پس از 7سال، طرح بالن سواری در شهر جهانی یزد هنوز درجا می‌زند

رویای بالن‌سواری در شهر جهانی

شاید اگر عشقِ در آسمان پریدن و بهره‌مندی از لذت پرواز نبود، هیچ وسیله پرنده و هواپیما و .... اختراع نمی‌شد و شاید به خاطر همین حس زیبای پریدن و لذت پرواز است که عده‌ای دل‌شان می‌خواهد فرش را از عرش ببینند و برای رسیدن به این لذت، به پروازهای تفریحی و گردشگری هوایی رو می‌آورند. و تماشای این فرش اگر جایی مثل یک کویر پررمز و راز یا شهری کویری و تاریخی مثل یزدِ باستانی باشد، طبعا لذتی متفاوت خواهد داشت. برای چشاندن همین لذت دلچسب و متفاوت به مردم بود که متولیان گردشگری یزد درصدد برآمدند با خرید چند عدد بالن و ایجاد بستر پرواز آنها در آسمان شهر جهانی یزد، یک مجموعه تفریحی - گردشگری هوایی ویژه ایجاد کنند، طرحی که با گذشت هفت سال هنوز روی سکوی نخست پرواز درجا می‌زند و بال نگشوده است.
کد خبر: ۱۲۰۴۶۲۲

از هشتم ربیع‌الاول سال 1294 یا 1877 میلادی که برای اولین بار دو بالن از جلوخان مدرسه معلم‌خانه به آسمان رفت و کل تهران از زن و مرد و پیر و جوان همه برای تماشایش یا به کوچه‌ها ریختند یا روی بام‌ها رفتند و ناصرالدین‌شاه آن را در خاطراتش به رشته تحریر درآورد، 142 سال می‌گذرد و انتظار می‌رفت در این سال‌ها بالن‌های زیادی در آسمان کشورمان به پرواز درآید و بالن‌سواری یکی از تفریحات هوایی رایج در ایران شود، حال آن‌که چنین نشد و طی چند سال اخیر فقط در مواردی معدود تورهایی از بخش خصوصی با یکی دو بالن موجود خود اقدام به اجرای این تفریح هیجان‌انگیز برای مشتریان خود در مناطقی مثل آبسرد دماوند کردند.
گردشگری هوایی زیرمجموعه گردشگری هیجان یا ماجراجویانه است؛ پرواز در ارتفاع پایین، لابه‌لای جنگل‌ها و دره‌ها، برفراز رودها و از همه مهم‌تر مشاهده فضاهای غیرقابل مشاهده و صعب‌العبور، فوق‌العاده جذاب و هیجان‌آور است که یکی از راه‌های آن بالن‌سواری است. امروزه از بالن در همه جای دنیا به عنوان یک وسیله حمل و نقل و تفریح استفاده می‌شود و گرچه وسیله‌ای پرهزینه است، اما به همان نسبت هم پردرآمد و پرطرفدار است.
البته درک این‌که این تفریح چقدر می‌تواند جذاب و مشتری‌جذب‌کن باشد و در سراسر جهان چه اقبالی متوجه آن است، برای مدیران گردشگری استان‌های مختلف و حتی سازمان میراث فرهنگی دور از تصور نیست، ضمن این‌که طبیعت زیبا و وجود جریان باد و نسیم در آسمان بسیاری از مناطق کشورمان، شرایط خوبی را برای ایجاد تفریح بالن‌سواری فراهم کرده است. برای همین هم تاکنون چند استان گام‌هایی در این زمینه برداشته‌اند که البته هنوز به نتیجه نرسیده است. از جمله این استان‌ها می‌توان به یزد و گلستان اشاره کرد.
بالن گرگانی‌ها به ِگل نشست
در استان گلستان و در شهر گرگان قرار بود سایت بالن‌سواری راه‌اندازی شود؛ سایتی که شهردار گرگان در بهمن‌ماه سال گذشته به آن اشاره کرده و گفت سرمایه‌گذار کارهای اولیه را انجام داده و مکان‌هایی برای بالن‌سواری در این شهر درنظر گرفته شده و در ایام نوروز، آغاز رسمی بالن‌سواری در شهر گرگان را خواهیم داشت؛ اتفاقی که البته شاهدش نبودیم و به نظر می‌رسد سیلاب خانمان‌برانداز فروردین که از گلستان سربرداشت، مجال راه‌اندازی‌اش را نداد.
بالن‌سواری از شهر جهانی جا ماند
و اما یزد که دومین شهر تاریخی و نخستین شهر خشتی جهان و یکی اضلاع مثلث گردشگری ایران در کنار اصفهان و شیراز است، شهر دیگری است که متولیان گردشگری آن از سال‌ها پیش در اندیشه ایجاد تفریحات هوایی در این شهر بودند.
یزد در مرکز ایران، مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است و براساس آمار در طول سه سال گذشته، حضور گردشگران خارجی در این شهر، رشد 80درصدی را تجربه کرده که همین امر نیازمند تقویت زیرساخت‌ها و تفریحات گردشگری متنوع است و از آنجا که یزد دو جاذبه کوهستان و کویر را در کنار هم دارد، می‌تواند پایلوت ظهور گردشگری هوایی با بالن‌سواری باشد.
در سال ۹۱ و پیش از ثبت‌نام یزد در فهرست شهرهای جهانی یونسکو، طرح ایجاد مجموعه گردشگری هوایی و طرح بالن‌سواری با سرمایه‌گذاری پنج میلیارد ریال توسط بخش خصوصی آغاز شد؛ طرحی که با وجود واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران و برخورداری از طرح توجیهی بعد از گذشت هفت سال هنوز فاز نخست آن هم اجرایی نشده است. فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در این باره به جام‌جم می‌گوید: «این پروژه به بخش خصوصی سپرده شده و یک زمین هم به طور رایگان به آنها واگذار شده و در حال حاضر باید خرید تجهیزات را انجام بدهند که متاسفانه نوسانات نرخ ارز روی خرید تجهیزات هم تاثیر گذاشت و انجام پروژه را به تاخیر انداخت.»
فاطمی اضافه می‌کند فرصت لازم طی سال‌های گذشته به بخش خصوصی داده شده و اگر شرکت مذکور بیش از این تاخیر کند و نتواند در زمان‌بندی اعلام‌شده، پروژه را تحویل دهد، مجبور می‌شویم زمین را پس گرفته و به سرمایه‌گذار علاقه‌مند دیگری واگذار کنیم.
طبق گفته مدیر میراث استان یزد، هنوز حتی بالنی هم خریداری نشده و باید این امر تا پایان امسال انجام شود.
فاطمی از بالن‌سواری در شهرستان تفت به عنوان یک تجربه یاد می‌کند که فقط در دوره موقت کوتاهی اجرایی شد.
وی درخصوص مکان بالن‌سواری مذکور هم می‌گوید: «پرواز قطعا روی شهر یزد اتفاق نخواهد افتاد، بلکه روی کویر کنار یزد خواهد بود، زیرا باید حریم خانه‌ها و منازل مردم رعایت شود. »
تمرکز بر دیگر تفریحات هوایی
این مسؤول اما معتقد است که تنها نباید به بالن‌سواری اندیشید چراکه ورزش‌ها و تفریحات هوایی به بالن‌سواری ختم نمی‌شود و پاراگلایدر، موتور و کایت نیز جزو ورزش‌های هوایی است و شهر یزد هم یک موقعیت بسیار بی نظیری را در این حوزه دارد، بویژه در قله مرتفع شیرکوه که در فاصله کمتر از ۵۰ متر آن کویر را داریم و کویر و کوهستان هم موقعیت خوبی را برای انواع ورزش‌های هوایی فراهم می‌کند به خصوص پاراگلایدر و کایت.
مدیر میراث فرهنگی استان یزد درعین حال یکی از دلایل وقفه افتادن در طرح ورزش‌های هوایی را دو سقوط در یکی از این ورزش‌ها عنوان می‌کند که باعث شد کمیته ورزش‌های هوایی جشنواره‌هایی را که پیش از این طی سال و هر سال دو بار در یزد برگزار می‌کرد، دیگر برگزار نکند تا زمانی که به یک اطمینان صد درصدی در حوزه امنیت ورزش‌های هوایی برسند.

بالن‌سواری اولویت سازمان میراث فرهنگی نیست

مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری سازمان میراث فرهنگی درخصوص اجرای تفریح بالن‌سواری در کشور به جام‌جم می‌گوید: «تاکنون چند طرح درباره بالن‌سواری به سازمان میراث فرهنگی رسیده، اما هنوز بررسی آنها در دست انجام است و به تایید کامل نرسیده است.» لیلا اژدری درعین حال درباره فعالیت معاونت گردشگری در زمینه‌ گردشگری هوایی به خصوص بالن‌سواری هم می‌گوید: «تا آنجا که من اطلاع دارم این نوع تفریحات فعلا در اولویت‌های معاونت گردشگری نیست، هرچند اگر طرح خوب و درخشانی به معاونت گردشگری برسد، معاونت گردشگری از آن حمایت خواهد کرد؛ ولی در حال حاضر و تا جایی که من اطلاع دارم، اولویت سازمان در این زمینه نیست و برنامه خاصی دراین خصوص مطرح و پیگیری نشده است.»

شادی کابیانی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها