایجاد ناامنی ایجاد کرده بودند در حالی که ناظران و آگاهان، صحت مدعای سعودی‌ها را زیر سؤال برده‌اند. متأسفانه در برابر چشمان ناظران و افکار عمومی جهان، سازمان‌های ذی‌ربط مسؤول مانند ملل متحد سکوت اختیار کرده‌اند! متأسفانه هیأت حاکم عربستان با در
پیش گرفتن سیاست اختناق و نقض آشکار حقوق شهروندانش و نیز دخالت در کشورهای منطقه و ایجاد تفرقه در بین اقوام و مذاهب، کژراهه‌ای در پیش گرفته و با تکیه بر دلارهای نفتی دست به هر جنایتی می‌زند که ازجمله آنها قتل فجیع، خبرنگار منتقد و معتدل سعودی، جمال خاشقچی است که به گونه‌ای دهشتناک ابتدا کشته و سپس پیکرش را قطعه قطعه کردند و به افکار عمومی دنیا و سازمان‌های بین‌المللی دروغ گفتند.
ما جمعی از علما و مدرسان مدارس علوم دینی اهل سنت در جمهوری اسلامی ایران، ضمن محکوم کردن این جنایت و اعلام انزجار، همه وجدان‌های بیدار و به‌خصوص ناظران و مسؤولان سازمان ملل و در رأس آن، جنابعالی را به عنوان دبیرکل آن سازمان، به اعتراض مؤثر و اعلام محکومیت این جنایت هولناک فرا می‌خوانیم و انتظار دارد بنا به مسؤولیت مهمی که دارید از ساز و کارهای لازم برای تحقیق دقیق و مستقل درباره این جنایت اخیر و سایر موارد بهره گیرید تا مانع تکرار چنین فجایعی در آینده شویم.»
عربستان سعودی درحالی شیعیان کشورش را تحت انواع و اقسام فشارها قرار داده است که خود یکی از حامیان اصلی تفکرات تروریستی در سراسر جهان بوده و در سایه سکوت حامیان غربی‌اش به این جنایات ادامه می‌دهد. در همین راستا روز گذشته پلیس سریلانکا اعلام کرد فردی را بازداشت کرده که تحصیلکرده عربستان سعودی است و گفته می‌شود حملات تروریستی اخیر سریلانکا تحت تأثیر تفکرات وهابی او به وقوع پیوسته است‌. مقام‌های امنیتی سریلانکا روز جمعه از بازداشت یک مبلغ وهابی تحصیلکرده عربستان سعودی به ظن ارتباط با زهران هاشم، مغز متفکر حملات تروریستی دو هفته پیش این کشور خبر دادند. خبرگزاری رویترز با اشاره به این خبر نوشت این مسأله نقش فزاینده وهابیت در سریلانکا را در معرض توجه قرار داده است.
عربستان سعودی حتی به شهروندان اهل سنت خود نیز رحم نمی‌کند و بارها به‌خصوص در دوران زمامداری محمد بن سلمان شاهد شکنجه و قتل یا تبعید آنها بوده‌ایم. قتل فجیع جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول یکی از این نمونه‌ها بود که اوج توحش رژیم حاکم بر عربستان را به نمایش گذاشت.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها