اولین بار در جهان، تئوری‌های جدی در مورد رابطه جنسی و تمایلات جنسی از نظریه فروید آغاز شد. فروید، منشأ فعالیت‌های روانی انسان را تمایل جنسی معرفی می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۷۷۷۷

به اعتقاد فروید، «انگیزش اساسی رفتار انسان، ماهیت جنسی دارد.» به عبارت دیگر، انسان موجودی لذت‌طلب است و از سوی دیگر، محدودیت‌های عرف حاکم بر جوامع، مانعی بر سر راه میل لذت‌طلبی انسان است. فروید، روش‌هایی را شرح می‌دهد که انسان بتواند با بهره‌گیری از آنها، میان غریزه جنسی و محدودیت‌های اجتماعی خودش، سازش خاصی را ایجاد کند.
فروید به مسائل جنسی انسان‌ها بسیار اهمیت داده و معتقد است ارضاء شدن غرایز جنسی در انسان، مانع بروز بسیاری از مشکلات می‌شود یا راه‌حلی است برای بسیاری از موضوعات زندگی...
فردریک کریک، روان‌شناس برجسته اتریشی هم از عواقب خطرناک ناکامی جنسی سخن گفت، اما در اینجا به جای داشتن یک راه قانونی و اجتماعی و جلوگیری از ناکامی جنسی؛ آزادی جنسی را پیشنهاد کرد.
او ریشه تمام ناکامی‌ها و بیماری‌ها را در مسائل جنسی دنبال کرد.
از اواسط سال‌های 1975 میلادی به این سو سینمای هالیوود پی به جذابیت‌های جنسی زنان در فروش بیشتر برای جذب گیشه شد.
اگر روزگاری در دهه 40 میلادی تهیه‌کنندگان هالیوودی به خاطر جذابیت تیپیک و مردانه همفری بوگارت در فیلم ستایش شده کازابلانکا میلیون‌ها دلار سود سرشار به جیبشان می‌رفت، نسل هوی متال جوان در آمریکا که بزرگ‌ترین استعمال‌کننده ماری‌جوانا در جهان بودند در دهه 70 با دیدن اوا گاردنر، ناتالی وود، سوفیا لورن و از همه مهم‌تر الیزابت تیلور بود که تماشاگران یانکی را روانه سینماها می‌کرد.
از اوایل دهه 90 صنعت سینمای هالیوود در تحقق اندیشه‌های فروید گام‌های عملی را برداشت و برای اولین بار تماشاگرانی که به سینما می‌رفتند در کنار خانواده‌های خود شاهد پخش صحنه‌های غیراخلاقی پورن‌گونه بودند.
در سال‌های اخیر اما این رویه در صنعت سریال‌سازی آمریکا به‌شدت افزایش پیدا کرده که نمود عینی آن در اسپارتاکوس و بازی تاج‌و‌تخت به‌خوبی دیده می‌شود.
بسیاری از خانواده‌های غربی از بروز چنین پدیده‌ای به‌شدت ناراضی هستند، چرا که دیدن چنین سریال‌هایی به همراه همسر و فرزندان عملا کانون حیا و پاکی خانواده را از بین می‌برد.
در اسفند ۱۳۹۱، کانال انگلیسی شبکه آی‌فیلم با شعار «یک تجربه جدید خانوادگی» فعالیت خود را آغاز کرد. هدف از تاسیس شبکه
‌آی فیلم انگلیسی جذب خانواده‌های پایبند به اخلاقیات در غرب بود که خواهان سپری کردن ایام فراغتی پاک و شرافتمندانه در کنار یکدیگر بودند.
دوبله سریال‌هایی چون یوسف پیامبر و مردان آنجلس به زبان انگلیسی در کنار ساخت سریال‌های تولیدی شبکه‌آی فیلم بستر مناسبی برای جذب مخاطب حداکثری بود؛ مخاطبی که در غرب برای دیدن سریال‌های نمایشی مجبور به دیدن صحنه‌های به‌شدت خشن، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و از همه فضاحت‌بارتر مشاهده صحنه‌های زننده بودند، شبکه‌ آی‌فیلم انگلیسی‌زبان را پناهگاهی برای حفظ حریم خانوادگی به حساب آوردند و از این رو، این کارکرد را می‌توان یکی از مهم‌ترین کارکردهای آی‌فیلم انگلیسی دانست.

عماد رضایی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها