جام خوراک

بایدها و نبایدهای غذایی طی درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها

فصل سرماخوردگی‌ است و همه ما کم‌وبیش با خطر ابتلا به این بیماری ساده اما پردردسر مواجهیم. زمانی که در حال مداوا با داروهای تجویزشده توسط پزشک هستید، یکی از نکات مهمی که باید مدنظر قرار گیرد، امکان تداخلات غذا یا نوشیدنی‌های مصرفی با این داروهاست تا اثربخشی آنها کاهش نیابد. غذاها از سه روش می‌توانند با داروها مداخله ایجاد کنند:
کد خبر: ۱۱۹۷۰۹۳


1)جلوگیری از جذب دارو 2) کند شدن سرعت جذب دارو 3) تغییر در نحوه تجزیه دارو در بدن. برخی از انواع غذاهایی که نباید با آنتی‌بیوتیک‌ها مصرف شوند عبارتند از:
غذاهای اسیدی و ترش: از قبیل نوشیدنی‌های کربناته، آب مرکبات و محصولات بر پایه گوجه‌فرنگی نظیر سس کچاپ، و نیز شکلات که توانایی بدن برای جذب دارو را کاهش می‌دهد. یکی از بدترین مرکباتی که با اغلب آنتی‌بیوتیک‌ها و حتی داروهای دیگر تداخل ایجاد می‌کند گریپ فروت و محصولات بر پایه آن است.
لبنیات: بجز ماست سایر لبنیات به دلیل وجود کلسیم، جذب آنتی‌بیوتیک‌ها را متوقف می‌کند. مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی آهن نیز اثر مشابهی دارد. بنابراین اگر غذاهای حاوی مقادیر زیادی آهن و کلسیم یا از مکمل‌های آهن استفاده می‌کنید، سه ساعت قبل از دریافت آنتی‌بیوتیک از مصرف آنها بپرهیزید.
غذاهای پرفیبر: غذاهایی مثل غلات، عدس و انواع لوبیا اگرچه غذاهای بسیار سالمی بوده و برای سلامت دستگاه گوارش توصیه می‌شود، اما در عین حال سرعت جذب آنتی‌بیوتیک‌ها را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. پس بهتر است پس از قطع درمان از این غذاها استفاده کنید.
کدام غذاها باید مصرف شود
استفاده از لبنیات پروبیوتیک یا قرص‌های حاوی باکتری‌های زنده پروبیوتیک
پروبیوتیک‌ها که در واقع غذای باکتری‌های مفید پروبیوتیک است. پیاز، سیر، موز و کاسنی به طور طبیعی حاوی پروبیوتیک است. گاه ترکیبات پرو‌بیوتیک نظیر اینولین به محصولاتی نظیر ماست، نان و غذای کودک نیز افزوده می‌شود.
غذاهای تخمیری نظیر ماست، شیرهای تخمیری نظیر کفیر و ساورکرات (کلم قرمز تخمیری)
غذاهای حاوی ویتامین کا (k): آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌های تولیدکننده این ویتامین را از بین می‌برد لذا بهتر است مصرف غذاهایی نظیر اسفناج، کلم‌بروکلی، جعفری، جوانه کلم بروکسل و شلغم طی مداوا با آنتی‌بیوتیک‌ها مد نظر قرار گیرد.

دکتر مریم قادری قهفرخی

متخصص صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها