بارها از پرتاب ترقه و سنگ آسیب دیدیم، بارها با انداختن نور لیزر به چشم ستاره‌های حریف و از جمله ژاوی، جایگاه فرهنگی فوتبال کشورمان را به مخاطره انداخته‌ایم و همه اینها موجب شد به خودمان خرده بگیریم که این چه رفتاری است که در ورزشگاه‌ها به سنت و رسم نامبارک ما تبدیل شده است؛ اما این میزبانی آخرمان همه لب‌های منتقد را دوخت. با آن‌که نماینده کشورمان در زمین خود ناکام ماند و جام را به حریف داد؛ اما هواداران پرسپولیس متمدنانه با حریف برخورد کردند و در حضور نمایندگان جهانی فوتبال (از رئیس فیفا گرفته تا رئیسAFC ) آبروداری کردند.
کد خبر: ۱۱۹۷۳۴۲

می‌دانیم هنوز تا استانداردهای بین‌المللی فاصله داریم؛ اما نشان دادیم زمینه‌‌های لازم برای کسب این استانداردها را داریم و روزی به آن هم می‌رسیم. اینها را به این دلیل می‌گوییم که فینالی دیگر در منطقه‌ای دور از فوتبال ایران را به چشم دیدیم. آن هم فینال لیگ باشگاهی درون قاره‌ای بود و آن بازی هم اتفاقا دیدار برگشت. وقتی هواداران ریورپلاته ملاحظه این را نکردند که اینفانتینو مهمانشان شده و دوربین‌ها همه چیز را ضبط می‌‌کنند. اتوبوس تیم حریف با سنگ‌های درشت مچاله شد تا پای بازیکنان بوکا به بیمارستان کشیده شود.
اینها را نمی‌گوییم که الگوی بعضی هواداران تندروی ما شود. اینها را نمی‌گوییم که آنها عادت کنند به این آشوب‌های منزجرکننده. ما در بعد فنی، سال‌ها از فوتبال آمریکای لاتین عقب هستیم؛ اما می‌توانیم در ابعاد دیگرش متمایز باشیم و باید این‌گونه باشیم. اتفاقاتی که در بوئنوس‌آیرس افتاد اگرچه به دلیل همشهری بودن دو غول آرژانتینی شاید از نظر آنها توجیه‌پذیر باشد؛ اما آبرو و اعتبار فوتبال آرژانتین را نشانه رفت. هواداران فوتبال در ایران نیز پیش از هر اقدامی باید نگران اعتبار فوتبال کشورشان باشند. اتفاقات فینال لیبرتادورس، همان درسی است که به تعبیر لقمان باید بیاموزیم.
فضای ملتهب سکوها در بازی دیروز و شعارهای زشتی که رد و بدل شد نشان داد هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. بازی دیروز را چند عامل کُشت که فضای ملتهب سکوها در میان این عوامل دیده می‌شد.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها