عضو هیات مدیره انجمن گفتاردرمان گفت: اختلال بلع به علت بیماری‌های مختلفی همچون سکته‌های مغزی، پارکینسون، ضربه‌های مغزی و نخاعی، ام‌اس، آلزایمر و سرطان‌های سر و گردن ایجاد می‌شود. علاوه بر این بیماری‌ها، سالمندی نیز به علت تغییرات فیزیولوژیک و ساختاری، تغییراتی را در این عملکرد حیاتی به وجود می‌آورد و به بروز اختلال بلع در این افراد منجر می‌شود.
کد خبر: ۱۲۰۳۳۸۶

جلال بختیاری با تاکید بر این که براساس تمام راهنماهای بالینی؛ ارزیابی، تشخیص و درمان اختلال بلع دهانی و حلقی به‌عهده متخصصان گفتار درمانی است، افزود: در صورتی که عملکرد بلع دچار اختلال و تغییر شود به بروز سوءتغذیه، کم آبی بدن، عفونت ریه ناشی از آسپیراسیون و در مواردی حتی مرگ یا تغییر در کیفیت زندگی فرد منجر می‌شود.
وی تاکید کرد: علائم اختلال بلع معمولاً شامل سرفه‌های‌های مکرر حین غذا‌خوردن یا بعد از غذا خوردن، احساس گیر کردن غذا در گلو و احساس خفگی، باقی ماندن غذا در حفره دهان، بالا رفتن دمای بدن و احساس گر گرفتگی بعد از غذا خوردن، عفونت‌های مکرر ریه و اجتناب از خوردن برخی مواد خاص مانند گوشت، مغزهای آجیل و...، است.
وی بیان کرد: مطالعات مختلف نشان داده شیوع اختلال بلع در جمعیت سالمندان شایع‌تر از بقیه گروه‌های سنی است. به‌طوری‌که شیوع اختلال بلع در افراد بالای ۵۰ سال ۲۵ درصد گزارش شده و در سالمندانی که در بخش‌های مختلف پزشکی بستری هستند، حدود ۳۰ درصد است.
همچنین بیش از ۵۵ درصد بیماران سکته مغزی دچار درجاتی از اختلال بلع هستند، همچنین این اختلال در بیماری پارکینسون بیش از ۵۰‌درصد گزارش شده است و حدود ۳۵ درصد بیماران ام‌اس از این اختلال رنج می‌برند.
وی با اشاره به مراحل درمان این مشکل توضیح داد: گفتار‌درمان‌ها بعد از ارزیابی‌های بالینی و ابزاری، شدت و نوع مشکل بیمار را تشخیص داده و بر اساس نتایج معاینات و ارزیابی‌ها، روش‌های درمانی و توانبخشی مختلفی را برای بیماران به کار می‌برند که در سال‌های اخیر هم با پیشرفت فناوری، روش‌های مختلفی علاوه بر تمرینات توانبخشی بلع مانند تحریکات الکتریکی عضلات درگیر در بلع یا تحریکات الکتریکی نواحی مغزی درگیر در بلع برای کمک به این گروه از بیماران به کار می‌رود./ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها