پس از 10 سال، ششمین فصل این برنامه پر مخاطب دوباره روی آنتن می‌رود

هزار راه نرفته قبل از افطار

مخاطبان حتما برنامه پر مخاطبی همچون هزار راه نرفته را به یاد دارند که اوایل دهه 80 از شبکه دو پخش می‌شد. برنامه‌ای پر مخاطب که روایتگر مستندات از زندگی و تجارب مردم بود. حالا سازندگان این برنامه بعد از ده سال توقف با ایده‌های جدید سراغ ساخت فصل جدید این برنامه رفتند و فصل ششم این مجموعه را آماده پخش کردند که از روز شنبه 14 اردیبهشت روانه آنتن می‌شود. روزگار پر سرعت امروز باعث شده تا برخی زندگی‌های زناشویی و روابط میان زوجین بنا به دلایل متفاوت به بن‌بست برسد و همین اتفاق به شکل‌گیری نابهنجاری‌هایی در جامعه منجر شده است. همه این موارد دست به دست هم داد گروه خانواده شبکه دو با سکانداری ناهید‌السادات شریفی، تهیه‌کننده فصل جدید برنامه هزار راه نرفته شکل بگیرد. حال ممکن است با خود بگویید که برنامه‌هایی با محوریت طرح معضلات ازدواج، نگرش‌های منجر به طلاق و... از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود، اما سازندگان این برنامه همچون فصل‌های قبلی هزار راه نرفته تلاش کرده‌اند با بهره بردن از سبک و سیاق متفاوتی این موضوعات را در برنامه هزار راه نرفته بپردازند تا برای مخاطبان کاربردی باشد و همچون فصل‌های قبلی این برنامه بتواند روی روح و جان مخاطبان تاثیرات لازم را بگذارد، حتی باعث شود تا خانواده‌هایی که به آخر خط رسیده‌اند، کارشان به طلاق کشیده نشود و مسیر تازه‌ای را در زندگی‌شان باز کنند. محور اصلی هزار راه نرفته، خانواده است و این برنامه به صورت علمی، شفاف و مصداقی با حضور کارشناسان و استادان هیات علمی دانشگاه‌های شهید بهشتی و تهران به موضوعات مربوط به روابط والدین با نوجوانان و تاثیر آن در آینده زندگی مشترک آنها، شاخصه‌های انتخاب صحیح همسر، حل مساله و مدیریت بحران، کنترل هیجانات، مدیریت طلاق و زندگی پس از آن و... می‌پردازد.
کد خبر: ۱۲۰۴۳۸۵

خانواده‌های ته خط
به گزارش جام‌جم، آخرین فصل مجموعه «هزار راه نرفته» یعنی فصل پنجم آن سال 88 روانه آنتن شد که با اقبال مخاطبان همراه بود. گفت‌وگوی کارشناسی، آشنایی جوانان با موضوعات اصلی در انتخاب همسر، طرح مسائل مختلف توسط خانواده‌ها و بررسی هر یک از مشکلات توسط کارشناسان، پرداختن به برخی مشکلات خاص خانواده‌ها در یک پنل کارشناسی، گردهمایی افراد مختلف در زمینه یک مساله و هم اندیشی افراد با دیدگاه‌های مختلف در باب موضوعاتی چون عشق، بی‌وفایی، پشیمانی پس از طلاق و...، روابط درون خانواده به‌ویژه ارتباط با نوجوانان و تاثیر رفتارهای والدین در زندگی نوجوان، ارائه تمرین برای مرتفع کردن برخی مشکلات ارتباطی و رفتاری، طرح و بررسی مسائل مختلف با بازخوانی داستان و نامه زندگی افراد و... از جمله بخش‌های این برنامه است.
این برنامه با دارا بودن بخش‌هایی نوین از چند گروه شرکت‌کننده در برنامه بهره می‌برد. دسته اول خانواده‌هایی هستند که دچار اختلاف شده و تصمیم قاطع بر جدایی دارند. بخش دوم خانواده‌هایی که دچار اختلاف شده، به دادگاه مراجعه کرده، مشاوره گرفته و تصمیم به ادامه زندگی مشترک گرفته‌اند و سومین دسته نیز شامل خانواده‌هایی می‌شود که دچار اختلاف شده‌اند، اما خودشان قبل از مراجعه به دادگاه از طریق مشاوره گرفتن، هم اندیشی با یکدیگر و... مشکلات شان را برطرف کرده‌اند.
خانواده‌های موفق
همچنین خانواده‌های موفق و توانمندی که با هم‌اندیشی و ارتباط موثر مسائل خود را حل کرده نیز در این برنامه حضور خواهند داشت و راهکارهای خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.
فرشته موتابی، لادن فتی، شهریار شهیدی، محمد‌علی مظاهری، منصوره‌سادات صادقی، رضا رستمی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد‌حسن سعیدی، لیلا عزیزی، جمال شمس، علی صاحبی و... از جمله کارشناسان و مشاوران این برنامه‌اند. هزار راه نرفته کاری از گروه خانواده شبکه دو به تهیه‌کنندگی ناهید‌سادات شریفی است که در صد قسمت تهیه شده و از شنبه تا چهارشنبه ساعت 19 و 30 دقیقه روانه آنتن می‌شود.
تجارب تلخ و شیرین
معصومه آشتیانی‌زاد، مدیر گروه خانواده شبکه دو درباره تولید فصل جدید این برنامه به جام‌جم توضیح داد: «هزار راه نرفته، یکی از برنامه‌های قدیمی و مطرح رسانه ملی و شبکه دو است که در پنج فصل قبلی برنامه به نوعی برند برنامه‌های ترکیبی محسوب می‌شود. » فصل جدید هزار راه نرفته متفاوت است. البته سازندگان هزار راه نرفته، شاکله اصلی برنامه در فصل‌های قبلی را حفظ کردند، ولی تغییرات عمده روی ساختار داده‌اند تا مخاطبان علاقه‌مند به تماشای برنامه باشند و هنگام تماشا و بعد از تمام شدن روی موضوعات طرح شده تامل کنند.
وی ادامه داد: «در فصل جدید برنامه هزار راه نرفته بخش‌های جدید اضافه شده که حتما مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. ما در این فصل از برنامه علاوه بر پرداخت به مسائل قبل و بعد از ازدواج و مشکلاتی که در مسیر زندگی زوجین اتفاق می‌افتد، به موضوع دیگری هم توجه کرده‌ایم و این‌که به رابطه میان والدین و فرزندان هم می‌پردازیم که چه تاثیرات زیادی در انتخاب زوج برای فرزندان‌شان دارد. »
این مدیر گروه گفت: «در بخشی از این برنامه زوجین از تجارب خوب و شیرین و گاه تلخ‌شان حرف می‌زنند که شنیدن چنین تجاربی برای مخاطبان برنامه، کاربردی و آموزشی است، چون متوجه می‌شوند فقط خودشان مشکل ندارند و بقیه هم از این قاعده مستثنا نیستند، اما می‌توان از راهکارهایی استفاده کرد تا اشتباهات اصلاح شود.»
پخش برنامه تا فصل پاییز
آشتیانی‌زاد در پاسخ به این که چرا این برنامه پر مخاطب ده سال تولید نشد، توضیح داد: «راستش این‌طور نیست که ده سال متوقف شد، چون پنج سال است که به دنبال ساخت این برنامه هستیم، اما همان‌طور که اطلاع دارید مشکلات مالی سازمان صدا و سیما کم نیست و به لحاظ بودجه مشکلاتی داشتیم، حتی زمانی که من در شبکه یک مسؤولیت داشتم از خانم شریفی برای تهیه این برنامه دعوت کردم و با هم صحبت داشتیم، اما نتوانستیم حامی مالی پیدا کنیم. »
وی عنوان کرد:« البته نمی‌خواستیم هر مشارکتی را بپذیریم تا به چنین برنامه‌ای لطمه وارد شود. در واقع به دنبال حامی مالی‌ای بودیم که ذات آن مرکز و نهاد با موضوعات برنامه اعم از تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از طلاق همخوانی داشته باشد. پخش این برنامه فقط در ماه رمضان نیست و تا پاییز ادامه دارد.»
این مدیر گروه درباره این‌که چرا ساعت پخش مناسب در نظر گرفته نشده تا مخاطبان بیشتری این برنامه را ببینند، گفت:« جدول پخش دست ما نیست، اما ساعت 19 و 30 دقیقه در ماه رمضان، ساعت خوبی است و برنامه دیده می‌شود. ضمن این‌که برنامه بازپخش هم دارد و مخاطبانی که در ساعت اصلی بیننده این برنامه نبودند، می‌توانند بازپخش آن را تماشا کنند.»
دامن زدن شبکه‌های مجازی به ترس‌های ازدواج
ناهیدسادات شریفی، تهیه‌کننده برنامه درباره تولید این برنامه به جام‌جم گفت: «هزار راه نرفته به مسائل مبتلا به ازدواج می‌پردازد. تعدادی از بزرگ‌ترها معتقد هستند که میل به ازدواج در جوانان کم شده است. در حالی که این‌طور نیست میل و دغدغه به ازدواج کم نیست و کم هم نشده است. اتفاقا جوانان میل به ازدواج دارند، اما شرایط مهیا نیست. »
وی ادامه داد: «به عنوان مثال ترس‌هایی امروز برای ازدواج وجود دارد و جوانان نگران ارتباطات بعد از ازدواج هستند یا شرایط اقتصادی مناسب نیست. از سوی دیگر شبکه‌های مجازی به چنین ترس‌هایی دامن زده است. به همین دلیل ما در برنامه هزار راه نرفته به مسائل ازدواج می‌پردازیم. این تهیه‌کننده با اشاره به این‌که در این برنامه به هیچ وجه بازسازی نشده است، گفت: در بخشی از این برنامه زوجین حضور دارند و اتفاقات زندگی‌‌شان را مستند تعریف می‌کنند. مخاطبان در این برنامه قصه مشکلات مردم را از زبان خودشان، مستند و بدون هیچ نوع دخل و تصرف در مبانی ذهنی آنان می‌شنوند. همین ویژگی منحصر به فرد هزار راه نرفته است که باعث شده مردم به آن اعتماد داشته و سخاوتمندانه موضوعاتشان را مقابل دوربین برنامه بیان کنند.»
گپ‌های علمی و دوستانه
شریفی عنوان کرد: «این وجه تمایز برنامه هزار راه نرفته باعث شده تا مردم خیلی راحت در برنامه درد دل کنند. همچنین ما در فصل جدید مجری نداریم و زوجین کنار هم می‌نشینند و درباره دوران تلخ و شیرین زندگی‌شان صحبت می‌کنند. دو سوم از فضای برنامه امیدبخش و حرف‌های شادی بخش است. زوجین می‌گویند چطور خودشان با حرف زدن یا با کمک مشاور مشکلات‌شان را حل کردند و الان زندگی صمیمانه‌ای کنار هم دارند. البته منظورم این نیست که یک‌سوم دیگر برنامه، نا‌امیدی است، بلکه زوجین مشکلات‌شان را طرح می‌کنند تا با کمک کارشناسان به راه‌حل برسند. در مجموع فضای برنامه دلنشین است.»
شریفی ادامه داد: «کارشناسان برنامه هم بدون مجری مباحث را طرح و راه‌حل ارائه می‌دهند. کارشناسان با یکدیگر گپ‌های علمی و دوستانه و مرتبط با موضوعات در برنامه دارند و از نمونه‌های واقعی صحبت می‌کنند و راهکار ارائه می‌دهند. »
وی در پاسخ به این سؤال که چطور بدون مجری، صحبت‌های زوجین سر و شکل درستی دارد، توضیح داد: «وقتی شما اصول برنامه‌سازی را بدانید و مخاطب را بشناسید، می‌دانید چگونه برخورد کنید. به هر حال ما در صحبت‌هایی که با اطرافیان داریم، همیشه از یک نقطه شروع می‌کنیم و به نقطه پایانی می‌رسیم، بدون این‌که کسی ما را هدایت کند. در این برنامه هم زوجین خاطرات‌شان را از بخشی شروع می‌کنند و به یک نقطه درست می‌رسند. پس گپ و گفت‌های افراد غیررسانه‌ای هم سر و شکل درست دارد. تلاش می‌کنیم با این برنامه قدمی در راستای بهبود مسائل مبتلا به ازدواج برداریم و آموزش لازم را به خانواده‌ها بدهیم. ضمن این‌که هیچ‌کدام از قسمت‌های برنامه شبیه قسمت قبلی‌اش نیست و تلاش می‌کنیم همراه با هم به راه حل‌های اصولی برای زندگی برسیم.»

برگ جدید برنامه هزار راه نرفته

مدیر گروه خانواده شبکه دو در بخشی از صحبت‌هایش اشاره کرد که برنامه هزار راه نرفته برگ جدیدی رو می‌کند تا هم برای مخاطبان به لحاظ ساختاری جذاب باشد و هم این‌که تماشای این برنامه برای زندگی‌شان کاربردی باشد و با راه‌حل‌های درست و اصولی برای ادامه مسیر زندگی‌شان آشنا شوند. آشتیانی‌زاد معتقد است رویکرد برنامه ایجابی بوده و قرار است به مردم گوشزد کند که می‌توانند با فکر کردن به راه‌های جدید، زندگی‌شان را از نو بسازند. همچنین در این برنامه از کسانی دعوت می‌شود که تجربه‌های خوب در حفظ زندگی‌شان داشته و بر مشکلات‌شان فائق آمده‌اند و آن را با مردم در میان می‌گذارند.
وی ادامه داد: در این برنامه از کارشناسان خبره بهره برده شده تا راهکارهای درست برای ادامه مسیر زندگی زوجین ارائه شود. البته ما در این برنامه فقط به مسائل بعد از ازدواج نمی‌پردازیم، بلکه مسائل قبل از ازدواج که شامل معیارهای زندگی مشترک است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها