فوتبال یک‌سال دیگر توانست با تمام جذابیت و هیجانش، لحظات و روزهای نابی را برای فوتبالدوستان در سراسر دنیا رقم بزند. برای بعضی‌ها لحظات شادی را به‌وجود آورد تا برای مدتی به واسطه آن مشکلات و غصه‌های روزمره را فراموش کرده و برای بعضی هم روی دیگرش را نشان داد تا ثابت کند زندگی با پیروزی و شکست معنا پیدا می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین اتفاقات فوتبالی ایران و جهان به‌طور خلاصه اشاره می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۸۱۹۳

دبل پرسپولیس در قهرمانی
در اولین ماه امسال برانکو و شاگردانش توانستند برای دومین سال پیاپی پرسپولیس را به عنوان قهرمان لیگ برتر معرفی کنند تا عدد قهرمانی قرمزهای پایتخت به چهار برسد.
این تیم با پیروزی یک بر صفر مقابل پدیده در مشهد و در هفته بیست و هفتم توانست سه هفته زودتر قهرمانی خود را مسجل کند. زننده گل قهرمانی قرمزها وحید امیری بود که در پایان لیگ هفدهم و بعد از بازی‌های جام جهانی عازم لیگ ترکیه شد.
یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردهای تیم برانکو در سالی که گذشت، رسیدن به فینال آسیا با وجود محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالاتی بود. این تیم گرچه در فینال مقابل کاشیما شکست خورد، اما عملکردش تحسین بسیاری را به همراه داشت.
هفتمین قهرمانی استقلال در حذفی
استقلال با شفر توانست روند مثبت شروع شده در تیمش را به بهترین نحو به پایان برساند. استقلالی‌ها در فینال جام حذفی در نیمه اردیبهشت در خرمشهر به مصاف خونه به خونه بابل رفتند و مامه تیام، ستاره آن روزهای این تیم توانست تک گل بازی را به ثمر برساند. به این ترتیب، تعداد قهرمانی استقلال در جام حذفی به عدد هفت رسید تا فاصله‌اش را با سایر رقبا بیشتر از همیشه کند.
هت‌تریک رئال در لیگ قهرمانان
در کمتر از یک ماه مانده به آغاز جام جهانی روسیه، رئال‌مادرید توانست دست به خلق رکوردی بزند که احتمالا تا سال‌ها دست‌نخورده باقی می‌ماند. شاگردان زیدان توانستند در بازی فینال با نتیجه 3 بر یک تیم یورگن کلوپ را شکست داده تا علاوه بر هت‌تریک در قهرمانی این بازی‌ها، تعداد قهرمانی‌های خود را به عدد 13 برسانند.
البته بعد از این قهرمانی، خبرهای خوبی برای رئالی‌ها اعلام نشد. زیدان چند روز بعد از سمت مربیگری این تیم کناره‌گیری کرد و چند ماه بعد هم کریس رونالدو بعد از 9 سال حضور در این تیم عازم یوونتوس شد.
عملکرد عالی تیم ملی در جام‌جهانی
تیم ملی فوتبال ایران توانست در جام جهانی روسیه بهترین عملکرد خود در تاریخ این بازی‌ها را به نمایش بگذارد. شاگردان کی‌روش در گروه خود فقط به اسپانیا باختند و پیروزی مقابل اسپانیا و تساوی مقابل پرتغال موجب شد تا با کسب چهار امتیاز یکی از بهترین عملکردها را هم بین تیم‌های آسیایی در روسیه داشته باشد.
دومین قهرمانی خروس‌ها در جام جهانی
تیم ملی فرانسه با هدایت دیدیه دشان از همان ابتدای جام جهانی نشان داد که مشخصات یک قهرمان را دارد. تیم یکدست و جوان دشان یکی پس از دیگری توانست رقبایی همچون آرژانتین و بلژیک را شکست داده و در فینال با تیم سختکوش کرواسی رو‌به‌‌رو شود.
درخشش بازیکنانی همچون امباپه و پل پوگبا در بازی فینال، نتیجه 4 بر 2 را برای خروس‌ها رقم زد تا بعد از 20 سال فرانسوی‌ها برای بار دوم به قهرمانی در جام جهانی برسند.
پایان 8 سال فعالیت کی‌روش
بی‌شک یکی از مهم‌ترین اتفاقات فوتبالی ایران در یک سال گذشته، مربوط به عملکرد تیم ملی در جام ملت‌های امارات بود. این تیم که با قدرت رقبایش را شکست داده بود، در نیمه‌نهایی مقابل ژاپن با نتیجه 3 بر صفر شکست خورد تا حسرت‌مان برای قهرمانی در این جام بیشتر شود. مهم‌ترین اتفاق این بود که کارلوس کی‌روش بعد از حذف ایران از این رقابت‌ها، بعد از هشت سال حضور در ایران رسما از تیم ملی خداحافظی کرد و بعد از چند هفته نیز به عنوان سرمربی جدید کلمبیا معرفی شد.
شگفتی قطر در امارات
وقتی قبل از شروع جام ملت‌های آسیا، ژاوی اعلام کرد تیم ملی قطر به قهرمانی در این بازی‌ها می‌رسد، کمتر کسی تصور می‌کرد این پیش‌بینی در کمتر از یک ماه به واقعیت برسد. شاگردان فیلیکس سانچس اسپانیایی برای رسیدن به اولین قهرمانی خود در آسیا تیم‌هایی همچون عربستان، قطر، کره‌جنوبی و امارات میزبان را از پیش رو برداشتند و در بازی فینال هم با نتیجه 3 بر یک ژاپن را شکست دادند تا ثابت کنند برنامه‌ریزی هنوز حرف اول را در همه چیز می‌زند.
همه چیز به کام مودریچ
لوکا مودریچ را باید چهره سال فوتبالی جهان دانست. تیم ملی کرواسی در حالی به مقام دومی در جام‌جهانی رسید که نقش مودریچ در رسیدن کروات‌ها به این مقام بسیار پررنگ بود. به همین دلیل هم در پایان این جام به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد. البته این پایان افتخارات این هافبک کروات نبود. او در ادامه توانست عنوان بهترین بازیکن سال اروپا و توپ طلا را به خود اختصاص دهد و به اولین بازیکنی تبدیل شود که در یک‌سال به این سه افتخار مهم رسیده است.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها