با فرض ارزشمند بودن #تلگرام برای دشمن و اهمیت دسترسی و مدیریت داده و قدرت تحریک اجتماعی، چرا باید دسترسی بخش قابل توجهی از مردم ایران به تلگرام که تاکنون از طریق پوسته‌ها بود، قطع شود؟
کد خبر: ۱۲۰۳۲۷۵

بخش زیادی از مردم امکان استفاده از وی‌پی‌ان را ندارند و عملا بر اساس تجربه‌های قبلی، بیش از نیمی از کاربران پوسته‌ها، دسترسی نخواهند داشت. پس دلیل اتفاق اخیر چیست؟ به نظر می‌رسد قطع دسترسی و اشراف حداقلی فعلی را در چند حالت می‌توان تحلیل کرد:
• پیشرفت پروژه تلگرام و امکان معرفی نسخه بدون امکان قطع دسترسی و غیرقابل اشراف ۲. معرفی پیام‌رسان جدید با قابلیت‌های نو و کارایی بالا و آغاز روند کوچ کاربران ۳. اشتباه محاسباتی دشمن ۴. بروز اختلاف میان طرف داخلی و طرف خارجی ۵. برنامه‌ریزی برای تقویت اقدامات نیمه‌سخت.
• موارد دوم، سوم و چهارم اتفاق کم‌مخاطره‌تری نسبت به شرایط فعلی هستند و برآیند نهایی آنها می‌تواند به نفع مصالح ملی باشند. اما باید روی مورد اول و پنجم تأمل جدی کرد. برآورد دقیق از مدل فکری دشمن و مسیر انتخاب‌شده از سوی او اهمیت جدی دارد.
• سال۹۷ دشمن تلاش کرد با فشار اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای و با چاشنی اقدامات محدود نیمه‌سخت، خیزش فراگیر اجتماعی ایجاد شود که نشد. براساس برخی مؤلفه‌ها ممکن است دشمن اکنون به دنبال تقویت حرکت‌های نیمه‌سخت با نتیجه سریع باشد و روی اقدامات آشکار با محوریت شبکه همکار خود تمرکز کند.

یاسر جلالی

کارشناس رسانه و فعال فضای مجازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها