امروز عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به عربستان سفر می‌کند تا با مقامات این کشور دیدار داشته باشد. عبدالمهدی به‌تازگی از ایران دیدار کرده و بر حمایت از ایران به‌ویژه در برابر مشکلات ناشی از سیل و تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا تاکید ورزیده بود. برکسی پوشیده نیست که بین عربستان و ایران درخاک عراق رقابت شدیدی وجود دارد و از مدت‌ها پیش سعودی‌ها تلاش می‌کنند خود را به عراق نزدیک کرده و به تعبیری روشن‌تر عراق را از ایران دورتر سازند. سفر نخست‌وزیر عراق پس از ایران در این رابطه اهمیت خاصی خواهد داشت.
کد خبر: ۱۲۰۱۵۴۲

به گزارش مهر، طبق اعلام رسانه‌های عربی، این سفر به دعوت رسمی مقامات ریاض انجام می‌شود. ظاهرا قرار است یک هیأت بلندپایه عراقی به ریاست عادل عبدالمهدی به عربستان سفر کنند. در برنامه این سفر گفته شده که طرفین تمایل دارند برخی توافقنامه‌ها میان دو کشور در زمینه‌های مختلف را امضا کنند. به گفته مقامات عراقی این سفر در چارچوب سیاست خارجی بغداد و تبعیت از اصلِ «تعامل سازنده» صورت می‌گیرد. دولت عبدالمهدی از زمان به دست گرفتن زمام امور در عراق از حدود هفت ماه پیش تاکنون همواره اعلام کرده که به اصل تعامل سازنده با تمامی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پایبند خواهد بود.
این سفر اما در شرایطی صورت می‌گیرد که طرف‌های منطقه‌ای از جمله عربستان سعودی از دولت بغداد انتظار دارند برای افزایش و گسترش روابط و مناسبات خود با کشورهای عربی، سطح و میزان روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهد؛ مطالبه و انتظاری که تاکنون هرگز از سوی دولت بغداد مورد پذیرش واقع نشد.
به گفته ناظران هم‌اکنون نیز عبدالمهدی بعد از سفر به ایران با این اقدام خود می‌خواهد این پیام را به سران کشورهای عربی مخابره کند که هرچند بغداد سیاست تعامل سازنده با تمامی کشورهای عربی را در پیش گرفته است، اما به هیچ وجه نمی‌خواهد مناسباتش با تهران را قربانی مراودات با سران عرب کند. این مسأله به آن معناست که عراق استراتژی ایجاد توازن در روابط و مناسبات خود با کشورهای خارجی در عرصه سیاست خارجی را در پیش گرفته است؛ به گونه‌ای که به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد تقویت روابط خود با بغداد را مشروط به کاهش یا افزایش سطح روابط آن با
دیگری کند.
با این وجود نباید از اهرم‌های عربستان برای گسترش نفوذ در عراق غافل شد؛ چراکه عراق از منظر سعودی‌ها در منظومه امنیت قومی و عربی عربستان قرار دارد. دریک اظهار نظر داوود الجمیلی، رئیس اتاق بازرگانی و تجارت ملی عراق در گفت‌وگو با نشریه میدل‌ایست در خصوص اقدامات اخیر سعودی‌ها گفته بود هدف عربستانی‌ها تصرف کشور عراق است و آنها می‌خواهند با فروش کالاهای خود به عراق، این کشور را صاحب شوند.
بهره‌گیری از مؤلفه‌های اقتصادی و کمک مالی به عراق در مناطق سنی‌نشین این کشور و همچنین انجام اقدامات عمرانی در نهایت به گشایش روابط دیپلماتیک سعودی‌ها با بغداد در سال ۲۰۱۵ و باز شدن مرزهای دو کشور به روی هم و انجام پروازهای متعدد از مرزهای هوایی یکدیگر منجر شد. عربستان تلاش می‌کند تا نفوذ خود را از طریق همکاری با دیگر بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای گسترش داده و در مقابل محور مقاومت موازنه‌سازی کند. سرمایه‌گذاری در بصره و اجرای طرح‌های پتروشیمی در این شهر، احیای زمین‌های بدون کشت مناطق مرزی با آب‌های زیرزمینی و ایجاد زمین‌های زراعی و راه‌اندازی لوله‌های نفت عراق به دریای سرخ و ساخت شهر ورزشی در عراق از جمله فعالیت‌های عربستان در عراق در حوزه اقتصادی و عمرانی است که باید اهداف بلندمدت آنها را در نظر داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها