اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط‌زیست که بیشتر با نام اختصاری (IUCN) شناخته می‌شود، سازمانی بین‌المللی با هدف حفاظت منابع طبیعی در سراسر کره زمین است.
کد خبر: ۱۲۰۴۶۲۴

سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران بر اساس تقسیم‌بندی‌های این اتحادیه، مناطق تحت مدیریت خود را به چهار منطقه پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، اثر طبیعی ملی و مناطق حفاظت‌شده تقسیم کرده که البته بعدها دو تعریف دیگر به تقسیمات آی.یو.سی.ان اضافه شد و سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشورمان هم بر اساس قانون برنامه ششم توسعه موظف بود در محدوده مناطق چهارگانه، بازنگری و تقسیم‌بندی‌های جدیدی تعریف کند که تاکنون این مهم اتفاق نیفتاده است.
شبه‌جزیره میانکاله که آشوراده هم جزئی از این مناطق چندگانه ارزشمند محسوب می‌شود، از سال ۱۳۴۸ به عنوان منطقه حفاظت‌شده تعیین شد و هم‌اکنون به نام‌های پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی و بعدها به ذخیره‌گاه زیست کره ارتقا یافت. ذخیره‌گاه زیست کره یکی از تقسیم‌بندی‌های مهم حفاظتی جهان است.
متاسفانه گردشگری بی‌ضابطه می‌تواند صدمه جبران‌ناپذیری به مناطق حفاظت شده ایران وارد کند؛ نگرانی‌ای که این روزها درباره منطقه حفاظت‌شده و ذخیره‌گاه زیست‌کره آشوراده بسیار زیاد است.

فرزاد علیزاده

عضو ستاد مردمی نجات آشوراده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها