نسخه

مصرف غذاهای پرکالری در نوروز و چاقی

سال گذشته در چنین روزهایی چند مطلب نوشتم: در مورد کالری زیاد مواد غذایی که در فرهنگ ما در روزهای نوروز مصرف می‌شوند. این فرهنگ در سال‌های دور که میزان کالری دریافتی همیشه از میزان مصرف کمتر بود جایگاه مناسب داشت.
کد خبر: ۱۱۹۷۸۰۲

به بیان دیگر وجود شیرینی، شکلات و آجیل بر سر سفره برای مهمانانی که هر روز ساعت‌ها ورزش می‌کردند ـ به‌عنوان مثال بیل می‌زدند، همراه گوسفندان کوه‌پیمایی می‌کردند، در کارگاه آهنگری پتک بر سندان می‌کوفتند یا خانم‌هایی که چند بار فاصله یک کیلومتری تا چشمه را با بار سنگین لباس می‌رفتند و در جوی کنار چشمه لباس می‌شستند ـ برای این آدم‌ها چنین سفره‌ای، چقدر دلنشین و خیال‌انگیز بود. امروز آیا چنین است؟ چند درصد مردم به چنین کارهایی مشغولند؟ و آیا خوردن تنقلات پر کالری موجب سلامتی‌مان می‌گردد یا موجب بیماری متابولیک؟
چندین ماده غذایی بسیار پر کالری در روزهای عید به وفور مصرف می‌شوند. اولین و بدترین آنها شیرینی است. شیرینی خشک عمدتا کربوهیدرات است و شیرینی‌تر مخلوط کربوهیدرات و چربی. خوردن سه چهار عدد شیرینی در روز هم حدود ۶۰۰ کیلوکالری به سبد کالری‌مان می‌افزاید. آجیل هم در زمره تنقلات بسیار پر کالری است: اگر مخلوط آجیل را در نظر بگیریم مشخص است که مصرف یک پیاله کوچک از آن هر روز حدود ۷۰۰ کیلو کالری به سبد تغذیه اضافه می‌کند. اضافه کنید به اینها میزان غذاهای سفره را که در روزهای عید بیشتر و چرب‌تر است. با یک حساب ساده بیشتر افراد حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلوکالری در مدت کوتاهی اضافه می‌خورند؛ این یعنی ۶ تا ۸ کیلوگرم اضافه وزن.
در طول سال افراد زیادی هستند که با رژیم و ورزش شروع به کاهش وزن کرده‌اند. برای خیلی‌ها که با چندین کیلوگرم کاهش وزن به تناسب اندام رسیده‌اند، متابولیسم به شدت آمادگی برای افزایش وزن دارد. اگر این افراد اشتباه کنند و این لیست تنقلات و غذاها را در روزهای تعطیل مصرف کنند دوباره چند کیلوگرم چاق می‌شوند.
بیایید به این موضوع فکر کنیم که: آیا بهتر نیست در روزهای تعطیل پیش‌رو به جای مصرف کالری بیشتر به ورزش بپردازیم و سرحال‌تر و قبراق‌تر از همیشه از تعطیلات لذت ببریم؟

دکتر رضا کریمی

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها